V roce 1907 začal jezdit první trolejbus na území dnešní České republiky ve...

V roce 1907 začal jezdit první trolejbus na území dnešní České republiky ve Velenicích. O dva roky později se objevily i v Českých Budějovicích, odkud je snímek. | foto: Dopravní podnik města České Budějovice

Velenice plánují novou atrakci: jízdu historickým trolejbusem do Gmündu

  • 1
Málokdo by uhodl, kde začaly jako první v republice jezdit trolejbusy. Není to Praha ani jiné velké město, ale České Velenice. V roce 1907 linka v Rakousku-Uhersku vozila především zaměstnance železnice z Gmündu k vlakovému nádraží ve Velenicích. Nyní tady chtějí zašlou slávu trolejbusů obnovit.

Na stavbu repliky historického vozu už byla dokonce ve městě na Jindřichohradecku zahájena veřejná sbírka a do dvou let chtějí zahájit samotný provoz. Snahy města, galerie a muzea v Českých Velenicích potvrdil tamní starosta Jaromír Slíva.

„Chtěli bychom repliku, která bude funkční a mohla by opět vozit cestující. Nápad uchopil a dlouhodobě na něm pracuje Jiří Kovář z galerie a muzea. Začal shánět plánky, jedná o tom, jak bude možné zprovoznit trolejbus v dnešní době, a také se bavíme o možnostech financování,“ vyjmenoval Slíva.

Peníze by podle něj neměly být až takový problém, protože o obnovu historického provozu bude zájem, nejsložitější bude vše vyřešit technicky.

Vozy jezdily na trase dlouhé přibližně dva a půl kilometru v letech 1907 až 1916. V prvním roce podle pramenů dva stroje přepravily na 90 tisíc lidí. Do pět metrů dlouhého vozu se vešlo až 25 cestujících. Provoz pak skončil kvůli pokračující 1. světové válce a ekonomickým problémům.

Z trolejí nezbylo nic

Zatím není jisté, zda se trolejbusy vrátí na původní linku. To bude podle Slívy ještě nutné vyřešit. „Část technických detailů je připravena. Budeme řešit, jestli zvládne vozidlo udělat jeden výrobce, nebo to bude muset být po částech. Nechceme pouťový vláček, ale kvalitní repliku. Uvidíme, jak přísné budou podmínky pro provoz, původní trasa vede po místních komunikacích,“ pokračoval starosta.

Ideální by bylo, kdyby mohly vozy jezdit přes hranice. Pokud by to nebylo možné, tak pouze v Českých Velenicích v kaštanové aleji třeba s krátkým přejezdem do Rakouska přes pěší přechod.

Z trolejí nezbylo do dnešní doby nic, pryč jsou i dřevěné sloupy, které je držely. Trolejbusy po ukončení provozu prodali. Ve městě tehdy pravděpodobně používali stroje značky Daimler - Stoll, které využívaly elektromotory Lohner - Porsche. Zřejmě poslední vyloženě hmatatelnou vzpomínkou na provoz je tak v Gmündu tabulka označující zastávku, pak existuje také několik dobových fotografií a částečně i nějaká dokumentace.

České Budějovice byly druhé

Trolejbusy začaly jezdit v polovině července 1907, alespoň podle historických novin z Gmündu. Denně vyjelo 16 spojů mezi poštou na rakouské straně u domu č.p. 4 a hlavním vlakovým nádražím. První vyjížděl po půl šesté ráno, poslední pak končil před devátou večer.

Trolejbusová trať v Českých Velenicích je i napříč Evropou jednou z nejstarších vůbec. První typ tohoto vozu jezdil v Berlíně od roku 1882, tehdy to však byl spíše kočár s elektromotorem.

Na území naší republiky se brzy objevily trolejbusy také v Českých Budějovicích, a to roku 1909 společně s tramvajemi. Tamní dopravní podnik před několika týdny slavil 105 let. Také v Českých Budějovicích ale nevydržely bez přestávky, poprvé provoz skončil po pěti letech v roce 1914. Pak se do města opakovaně vrátily a dnes se o cestující dělí společně s autobusy.