„Majitelé o této trase už dlouho vědí. Budeme se snažit jim nabízet náhradní pozemky, a tak urychlit výkupy. To ale může nastat až po územním rozhodnutí a zadání projektové dokumentace,“ vypočítává starosta Štěpánovic Václav Kopačka, který už sleduje jednání kolem obchvatu deset let.
Podobně jako Lišovu vadí i menším Štěpánovicím tranzitní doprava po silnici I. třídy, která protíná zástavbu. Podle průzkumu jimi projede denně až 13 tisíc aut, z toho tisícovka nákladních.
Další brzdou projektu jsou peníze. Investor, Ředitelství silnic a dálnic, odhaduje cenu obchvatu dlouhého 9,5 kilometru na miliardu korun. Náklady zvyšují stavby mostů, křižovatek a obslužných silnic. Nároky mají i ochránci přírody, kteří požadují přechody pro zvířata a obojživelníky. Také je potřeba propojit obchvat s okolními pozemky.
Lišov i Štěpánovice přitom budou některé nové cesty udržovat na vlastní náklady. Starosta Lišova Jiří Švec (STAN) se nedávno dohodl s investorem, že plánovaný ekodukt pro přechod zvěře o délce 40 metrů, který bude propojovat Budějovickou a Třeboňskou kotlinu, zůstane v režii státu.
Podle odhadů spolku Sdružení pro obchvat Lišova, v němž jsou i místní starostové, by mohly výkupy pozemků začít už letos. Představa Ředitelství silnic a dálnic o zahájení stavby, jak ji sdělila MF DNES ředitelka jihočeské pobočky státní organizace Vladimíra Hrušková, byla zatím rok 2020.
„Po Velikonocích se sejdeme s investorem. Rozhodnutí krajského úřadu přinese určitě zrychlení. Pokud nebudou žádné problémy, odhaduji, že výkupy pozemků by mohly začít už letos a vlastní stavba koncem příštího roku,“ doufá předseda spolku a jihočeský senátor Jiří Šesták (HOPB).
Lišov a nedaleké Štěpánovice protíná hlavní tah z Českých Budějovic na Jindřichův Hradec.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz