V těchto dnech oznámil kraj záměry obchvatů Borovan na Českobudějovicku nebo Nové Bystřice na Jindřichohradecku. Letos zveřejnil ještě další plán na novou silnici kolem Žáru u Nových Hradů.
V řešení je objezd Dolního Bukovska, kde se o jeho podobě diskutuje už několik let. Ve hře jsou obchvaty Trhových Svinů, Týna nad Vltavou, Chýnova a dalších obcí.
Všechny projekty mají jedno společné – investor uvádí, že se do nich pustí v letech 2022 až 2025. Tomu však nevěří místní lidé nebo politici. Dotace na dopravní stavby z Evropské unie budou navíc brzy nadlouho vyčerpané.
Obchvat má měřit tři a půl kilometru
„Ze tří variant trasy obchvatu je pro nás nejpřijatelnější ta vzdálenější východní, se kterou už počítáme v územním plánu. Otázka je, kdy se jí dočkáme, nejsme na prioritním místě v pořadí,“ poznamenal starosta Borovan Petr Jenker (ČSSD), který je zároveň členem krajské dopravní komise.
Obchvat délky 3,5 kilometru povede lokalitou Horní Padělky. Bude mít jeden most a šest křižovatek. Borovanští zastupitelé zdůrazňují, že povede územím, kde dříve ležely koleje vlečky podniku Calofrig.
„Tělesa trati stále patří obci. Co kdyby se někdy situace změnila a znovu se obnovila? Je tu i vize zprovoznit tady turistický vláček. Ale to už je hodně vzdálená budoucnost,“ myslí si starosta Jenker.
Po silnici dlouhé 2,9 kilometru má podle sdělení kraje vést východní obchvat Nové Bystřice. Jeho schválená varianta bude mít tři křižovatky a most přes rybník Ovčárna dlouhý 155 metrů, kde mu musí ustoupit dvě nemovitosti. Také v tomto případě už zastupitelé trasu zařadili do územního plánu, a je dokonce v nadřazených zásadách územního rozvoje kraje.
Bukovsko si bude muset počkat?
Bouřlivý vývoj mělo schvalování trasy obchvatu v Dolním Bukovsku na Českobudějovicku. Před několika dny tu zastupitelé schválili změnu už jednou odhlasované trasy. Povede jižně od městyse namísto předešlé severní cesty, která je zároveň zanesená do krajských zásad územního rozvoje.
Je podle nich levnější a šetrnější k životnímu prostředí. „Nedoufám, že stavba tady vznikne nějak rychle. Nejdříve musí její změnu schválit kraj. Přednost budou mít jiní,“ tuší starostka Dolního Bukovska Ivana Makovičková (Šance pro Bukovsko).
Podle místostarosty Nové Bystřice a bývalého hejtmana Jiřího Zimoly jsou za prodlužováním výstavby obchvatů i místní spory. „Také u nás byly názory na vedení obchvatu rozdílné, ale vycházíme z toho, že zastupitelé nakonec schválili jedinou variantu, která je také v zásadách územního rozvoje. Každé pozdější změny jen stavbu odkládají o další roky,“ míní Zimola.
ČEZ už nemá zájem o financování
Podobnou vleklou přípravou obchvatu jako v Dolním Bukovsku prošly i Trhové Sviny, kde po deseti letech začleňují novou trasu do územního plánu. Se starou padlo i vedení města.
Mezitím však vyschly zdroje peněz z operačního programu Unie a krajský rozpočet na stamilionové projekty nestačí. U některých obchvatů zase skončil zájem od ČEZ, která je před 10 lety slíbila financovat kvůli dostavbě Jaderné elektrárny Temelín.
Krajský radní pro dopravu Jiří Švec (Pro Jižní Čechy) si myslí, že kromě zdržování přípravy obchvatů u samotných obcí a zdlouhavém schvalování tras má vinu na zpoždění i vláda, která nedává do investic peníze, jež krajům slíbila. Navíc ukončila předčasně příjem výzev k evropským dotacím. Ty měly uzávěrku koncem loňského roku a v polovině letošního se teprve kraj dozví, kolik žádostí bylo úspěšných. Naději mají stavby s vysokou prioritou, mezi nimiž ale popisované obchvaty na jihu Čech nejsou.