Před dvěma lety znepokojení obyvatelé Lišova nechali na začátek obce umístit transparent, který upozorňoval na to, že auta v obci často nedodržují rychlost

Před dvěma lety znepokojení obyvatelé Lišova nechali na začátek obce umístit transparent, který upozorňoval na to, že auta v obci často nedodržují rychlost

Obchvat vyžene z Lišova tisíce aut. Hotový může být za pět let

  • 6
O nové silnici kolem Lišova na Českobudějovicku se hovoří přes 30 let. Až za poslední dva roky se však příprava stavby posunula dál. Vzniklo také sdružení na podporu obchvatu. Cestu z Českých Budějovic do Třeboně by výrazně zrychlil. A také by ji udělal bezpečnější.

Vyžene z města kamiony a další těžká vozidla, kterých denně projedou přibližně tři tisíce. Vypudí také další tisíce osobních aut. Takovou sílu bude mít plánovaný obchvat kolem Lišova a Štěpánovic. Optimisté doufají, že bude hotový v roce 2018, realisté věří roku 2020, pesimisté se dívají až za rok 2022.

Kvůli potřebné silnici před časem vzniklo Sdružení pro obchvat města Lišov a obce Štěpánovice. Na jeho druhém zasedání zaznělo několik informací, které posouvají přípravu akce.

"Po vydání územního rozhodnutí, které se předpokládá v únoru 2014, nebude Ředitelství silnic a dálnic otálet s vypsáním výběrových řízení na geologický průzkum a na dokumentaci pro stavební povolení," informoval předseda sdružení a senátor Jiří Šesták.

Miloslav Ouředník, ředitel českobudějovické správy ŘSD pak v pátek sdělil, že hned po zmíněných krocích může začít výkup potřebných pozemků. Také na to by se mohlo dostat ještě v příštím roce.

"Dalo by se říci, že je příprava v necelé polovině. Doufám, že brzy bude připraven také projekt pro stavební povolení. O obchvatu se hovoří už asi 35 let. To se však jen mluvilo, něco se začalo dít až tak před pěti lety a cítím, že za poslední dva roky se udělal opravdu kus práce, takže stavba neskončí někde na papíře v šuplíku, ale dočkáme se jí," řekl lišovský starosta Jiří Švec.

Pět lidských životů za posledních 12 let

Středem Lišova, třídou 5. května, která slouží jako hlavní tah z Českých Budějovic na Třeboň a Jindřichův Hradec, denně projede v průměru 13 tisíc vozidel. V některých kritických dnech jich může být ještě až o dva tisíce více.

Nutnost obchvatu pak zdůrazňuje i tragická statistika, kdy si hustý provoz za posledních 12 let vyžádal pět lidských životů. Situaci zlepšily osvětlené přechody pro chodce, ale ideální stav to určitě není.

"Spousta lidí totiž nečekaně vstoupí do silnice i mimo přechody, takže je to rizikové i pro samotné řidiče," upozornila Lenka Kulhánková, která jezdí z Třeboně do Českých Budějovic za prací každý den. Také ona by proto obchvat uvítala, navíc by se jí tím i výrazně zrychlila cesta do zaměstnání.

Devět kilometrů za 800 milionů

Díky obchvatu se uleví i obyvatelům Štěpánovic, nová silnice bude přes devět kilometrů dlouhá. V minulosti se hovořilo o ceně ve výši 800 milionů korun.

Vozovka se napojí na konci čtyřpruhové výpadovky od Českých Budějovic, kde by měla vyrůst mimoúrovňová křižovatka. Dál už vede silnice jako dvoupruhová jižně od Lišova a následně severně od Štěpánovic, kde jsou především pole a lesy.

Na svém konci se komunikace napojí u Vranína na současnou silnici do Třeboně. Součástí je například i 66 metrů dlouhý most přes Miletínský potok či několik set metrů protihlukových stěn u malé obce Sosní.