Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sama proti všem. Žena bojuje za alej, kterou protne cesta

  14:47aktualizováno  14:47
Lidé z Dolní Lhoty na Jindřichohradecku roky vyhlížejí obchvat své obce. Místní se na něj těší, stejně jako řidiči, kteří nyní musí jezdit přes malou ves. Jen Marie Ernestová má problém - kvůli cestě padnou staré stromy v aleji.

Marie Ernestová bojuje za zachování aleje u Dolní Lhoty na Jindřichohradecku. Stromy mají padnout kvůli přípojné komunikaci k novému obchvatu obce. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Na výsadbě aleje nedaleko Dolní Lhoty na Jindřichohradecku se podílel i její dědeček. Od té doby uplynulo už 105 let. Dnes mají být tyto stromy z velké části vykáceny, protože přípojná cesta do Dolní Lhoty z nového obchvatu obce má vést právě touto alejí. Marie Ernestová bojuje už několik let za záchranu aleje, která má podle odborníků velmi důležitý přírodní význam. Výstavba komunikace, jež místo protne, má však začít příští rok.

Jde o část silničního tahu mezi Českými Budějovicemi a Jindřichovým Hradcem. Obcí Dolní Lhota nyní řidiči projíždějí, nově by ji měli minout a ve směru do Jindřichova Hradce ji budou mít po levé straně.

Jenže Marii Ernestové vadí, že kvůli nové přípojné cestě do obce musí padnout část aleje. Ernestová navíc spoluvlastní pozemky, skrze které mají v budoucnu auta projíždět.

„V roce 2010 mi poslali výzvu k souhlasu s vykoupením mých pozemků. Lámali mě až do jara 2012, což bylo velmi nepříjemné jednání. Vždy přijeli tři lidé, kteří tu byli i dvě a půl hodiny, a zastrašovali mě. Dokonce telefonovali členům mé rodiny, aby mě nějakým způsobem zmanipulovali,“ tvrdí Ernestová, která do roku 2010 pracovala na katedře anglistiky na Jihočeské univerzitě.

Obchvat vyjde na 420 milionů

Práce na obchvatu měly začít už dříve, ale akce má zpoždění. „Protože byly problémy s dokončením majetkoprávních vztahů, byla příprava stavby utlumena,“ uvedl Jan Kudrle, vedoucí úseku výstavby z Ředitelství silnic a dálnic v Českých Budějovicích. „V současné době se dokončuje majetkoprávní činnost. Novela zákona umožnila vypořádat spoluvlastnické pozemky. Tím nejsou poškozováni spoluvlastníci, kteří chtějí podíl prodat a jsou závislí na dohodě všech,“ vyjádřil se Kudrle k současnému stavu výstavby, která by měla vyjít na zhruba 420 milionů korun.

Marie Ernestová bojuje za zachování aleje u Dolní Lhoty na Jindřichohradecku....
Plánovaná trasa budoucího obchvatu Dolní Lhoty vede i přes alej. Marie...

Ernestová se smířila s tím, že některé stromy budou muset padnout, avšak vybraná varianta přípojné silnice z obchvatu do vesnice je podle ní tou nejhorší a nejdražší. „Přitom stávající silnice, kvůli které se bude obchvat stavět, bude na něj připojena a nabízí se otázka, proč nelze jako spojení s obcí využít ji,“ díví se Ernestová.

Sama se zajímala o význam aleje a nechala si vyhotovit několik posudků. Jeden z nich vypracoval Jan Květ, vědecký pracovník Jihočeské univerzity a Ústavu pro výzkum globální změny Akademie věd ČR.

„Prohlašuji, že plně podporuji odmítavé stanovisko, vypracované po konzultaci se mnou a několika odborníky znalými stavu a ekologické hodnoty této více než 100 let staré a dendrologicky a krajinářsky velmi hodnotné aleje,“ uvádí Květ ve své zprávě na úvod.

Stromořadí má podle něj značný přírodovědný, krajinotvorný a estetický význam. „Alej je také jako specifické stanoviště odlišné od okolní krajiny cenným předmětem šetření stavu stromů tvořících alej,“ tvrdí Květ. Kromě toho má význam termoregulační. Podle studií ve dne ochlazuje teplotu o tři stupně, o stejnou hodnotu pak zvyšuje teplotu v noci. Teplota v aleji je v létě výrazně nižší než mimo ni.

Starosta: Na obchvat se těšíme

Marie Ernestová poslala začátkem července dopis Ředitelství silnic a dálnic. V něm uvádí sedm argumentů, kterými obhajuje své jednání. „V žádném případě nezpochybňuji důležitost výstavby obchvatu, ale s předloženými smlouvami nemohu souhlasit z důvodů, které jsem v dopise zmínila,“ vysvětluje. Odpovědi na dopis se nedočkala. Místo toho jí přišlo oznámení o zahájení řízení ve věci vyvlastňovacího procesu.

Lidé z Dolní Lhoty boj Marie Ernestové nepodporují. „Na obchvat se těšíme. Většina obyvatel ho vítá, protože přinese klid a bezpečí do vesnice. Prozatím ale nemáme žádné zprávy o tom, kdy by měla jeho výstavba začít,“ sdělil Jiří Krupička, starosta Stráže nad Nežárkou, pod kterou Dolní Lhota spadá.

Kudrle doplnil, že Ředitelství silnic a dálnic se chystá požádat o stavení povolení k obchvatu. „Součástí žádosti o stavební povolení mohou být vzneseny požadavky, s kterými se musí vypořádat stavební úřad,“ dodal Kudrle.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jan Tuček stojí před budovou, kde nyní sídlí psychiatrické oddělení budějovické...
Klíčem k duševní kondici je dobré zázemí, říká primář psychiatrie Tuček

Proč nejsou všichni duševně nemocní spokojení s léčbou? To vysvětlil v rozhovoru pro MF DNES primář psychiatrického oddělení českobudějovické nemocnice Jan...  celý článek

Zbraně, které zadrželi kriminalisté českobudějovické expozitury Národní...
Dvojice mužů z Prachaticka předělávala zbraně, aby mohly pálit v dávkách

Kriminalisté z českobudějovické expozitury Národní centrály proti organizovanému zločinu zasahovali na Prachaticku. Šest lidí obvinili z trestného činu...  celý článek

Věra Vávrová stála u založení firmy Vavi.
Vimperská firma šije košile skoro 30 let, uspěla v Živnostníkovi roku

V okolí Vimperka bývalo několik závodů, které se věnovaly textilní výrobě. To už je dnes minulostí. Rodinná firma Vavi ale vydržela a od roku 1990 šije košile...  celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.