Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Budějovické nádraží opraví za dvě stě milionů. Dostane se i na další

  8:29aktualizováno  8:29
Jihočeský kraj v květnu předloží seznam 30 nádražních budov vytipovaných pro opravu. Ještě letos má začít rekonstrukce ve Veselí nad Lužnicí a Českém Krumlově. V Českých Budějovicích chce Správa železniční dopravní cesty zahájit práce v roce 2019.

Nádražní budovu postavila společnost J. M. Kohler a syn z Aše. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Přece jen se začne něco dít, než se propadne promočený strop nebo shnijí rámy oken a opadá omítka. Roky pouze slibovaná kompletní rekonstrukce nádražní budovy v Českých Budějovicích dostává konkrétnější termíny.

Fotogalerie

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která budovu převzala od Českých drah, hodlá do konce května vyhlásit soutěž na projekční práce. „Na jaře příštího roku by projekt mohl být hotový a začala by samotná příprava stavby,“ potvrdil Marek Illiaš, mluvčí SŽDC.

Pokud by se pak podařilo bez průtahů vysoutěžit samotnou rekonstrukci, vítězná firma zahájí práce v roce 2019. Do tří let by bylo vše hotové. Náklady na celkovou obnovu budovy správa odhaduje okolo 200 milionů korun, když do nich nepočítá úpravy okolních prostor.

Zásah je nutný. Zatímco nástupiště už jsou opravená, budova je ve velmi špatném stavu a je na tom nejhůře ze všech krajských nádraží v republice. Ohledně rekonstrukce SŽDC spolupracuje i se zástupci města České Budějovice. „V části projektu, který budeme projednávat s magistrátem, probereme i parkování kol. V dalším horizontu úprav území okolo budovy budeme hledat i řešení parkovacích možností pro cestující,“ pokračoval Illiaš.

Zásadně by se měly změnit i vnitřní prostory. „Určitě je potřeba je oživit a přizpůsobit dnešním potřebám. Na tyto věci už může odpovědět studie využitelnosti budovy. Jinak bude třeba nová střecha, fasáda a řada dalších prací,“ zdůraznil Ivan Študlar, poradce hejtmanky pro dopravu a člen Jikordu, který organizuje veřejnou dopravu v kraji.

Kde by měly zmíněné parkovací plochy být, není úplně zřejmé. SŽDC nemá v místě žádné pozemky k tomuto účelu použitelné. V minulosti se na radnici uvažovalo o záchytném parkovišti v prostoru nákladového nádraží. Tam by se však rovněž muselo vyřešit vlastnictví pozemků, které nejsou města, ale Českých drah.

Zvelebí budovy ve Veselí nad Lužnicí a Českém Krumlově

Zatímco na obnovu budějovického nádraží je ještě potřeba poměrně dlouhá příprava, na jiné se má dostat ještě letos. „Na začátku května budeme mít vytipované tři desítky nádražních budov, které SŽDC doporučíme k opravě, a správa by se do nich měla v následujících třech letech postupně pustit,“ sdělil Študlar.

Jmenoval Milevsko, Hlubokou nad Vltavou, Veselí nad Lužnicí či Český Krumlov. Na poslední dvě jmenovaná se má dostat ještě letos. „Ještě letos bychom také rádi připravili projektovou dokumentaci na opravy stanic Písek a České Velenice,“ upřesnil Marek Illiaš.

Podle starosty Veselí Ladislava Sýkory jsou asi největším problémem tamního nádraží toalety. „Doufám, že se podaří zvelebit celý prostor, aby odpovídal současným nárokům. Vzniknout by mohlo i nějaké nové občerstvení. Samozřejmě bude jen dobře, když se opraví i plášť a další prostory budovy, která má svou historickou hodnotu,“ reagoval Sýkora.

Předpokládá, že letos se však zřejmě začne jen s jednou částí. Druhá je nadále v majetku drah. „A nemám zprávu, že by se s ní mělo něco dít. Patří do ní i WC a část, kde je restaurace. Je sice snaha toalety nějak udržovat, ale potřebují zásah,“ doplnil Sýkora.

I v Českém Krumlově si od úprav dost slibují. „Od cestujících mám celou řadu ohlasů, že nádraží potřebuje zlepšit, protože je zastaralé. Doufám, že SŽDC současně s rekonstrukcí přizpůsobí i provoz. Při prvních ranních spojích je nyní areál bez obsluhy a budova je nepřístupná, což je pro cestující nepříjemné. S rekonstrukcí by se mohl proměnit i prostor před nádražím,“ říká krumlovský starosta Dalibor Carda.

SŽDC získalo loňským převodem v Jihočeském kraji přibližně devadesát nemovitostí. „Jsou to většinou nádražní budovy, například v okresních městech Tábor, Prachatice, Písek, ale i v menších stanicích Třeboň, Milevsko, Blatná, Hluboká nad Vltavou, Bechyně či Číčenice,“ vyjmenovala před časem Radka Pistoriusová, mluvčí Českých drah.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Útok (ilustrační foto)
Prodavači kebabu si podali ruce, z loupeže je výtržnictví a podmínka

Hádku dvou arabsky mluvících prodejců kebabu, při které se zablýskl nůž, potrestal českobudějovický okresní soud. Čtyřicetiletý muž z Bagdádu, kterému hrozilo...  celý článek

Nový babybox v Liberci.
Holčička z babyboxu dostala od matky kolíček a od nálezců jméno Melitta

Do strakonického babyboxu někdo odložil ve čtvrtek v noci novorozenou holčičku. Dostala nezvyklé jméno Melitta podle tety zakladatele babyboxů Ludvíka Hesse,...  celý článek

Polomy na Šumavě v okolí Nové Pece. Na snímku je silnice do Jeleních Vrchů.
Kvůli srpnové vichřici budou na Šumavě zavřené některé stopy pro běžkaře

Srpnová vichřice poničila na Šumavě 120 tisíc kubíků dřeva v místech, kde se smí těžit, další tisíce kubíků pak zetlejí v bezzásahových oblastech. Některé...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.