V Husinci doufají, že se někdy dočkají obchvatu města.

V Husinci doufají, že se někdy dočkají obchvatu města. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Obchvat Husince je znovu ve hře, práce vyjdou na stovky milionů korun

  • 3
Husinec letos zažívá mimořádný rok. Kvůli stavbám na silnicích ve městě i jeho okolí se znovu začalo mluvit o přeložce za stovky milionů, která by dopravu odvedla z jeho ulic. Posouzený už je i její vliv na životní prostředí.

Oprava mostu v Nišovicích. Prodloužení prací na obchvatu Vodňan. Stavby kruhových křižovatek ve Vimperku a u Těšovic. Výměna povrchu a sítí přímo ve městě v ulici P. Chelčického. A také budování nových pilířů na mostě přes řeku Blanici. To všechno jsou stavby, s nimiž se v letošním roce museli vypořádat obyvatelé Husince na Prachaticku. Především proto, že všechny výrazně zvýšily počet aut, která projíždějí městem.

„Mám takový pocit, že při každé takové akci v okolí byl Husinec vybraný jako místo, kudy povede nějaká objízdná trasa. A vzhledem k tomu, že stavby vznikaly často současně, zažíváme opravdu extrémní rok. I proto znovu mluvíme o obchvatu, který je jednou z našich priorit,“ říká starostka města Ludmila Pánková.

Plány na stavbu přeložky, která by městu ulevila, existují už řadu let. Jsou už třeba součástí územního plánu z roku 1997 a zakreslené budou i v novém plánu, který právě vzniká. Město má na stole už i pozitivní hodnocení EIA, tedy posouzení vlivů na životní prostředí. A za důležitý považovali před krajskými volbami husinecký obchvat také politici. Právě ti zřejmě nakonec rozhodnou, zda se v budoucnu obyvatelům Husince uleví.

„Jsem ráda za každého, kdo tenhle problém připomene, ale zatím je i to málo. Pomohlo by nám, kdybychom se mohli odrazit od nějakého jasně deklarovaného záměru,“ tvrdí starostka.

Přeložka, která by se vyhnula centru města, kde je náměstí permanentně zatížené i kamionovou dopravou, by měla být dlouhá více než tři kilometry. Navazovat by měla na dnešní úsek od Těšovic, který je rozšířený o stoupací pruh pro pomalejší vozidla.

Takové parametry by měla mít nová trasa téměř po celé svojí délce včetně místa nedaleko dnešní haly Othermu, kde by mělo vzniknout přemostění Blanice. Od něj má silnice s dalším přemostěním vést stráněmi až nad současnou zástavbu a směřovat k dnešní silnici na Chlumany. Nad husineckým hřbitovem je naplánovaný první sjezd ve směru na Vlachovo Březí, který využívají i řidiči směřující do Strakonic nebo Prahy. A v dalším úseku je přeložka naplánovaná tak, aby se napojila k dnešní cestě na Vimperk a Strážný.

Termín zahájení? Neznámý

Doprava by se tak díky ní vyhnula jak úzkému hrdlu silnice pod kostelem, kde každý průjezd kamionu zastaví osobní dopravu, tak i náměstí. „Život města by to ovlivnilo jedině pozitivně, stejně u nás nikdo pro rohlíky nezastavuje. A možnosti pohybu místních, stejně jako třeba opravy domů v centru, jsou intenzitou dopravy v současné době hodně omezené,“ míní Pánková.

Jakmile v zimě skončí stavba kruhové křižovatky ve Vimperku, bude Husinec poslední zásadnější překážkou při cestě z Prachaticka na Šumavu a k hraničnímu přechodu Strážný. „Od Českých Budějovic jsou ale i další překážky, třeba Dasný, Češňovice a Němčice, o jejichž obchvatech se také mluví,“ připomíná vedoucí odboru dopravy krajského úřadu Jiří Klása.

V současné době úředníci v souvislosti s husineckým obchvatem připravují dokumentaci k územnímu rozhodnutí a řeší, jak bude stavba umístěna v terénu.

„Obchvat Husince vnímáme jako technicky velmi náročný, což se promítne i do jeho ceny, která je odhadnuta na stovky milionů korun. Počítat musíme i s velkým množstvím vlastníků pozemků. V tomto směru později pomůže i to, že se jedná o veřejně prospěšnou stavbu, a pozemky nebude nutné vykupovat,“ podotýká Klása s tím, že zatím není možné odhadovat, za kolik let by mohla stavba obchvatu reálně začít.

O něco blíže úlevě jsou zatím obyvatelé nedalekého Vlachova Březí. Také oni touží po obchvatu už desítky let. Napřed je město ale třeba s výkupem pozemků, který už z velké většiny zvládlo. A do února by měl projektant mít přípravu projektové dokumentace pro územní rozhodnutí.

„Věřím, že jsme se k realizaci zase posunuli dále a že na přípravách nic nezmění ani letošní krajské volby a nová podoba zastupitelstva. Máme už dořešené i detaily a konkrétní místa napojení na silnice mimo město,“ popsal starosta Vlachova Březí Lubomír Dragoun.