Přejít hlavní silnici v Lišově, to je ve všedních dnech nadlidský úkol.

Přejít hlavní silnici v Lišově, to je ve všedních dnech nadlidský úkol. Komunikace je totiž hlavním tahem z Českých Budějovic na Třeboň. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Stačí vykoupit 375 pozemků. A stavba obchvatu Lišova může začít

  • 5
Na 9,5 kilometru dlouhý obchvat Lišova a Štěpánovic na Českobudějovicku by mohla první auta vyjet už do šesti let. Zatím se však ještě ani nezačaly vykupovat pozemky. Se situací se přímo na místo přijeli seznámit poslanci i senátor Jiří Šesták, aby nabídli pomoc.

Přejít v Lišově s kočárkem silnici? Pro Michaelu Andrlíkovou je to horor. "Jediná šance, jak se dostat k přechodu, je asi pětiminutová chůze při hlavní silnici. Vadí mi hluk a prach. Moc se těším, že bychom po obchvatu snad už mohli jezdit do pěti let," říká maminka desetiměsíčního syna, která se přistěhovala na okraj města do novostavby teprve nedávno.

Starosta Lišova však její nadšení mírní. "Takový optimista nejsem, reálně to vidím nejpozději na rok 2021," říká Jiří Švec.

Upozorňuje, že stavební úřad teď zpracovává několik připomínek občanů. Pokud vše půjde podle plánu, do dvou let by se mohly začít vykupovat pozemky, po kterých plánovaný 9,5 kilometru dlouhý úsek nové silnice povede. Je jich 375.

Přesto byl rád, že se v pondělí přijelo na jednání se současnou situací seznámit osobně pět jihočeských poslanců, krajský radní pro dopravu Antonín Krák a senátor Jiří Šesták. Ten je zároveň předsedou Sdružení pro obchvat města Lišova a obce Štěpánovice. V pondělí slíbil, že se pokusí pro urychlení stavby, o níž se mluví už 30 let, udělat maximum.

"V praxi to znamená, že se chci setkat s ministrem dopravy, nabídnu pomoc při přípravě zákona o liniových stavbách a jeho prosazování v Senátu. A jako Sdružení budeme vytvářet neustále společný tlak starostů i nás vůči státu, aby se s přípravou této prioritní stavby neotálelo," dodal. Sdružení už zřídilo webovou stránku i facebookový profil. Tam zájemci najdou mimo jiné i vizualizaci stavby či přehled o dopravních nehodách, které se v daném úseku staly.

Podnikatelé mají obavy

Lišovem projede denně přes 13 tisíc aut. V nich sedí řada lidí, kteří nakoupí u místních obchodníků nebo si zajdou na oběd do restaurace. František Strnad, který má ve městě velkou prodejnu koberců a podlahových krytin, s úbytkem zákazníků po otevření obchvatu sice počítá, ale jeho dopady posoudí, až nastanou.

"Nevylučuji, že se pak přesuneme někam k frekventované silnici. Zatím ale vítám, že se o stavbě mluví už v časovém horizontu," míní.

Naopak Tomáš Jelínek, majitel restaurace Obec v centru Lišova, dobře ví, že velkou část jeho zákazníků zvláště v létě tvoří právě řidiči projíždějících aut. "Je mi jasné, že budu pak muset propustit tak tři lidi a úbytek personálu nahradit sám. Teď se víc věnuju papírování a zásobování, tak se zase vrátím na plac a do kuchyně," konstatuje.

S podobným problémem se museli potýkat i ve Stráži nad Nežárkou, kde byl obchvat otevřený v roce 2007. Jak ale říká tamní starostka Věra Tomšová, díky klidnějšímu provozu se do města vrátili cyklisté. A i když jedna ze tří restaurací na náměstí zavřela, objevila se tu další nová.