Ulici U Černé věže se brzy na náměstí Přemysla Otakara II. nedostanete.

Ulici U Černé věže se brzy na náměstí Přemysla Otakara II. nedostanete. | foto: Václav Pancer, ČTK

Jedna značka znechutí řidičům průjezd centrem Českých Budějovic

  • 23
Jedna značka a stovky naštvaných motoristů začnou jezdit jinudy. Přesně tak si zástupci českobudějovické radnice představují, že bude fungovat nové omezení, které ztíží vjezd na náměstí Přemysla Otakara II. Znechutit má především ty, kteří si přes historické jádro zkracují cestu centrem.

Novinka začne platit už v červnu. „Bude to někdy v druhé polovině měsíce. Ulicí U Černé věže už nebude možné jet přímo na náměstí. Řidiče odkloníme před katedrálou do Hroznové ulice, dále budou muset jet Kněžskou a Karla IV. Teprve pak se na náměstí dostanou,“ vysvětlil náměstek primátora pro oblast dopravy František Konečný.

Zvítězilo tak prozatím nejmírnější z navrhovaných omezení. Otázkou tedy je, kolik řidičů reálně prodloužení zkratky o několik set metrů odradí. Mohlo by jich být až několik stovek. Ve špičce tudy jede auto každou minutu.

Modrá linka označuje trasu, kudy si řidiči nyní krátí cestu přes centru. Okrová ukazuje novou variantu.

Centrum v Budějovicích proto mnohým připomíná frekventovanou okružní křižovatku s velkým parkovištěm, což mnoho lidí dlouhodobě kritizuje. „Věřím, že tato úprava může mít pozitivní dopad. Budeme samozřejmě sledovat, jak se osvědčí v praxi,“ upozornil Jaroslav Mráz, vedoucí magistrátního odboru dopravy. Zkušební provoz potrvá do podzimu, pak zástupci města nechají provést nové měření.

Ne všichni změnu vítají. „Omezovat se může začít ve chvíli, kdy je jiná alternativa. Sady jsou věčně ucpané, proto někteří jedou přes centrum až na Mánesovu ulici,“ zmínil řidič z povolání Vladislav Stránský.

Není přitom vyloučeno, že město časem připraví ještě přísnější opatření. Jednou z dalších navrhovaných možností bylo zjednosměrnění Biskupské ulice. „To je ale poměrně razantní krok, takže zatím zůstalo jen u úvah,“ doplnil Konečný. Pak by byla ještě více zatížená ulice Karla IV., která by v tu chvíli zůstala jedinou obousměrnou cestou z náměstí Přemysla Otakara II.

S ním mají zástupci města i další plány. Společně s rozšířením parkovacích zón ve městě a systémem záchytných parkovišť by k radnici měla začít jezdit městská hromadná doprava ve formě midibusů.

„Při zkušebních jízdách jsme si ověřili, že tento menší typ autobusu se hodí do stísněného provozu v centru města. Určitě to nebyl náš poslední test,“ uvedl Radek Filip, mluvčí dopravního podniku.

Na náměstí by pravděpodobně jezdily hned dvě linky. Při posledních zkouškách denně u radnice vystoupilo a nastoupilo kolem 400 cestujících denně. „Jsem pro zavedení linek, pokud po vyhodnocení poklesne počet aut v centru,“ konstatoval primátor Jiří Svoboda.

Někteří zástupci města by pak při vytlačování aut z náměstí zašli mnohem dál. „Představuji si, jak by náměstí bylo krásné, kdyby bylo bez aut. Je mým malým snem, aby tam místo nich byly třeba židličky a stoly kaváren,“ řekl před časem první náměstek primátora Ivo Moravec. Taková možnost se ale dlouhodobě ukazuje jako neprosaditelná utopie.