Mimoúrovňová křižovatka na obchvatu Budějovic mezi ulicemi Ledenická a Dobrovodská a severní portál tunelu Pohůrka. | foto: archiv Magistrátu ČB

Obchvat Budějovic je v ohrožení. Zpozdí se stavba o dalších deset let?

  • 10
Ministr dopravy Antonín Prachař chce stavět dálnici D3 co nejlevněji, nelíbí se mu proto drahý tunel na Pohůrce u Českých Budějovic. Případné změny však mohou způsobit zdržení už tak odkládané stavby o další roky.

Dálniční obchvat kolem Budějovic se dostává do dalších problémů. Těžko spočítat, kolik už jich tuto stavbu provázelo nebo provází. Tentokrát se potíže týkají hlavně tunelu Pohůrka, který má být součástí osmikilometrového obchvatu. Kromě toho, že je stavba ve skluzu, není jasná ani její podoba a z tunelu možná úplně sejde.

Nelíbí se ministru dopravy Antonínu Prachařovi z hnutí ANO. Podle něho je stavba drahá a odporuje technickým normám. V těchto dnech se rozhoduje, zda se celý projekt nevrátí k variantě před pěti lety, nebo dokonce před dvaceti lety.

Dálniční obchvat Českých Budějovic

Trasa: 7,9 kilometru od Úsilného do Hodějovic
Cena: před čtyřmi lety 4 miliardy korun
Kilometrový tunel Pohůrka zvedl cenu projektu o miliardu, vede pod Dobrovodským potokem, je­ odvětrávaný. Původní projekt zadaný Ředitelstvím silnic a dálnic počítal s vedením dálnice po­mostech. Podle dnešních odhadů by dálnice po Lišovském prahu vedla 10 kilometrů a stála by méně

Podle jihočeského poslance za ANO Romana Kubíčka mohou nastat tyto situace: Autor projektu Pragoprojekt upraví mimoúrovňové křižovatky, aby vyhověly normám. Z dálničního obchvatu se stane obchvat silniční a stát se vrátí k variantě dálnice vedené po vzdálenějším Lišovském prahu.

"Ministru Prachařovi se nelíbí hlavně tunel Pohůrka. Celé řešení je složité," nastínil Kubíček, který s ním o problému jednal. Jeho slova následně potvrdilo i ministerstvo dopravy. "Skutečně se zabýváme možností snížení nákladů na stavbách dálnice D3, které tvoří obchvat Českých Budějovic. Cílem úvah pana ministra je najít levnější technické řešení zejména v oblasti tunelu Pohůrka tak, aby bylo zachováno již vydané a platné územní rozhodnutí," reagoval Zdeněk Neusar, mluvčí ministerstva. Zdůraznil, že doposud žádné konkrétní rozhodnutí nepadlo.

S Prachařem jednal také jihočeský hejtman Jiří Zimola (ČSSD). "Upozornil jsem ho, že při vypuštění tunelu Pohůrka by se muselo dělat nové územní řízení a projekt by se vrátil o deset let nazpátek. Potom je diskutabilní, co by se ušetřilo. Podle mě by vypuštění tunelu bylo neseriózní vůči obyvatelům, kteří zde bydlí a počítají s ním jako ochranou životního prostředí," konstatoval hejtman. Vedení dálnice u Lišovského prahu je podle něj stará a překonaná záležitost.

Diskuse je také kolem navržených mimoúrovňových křižovatek Pohůrka a Hodějovice. Jde hlavně o napojení jejich sjezdů. Doposud komunální politici prohlašovali, že na ně ministerstvo vnitra povolí výjimky z norem. To se ale nestalo.

Územní rozhodnutí může ztratit platnost, bojí se senátor

"Pokud se bude projekt v těchto místech upravovat, je nebezpečí, že ztratí platnost územní rozhodnutí a celý přípravný proces musí začít znovu. To může stavbu zbrzdit až o deset let," varuje jihočeský senátor a předseda Sdružení pro výstavbu D3 a R4 Pavel Eybert z ODS.

Podle nezávislého českobudějovického zastupitele a člena dopravní komise Stanislava Rataje se děje jen to, co se dalo dávno očekávat. "O dálnicích rozhodují místo odborníků politici. Projektantům vyhovuje vysoká cena, jsou vzájemně propojení. Ctím jen to, že ministerstvo vnitra nepodlehlo dodnes tlakům a neudělilo k budějovickému obchvatu výjimku z norem. Ta by nikde v Evropě neprošla," podotkl Rataj.

Jižní portál tunelu Pohůrka. Tunel se zdá ministr dopravy příliš drahý.

Návrh mimoúrovňové křižovatky u Hlinska, která má být součástí obchvatu Českých Budějovic.

Jako zastupitel se Rataj od roku 2010 snaží přesvědčit kolegy, že dálniční obchvat vedený na těsné hranici městské zástavby je nesmyslný. Prosazuje dálnici po vzdálenějším Lišovském prahu. "Zbytečně jsme ztratili pět let," tvrdí dnes.

Také poslanec Kubíček si myslí, že dálnice vedená dál od města utopií není. "Budějovice potřebují hlavně obchvat. Jinak tu doprava do pěti let zkolabuje," upozornil. Scénář by podle něho mohl vypadat i tak, že ze současné trasy dálnice bude silnice I. třídy, která má měkčí normy, a hlavně nebude se na ní platit mýtné. Jednodušší lišovský koridor, vize stará už 60 let, je stále živý. Má kladné posudky o vlivu na životní prostředí, jednodušší výkupy pozemků, méně sjezdů a přivaděčů.

Podle Kubíčka je důležitá nová vyhláška o výkupních cenách pozemků pro dálnice a nový zákon o takzvaných liniových stavbách. Ceny čtverečního metru půdy se mají zvednout už v červenci, což urychlí přípravné práce.

Nový zákon zase zamezí spekulaci s pozemky, kdy někteří vlastníci blokovali stavby roky. Odvolávali se a soudili. Zákon se přiblíží praxi například v Německu, kde stát důležité koridory vyvlastní a majitelé pozemků mohou protestovat, až když je dálnice na světě.

S možným skrečováním dálničního obchvatu počítají i České Budějovice. Připravují trasy pro tranzitní dopravu, které by fungovaly i bez něho. Jedna z nich je naplánovaná od Úsilného směrem na kruhovou křižovatku na Okružní. Odtud po propojení okruhů na zanádražní silnici.

Těžká doprava se pak vyhne Borku, Nemanicím a části Pražské třídy. "Stačí napojit se u Úsilného na křižovatku na Lišovské silnici," říká vedoucí odboru dopravy českobudějovického magistrátu Jaroslav Mráz.

To je podle Eyberta docela možné. Dálniční úsek z Borku do Úsilného, který už má stavební povolení a patří mezi prioritní části D3, totiž povede až na kruhovou křižovatku na Okružní.

Řešení by to však bylo polovičaté, protože ze zanádražní případně spojnice okruhů by doprava stejně musela přes město. Na Nádražní, Strakonické, Mánesově či Dlouhé louce by se tak nezměnilo vůbec nic.

,