Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Velenice plánují novou atrakci: jízdu historickým trolejbusem do Gmündu

  13:16aktualizováno  13:16
Málokdo by uhodl, kde začaly jako první v republice jezdit trolejbusy. Není to Praha ani jiné velké město, ale České Velenice. V roce 1907 linka v Rakousku-Uhersku vozila především zaměstnance železnice z Gmündu k vlakovému nádraží ve Velenicích. Nyní tady chtějí zašlou slávu trolejbusů obnovit.

V roce 1907 začal jezdit první trolejbus na území dnešní České republiky ve Velenicích. O dva roky později se objevily i v Českých Budějovicích, odkud je snímek. | foto: Dopravní podnik města České Budějovice

Na stavbu repliky historického vozu už byla dokonce ve městě na Jindřichohradecku zahájena veřejná sbírka a do dvou let chtějí zahájit samotný provoz. Snahy města, galerie a muzea v Českých Velenicích potvrdil tamní starosta Jaromír Slíva.

„Chtěli bychom repliku, která bude funkční a mohla by opět vozit cestující. Nápad uchopil a dlouhodobě na něm pracuje Jiří Kovář z galerie a muzea. Začal shánět plánky, jedná o tom, jak bude možné zprovoznit trolejbus v dnešní době, a také se bavíme o možnostech financování,“ vyjmenoval Slíva.

Peníze by podle něj neměly být až takový problém, protože o obnovu historického provozu bude zájem, nejsložitější bude vše vyřešit technicky.

Vozy jezdily na trase dlouhé přibližně dva a půl kilometru v letech 1907 až 1916. V prvním roce podle pramenů dva stroje přepravily na 90 tisíc lidí. Do pět metrů dlouhého vozu se vešlo až 25 cestujících. Provoz pak skončil kvůli pokračující 1. světové válce a ekonomickým problémům.

Z trolejí nezbylo nic

Zatím není jisté, zda se trolejbusy vrátí na původní linku. To bude podle Slívy ještě nutné vyřešit. „Část technických detailů je připravena. Budeme řešit, jestli zvládne vozidlo udělat jeden výrobce, nebo to bude muset být po částech. Nechceme pouťový vláček, ale kvalitní repliku. Uvidíme, jak přísné budou podmínky pro provoz, původní trasa vede po místních komunikacích,“ pokračoval starosta.

Ideální by bylo, kdyby mohly vozy jezdit přes hranice. Pokud by to nebylo možné, tak pouze v Českých Velenicích v kaštanové aleji třeba s krátkým přejezdem do Rakouska přes pěší přechod.

Z trolejí nezbylo do dnešní doby nic, pryč jsou i dřevěné sloupy, které je držely. Trolejbusy po ukončení provozu prodali. Ve městě tehdy pravděpodobně používali stroje značky Daimler - Stoll, které využívaly elektromotory Lohner - Porsche. Zřejmě poslední vyloženě hmatatelnou vzpomínkou na provoz je tak v Gmündu tabulka označující zastávku, pak existuje také několik dobových fotografií a částečně i nějaká dokumentace.

České Budějovice byly druhé

Trolejbusy začaly jezdit v polovině července 1907, alespoň podle historických novin z Gmündu. Denně vyjelo 16 spojů mezi poštou na rakouské straně u domu č.p. 4 a hlavním vlakovým nádražím. První vyjížděl po půl šesté ráno, poslední pak končil před devátou večer.

Trolejbusová trať v Českých Velenicích je i napříč Evropou jednou z nejstarších vůbec. První typ tohoto vozu jezdil v Berlíně od roku 1882, tehdy to však byl spíše kočár s elektromotorem.

Na území naší republiky se brzy objevily trolejbusy také v Českých Budějovicích, a to roku 1909 společně s tramvajemi. Tamní dopravní podnik před několika týdny slavil 105 let. Také v Českých Budějovicích ale nevydržely bez přestávky, poprvé provoz skončil po pěti letech v roce 1914. Pak se do města opakovaně vrátily a dnes se o cestující dělí společně s autobusy.

Autor:



Nejčtenější

Čech předčil při prestižní soutěži v USA většinu vojáků Národní gardy

V běhu na tři míle desátník Mrocek suverénně zvítězil.

Dopadl lépe než většina reprezentantů Národní gardy z amerického státu Nebraska. Jen jeden muž byl na tom v prestižní...

Motorkář na Prachaticku nepřežil srážku s autem, které předjížděl

Motorkář nepřežil střet s autem u Blažejovic.

Po nehodě u Blažejovic na Prachaticku zemřel v neděli motocyklista. Srazilo ho osobní auto, které motorkář předjížděl....



Deváťák pozval do školy ve Vodňanech Václava Klause. Exprezident přijel

Bývalý prezident Václav Klaus navštívil ZŠ a Gymnázium ve Vodňanech.

Bývalý prezident Václav Klaus navštívil Základní školu a Gymnázium Vodňany. Do města na Strakonicku ho pozval žák...

Skála nad Vltavou u Krumlova hrozí odlomením. Vodáci zřejmě neprojedou

Z Barevné skály se může odlomit tisíc tun vážící část. Pod masivem vede...

Část Barevné skály u Českého Krumlova hrozí odlomením. Kvůli nebezpečí sesuvu je uzavřena cesta pod masivem a s...

Povodí Vltavy hledá řešení, aby vodáci projeli úsek pod nebezpečnou skálou

Z Barevné skály, která se tyčí u jezu na Vltavě poblíž Českého Krumlova, se...

Povodí Vltavy neuvažuje o zavření úseku řeky mezi Větřním a Novým Spolím v Krumlově kvůli havarijnímu stavu Barevné...

Další z rubriky

Obrazy z Mongolska zaplnily věž v Třeboni. Sbírka je evropským unikátem

Třeboň otevírá v Kotěrově vodárenské věži galerii buddhistického umění z...

Třeboň má nový turistický tahák. Galerii mongolského buddhistického umění v bývalé Kotěrově vodárenské věži. Podle...

Povodí Vltavy hledá řešení, aby vodáci projeli úsek pod nebezpečnou skálou

Z Barevné skály, která se tyčí u jezu na Vltavě poblíž Českého Krumlova, se...

Povodí Vltavy neuvažuje o zavření úseku řeky mezi Větřním a Novým Spolím v Krumlově kvůli havarijnímu stavu Barevné...

Mladá řidička nezvládla u Vodňan předjíždění, ve smyku narazila do kamionu

Silnici I/22 uzavřela vážná dopravní nehoda, která se stala u odbočky na...

Na silnici I/22 na Strakonicku se po půl sedmé ráno u odbočky na Radčice srazila dvě osobní auta s kamionem. Při nehodě...

Najdete na iDNES.cz