Most by spojil Horní Planou a Bližší Lhotu, kde je Lipno široké zhruba 500 metrů. Ovšem obce o něm neuvažují kvůli vysokým nákladům.

Most by spojil Horní Planou a Bližší Lhotu, kde je Lipno široké zhruba 500 metrů. Ovšem obce o něm neuvažují kvůli vysokým nákladům. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Obce u Lipna trápí kamiony. Horní Plané pomůže nový obchvat

  • 13
Pro obce při levém břehu Lipenské přehrady to není novinka. Plán zmodernizovat silniční trasu od Černé v Pošumaví do Volar je starý deset let. V těchto dnech oznámil investor zahájení prací na jednom z úseků, a sice na vybudování obchvatu Horní Plané.

Přeložka u Horní Plané bude dlouhá dva kilometry a odlehčí centru města, které trpí dopravou. Průjezd zúženými místy je tu komplikovaný. „Samozřejmě, že na přeložku netrpělivě čekáme. O šumavské magistrále z Černé až na Železnou Rudu se tu mluví už od roku 1968,“ připomněl starosta Horní Plané Jiří Hůlka.

Ředitelství silnic a dálnic, které bude investorem, už odkrylo podrobnosti záměru. Projekt teď podstoupí nové řízení ohledně vlivu na životní prostředí EIA, původní z roku 2000 už totiž pozbylo na aktuálnosti. Dvouproudá silnice povede jihozápadně od středu města a bude se klonit k železniční trati a břehu jezera. Má mít mimo jiné tři mosty a lávku pro pěší. Také odbočku na plánovaný most přes jezero ve směru na Bližší Lhotu.

Podle studie proveditelnosti neohrozí nová přeložka životní prostředí ani místní památky. Povede nezastavěným územím a bude vzdálená nanejvýš dvacet metrů od nejbližších domů. V cestě jí stojí pouze několik chat v zahrádkářské kolonii. I s přípravou projektu a výkupy pozemků počítá investor, že stavět začne za dva roky a přeložku dokončí do roku 2022.

Most je stále ve hře, problém jsou však peníze

Zmodernizovat trasu kolem Lipna si stále víc žádá narůstající doprava. Podle dopravního průzkumu se předpokládá, že do roku 2040 dojede od Českých Budějovic do Horní Plané denně více než čtyři tisíce osobních aut a minimálně 400 aut nákladních.

„Silnice první třídy vedoucí středem města nám přináší komplikace při její údržbě. Samozřejmě, že podporujeme obchvaty,“ přiblížil ředitel českokrumlovské správy a údržby silnic Přemysl Kubalák.

V záměru projektu přeložky se objevila i staronová informace o mostu přes Lipno. Podobné návrhy se objevují už 15 let, dokonce k tomu existuje i projektová dokumentace vypracovaná českobudějovickým architektem Václavem Štěpánem. Čtvrtkilometrový most měl spojit břeh u Bližší Lhoty s místem u přívozu u Horní Plané. Měl sloužit maximálně pro osobní auta.

Vize kraje i dalších lipenských obcí zatím rozehnaly odhady nákladů na stavbu. „Před deseti lety měl most přijít na půl miliardy korun. Uvítali bychom ho, ale nevěřím, že se na něj seženou peníze. Nemáme ho ani v územním plánu a u přívozu, kde by měl začínat, chceme stavět domky,“ podotkl starosta Jiří Hůlka.

K silniční přeložce se ještě bude vyjadřovat Správa Národního parku Šumava, protože bude ležet v přírodně chráněném území. Správa parku se přitom v roce 2000 vyjadřovala také k projektu mostu a souhlasila s ním pod podmínkou, že se Jihočeský kraj vzdá myšlenky na sjezdovku na Smrčině, vrchu na pravé straně Lipenské přehrady.