Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Příští rok začne stavba obchvatu Budějovic, slíbil stát. Pozemky ještě nemá

  9:08aktualizováno  9:08
Je to hodně odvážné prohlášení ministerstva dopravy. Kolem Českých Budějovic příští rok začne stavba dálnice D3. Přípravu projektů přitom neustále provázejí potíže a průtahy.

U Budějovic se staví úsek D3 Borek - Úsilné (21. března) | foto: Marek Podhora, MAFRA

Chybí získat stavební povolení, nejsou vykoupené všechny potřebné pozemky. A pak následuje často hodně zdlouhavé výběrové řízení na zhotovitele s hrozbou odvolání.

To vše ještě chybí nebo bude potřeba pro zahájení stavby obchvatu Českých Budějovic. Přesto ministerstvo dopravy minulou středu oznámilo, že hodlá zahájit práce na obou úsecích příští rok. Hotovo má být v roce 2020. MF DNES vybrala pět zásadních bodů, proč se to může, nebo také nemusí podařit.

1.Problém jménem EIA

První bod hraje pro oba úseky obchvatu Úsilné - Hodějovice i Hodějovice - Třebonín. Pro prioritní stavby státu, kam obě patří, se nebude muset opakovat kompletní proces posuzování vlivu na životní prostředí (EIA).

„Stanovisko EIA pro ně může být vydáno ve zvláštním zrychleném režimu. Vyplývá to z vládou schváleného seznamu osmi silničních projektů a jedné železniční stavby,“ potvrdil mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Patří mezi ně i pro Jihočechy zásadní úsek železnice Sudoměřice - Votice na trase Tábor -Praha.

„Pro všechny máme peníze a příští rok chceme zahájit jejich stavbu. Zachránili jsme akce, které budou brzy připravené k výstavbě a mají přímý vliv na občany,“ potvrdil ministr dopravy Dan Ťok.

Problémy s posudky EIA má v Česku sto dopravních projektů za 130 miliard. Jde o staré EIA vzniklé podle zákona z roku 1992 před vstupem Česka do EU, které Unie neuznává.

2.Financování

Ani s penězi by neměl být problém. V rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury je nyní na dopravní stavby v příštím roce připraveno 52 miliard korun. Kromě nich se počítá i s prostředky z Evropské unie.

„Celkem tak má být pro rok 2017 v rozpočtu zhruba 80 miliard,“ upřesnil Ťok.

3.Výkupy pozemků

Tady nastává problém. Ani na jeden ze dvou úseků dálnice D3 dosud Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nevykoupilo všechny potřebné pozemky. O poznání lépe je na tom část Úsilné - Hodějovice.

„Máme vykoupených 85 procent,“ upozornil mluvčí ŘSD Jan Studecký. Horší je to dál směrem ke Třebonínu, kde jich k červenci ŘSD mělo jen 35 procent.

Při pohledu na dosavadní rychlost získávání pozemků je tak pro rok 2017 reálné zahájení jen úseku z Úsilného do Hodějovic, nikoli obou.

4.Stavební povolení

Pro oba projekty dosud není vydané stavební povolení. V oficiálním letáku ŘSD je informace, že pokračuje inženýrská činnost pro jeho získání a vydané má být u prvního úseku ještě letos, u druhého příští rok.

Ředitelství se pro jistotu chrání upozorněním, že jsou všechna data harmonogramu pouze orientační, protože výstavbu ovlivňuje celá řada faktorů.

„Svou roli může hrát i novela stavebního zákona. Záleží, kdy vstoupí v platnost. Pak by mohla existovat možnost získat povolení i bez toho, že by byly vykoupené všechny pozemky. Pouze by se muselo budovat jen tam, kde už je stát bude mít, a v průběhu stavby výkupy postupně dokončit na celé části,“ nastínil náměstek primátora pro dopravu František Konečný.

5.Výběrová řízení

Konečný předpokládá, že příští rok začne akce odvodněním v oblasti budoucího tunelu Pohůrka.

„To je jedna z částí obchvatu, jeho stavbu jako takovou čekám spíše od jara 2018,“ doplnil. Navíc bude záležet, jak plynule budou postupovat veřejné soutěže.

Právě na D3 se kvůli odvoláním proti výsledkům tendru o zhruba rok zpozdila třeba stavba části Borek - Úsilné. I úsek Ševětín - Borek chtělo ŘSD zahájit už na začátku léta, nakonec je předání staveniště posunuté na září letošního roku.

Podle prognózy MF DNES se tak příští rok začne pracovat maximálně na úseku Úsilné - Hodějovice a část Hodějovice - Třebonín ještě bude muset počkat.

Autor:


Nejčtenější

Dvouletý chlapec se dostal z domu do bazénu, následkům tonutí podlehl

Ilustrační snímek

Dvouletý chlapec zemřel poté, co se topil v zahradním bazénu u rodinného domu v Písku. O letošních prázdninách je to v...

Na Prachaticku spadlo unikátní letadlo Be 50 Beta Minor, pilot zemřel

U Strunkovic nad Blanicí na Prachaticku se při leteckém dni zřítilo unikátní...

U Strunkovic nad Blanicí na Prachaticku se v sobotu odpoledne při leteckém dni zřítilo unikátní letadlo Be 50 Beta...



Po čelní srážce zemřeli dva motorkáři na Českobudějovicku

Nehoda motorkářů mezi Hlubokou nad Vltavou a Municemi (11. srpna 2018).

Při dopolední nehodě na Českobudějovicku zemřeli dva řidiči motorek ve věku 44 a 39 let, uvedla policie. Čelně se...

V Hluboké se rozloučili s Kamilem Benešem, který padl v Afghánistánu

Lidé se loučí s Kamilem Benešem při smutečním obřadu v kostele sv. Jana...

V Hluboké nad Vltavou se lidé rozloučili s Kamilem Benešem, jedním ze tří českých vojáků, kteří se na misi v...

Zahradu s biotopem buduje rodina jako jedinečné království

Jezírko bylo tím prvním, co Piherovi na své zahradě vybudovali. Teprve pak se...

Holou parcelu bez jediného stromu koupili v malebné jihočeské vesničce před sedmi lety na stavbu rodinného domu a spolu...

Další z rubriky

Postavme divadlo a mosty, říká hlavní architekt Českých Budějovic

Hlavní architekt Budějovic Jan Němec dojíždí do krajského města na jeden den v...

Podle hlavního architekta města Jana Němce je urbanistická podoba Českých Budějovic zakotvena v územním plánu....

Kůrovec se dál šíří jihem Čech. Nyní decimuje smrky kolem Tábora

Kůrovec ničí stromy na Dačicku.

V táborských městských lesích již několik dní bojují s kůrovcem. Brouk napadl zhruba dva tisíce stromů. Situace je...

Nová naučná stezka za 30 milionů nabídne bobří hráz i vor na rybníku Olšina

Rybník Olšina se nachází v bývalém vojenském prostoru Boletice poblíž Horní...

Jedinečnou přírodu kolem rybníka Olšina na Šumavě budou moci návštěvníci obdivovat z nové zážitkové naučné stezky....

Najdete na iDNES.cz