Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stavba obchvatu Lišova za miliardu se blíží, nepotřebuje posouzení EIA

  9:30aktualizováno  9:30
Dlouho čekávaný obchvat Lišova a sousedních Štěpánovic na Českobudějovicku se přiblížil realitě. Stavbu má zrychlit rozhodnutí krajského úřadu o tom, že projekt nebude podrobený řízení o jeho vlivu na životní prostředí (proces EIA). To vše urychlí až o rok. Ještě je třeba vykoupit desítky soukromých pozemků.

Lišovem a Štěpánovicemi denně projede 13 tisíc aut. Leží na hlavním tahu z Českých Budějovic do Jindřichova Hradce. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

„Majitelé o této trase už dlouho vědí. Budeme se snažit jim nabízet náhradní pozemky, a tak urychlit výkupy. To ale může nastat až po územním rozhodnutí a zadání projektové dokumentace,“ vypočítává starosta Štěpánovic Václav Kopačka, který už sleduje jednání kolem obchvatu deset let.

Podobně jako Lišovu vadí i menším Štěpánovicím tranzitní doprava po silnici I. třídy, která protíná zástavbu. Podle průzkumu jimi projede denně až 13 tisíc aut, z toho tisícovka nákladních.

Další brzdou projektu jsou peníze. Investor, Ředitelství silnic a dálnic, odhaduje cenu obchvatu dlouhého 9,5 kilometru na miliardu korun. Náklady zvyšují stavby mostů, křižovatek a obslužných silnic. Nároky mají i ochránci přírody, kteří požadují přechody pro zvířata a obojživelníky. Také je potřeba propojit obchvat s okolními pozemky.

Lišov i Štěpánovice přitom budou některé nové cesty udržovat na vlastní náklady. Starosta Lišova Jiří Švec (STAN) se nedávno dohodl s investorem, že plánovaný ekodukt pro přechod zvěře o délce 40 metrů, který bude propojovat Budějovickou a Třeboňskou kotlinu, zůstane v režii státu.

Podle odhadů spolku Sdružení pro obchvat Lišova, v němž jsou i místní starostové, by mohly výkupy pozemků začít už letos. Představa Ředitelství silnic a dálnic o zahájení stavby, jak ji sdělila MF DNES ředitelka jihočeské pobočky státní organizace Vladimíra Hrušková, byla zatím rok 2020.

„Po Velikonocích se sejdeme s investorem. Rozhodnutí krajského úřadu přinese určitě zrychlení. Pokud nebudou žádné problémy, odhaduji, že výkupy pozemků by mohly začít už letos a vlastní stavba koncem příštího roku,“ doufá předseda spolku a jihočeský senátor Jiří Šesták (HOPB).

Lišov a nedaleké Štěpánovice protíná hlavní tah z Českých Budějovic na Jindřichův Hradec.

Lišov a nedaleké Štěpánovice protíná hlavní tah z Českých Budějovic na Jindřichův Hradec.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

semafory
Průjezd Krumlovem by mohly zrychlit semafory místo kruhových objezdů

Cestu přes Český Krumlov k Lipnu může zlepšit proměna dvou kruhových objezdů na hlavní silnici na křižovatky se semafory. Řidičům by se citelně ulevilo. Světla...  celý článek

Obsazenost parkoviště u výstaviště v Písku sledují čidla zapuštěná v zemi,...
Písek chystá jako první město v Česku aplikaci, která usnadní parkování

Motoristy v Písku navede k volnému parkovacímu místu unikátní aplikace v mobilu. Zaznamená polohu vozidla a na mapce ukáže ulice s možnostmi, kde ho odstavit....  celý článek

Volební hlasování.
Jihočeši žijící v cizině jdou k volebním urnám v Londýně i v Kodani

Když se lidé ráno v Česku probouzeli, měla už odvoleno. Jedenadvacetiletá Kateřina Šimková, která pochází z Budějovic, ve čtvrtek večer pacifického času po...  celý článek

AAA Auto International a.s.
PRODEJCE AUTOMOBILŮ - TÁBOR

AAA Auto International a.s.
Jihočeský kraj
nabízený plat: 30 000 - 50 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.