Autobusové nádraží v Českém Krumlově. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Autobusové nádraží se dočká opravy. Už nebude ostudou Českého Krumlova

  • 0
Zastaralé autobusové nádraží v Českém Krumlově čeká kompletní modernizace. Město začne s přestavbou za 70 až 80 milionů korun v září, přes 42 milionů pokryje z evropské dotace určené na bezbariérový přestupní terminál.

Skupinky Asijců táhnoucí rachotící kufry na kolečkách po kostrbaté dlažbě autobusového nádraží a pátrající po spoji do Prahy patří k dennímu koloritu Českého Krumlova. Za sníh nebo déšť za krkem při čekání na autobus na nekrytých zastávkách ale kritizují radnici především místní i ti, co jezdí do města za prací.

Radní mají pro všechny konečně dobrou zprávu. Díky čerstvě schválenému příspěvku více než 42 milionů korun z evropských fondů na nový bezbariérový přestupní terminál začne modernizace nádraží v září a skončí nejpozději v říjnu příštího roku.

„Celkové náklady na rekonstrukci autobusového nádraží jsou odhadnuty na 70 až 80 milionů korun. Zatím neznáme náklady na opravu nádražní budovy, která nespadá do dotovaného projektu. Dodavatele projektu na její přestavbu teprve vybíráme,“ uvedl ředitel Českokrumlovského rozvojového fondu Miroslav Reitinger, který má obnovu nádraží na starosti.

Rozvojový fond teď musí připravit projekty na provedení stavby a tendr na dodavatele. Vše chce stihnout tak, aby se dělníci mohli pustit do práce po prázdninách.

„V září začneme s rekonstrukcí venkovních ploch. Práce jsme s projektantem naplánovali tak, aby areál fungoval bez přerušení provozu. Stavba bude chtít trochu shovívavosti od cestujících i dopravců, ale výsledek bude stát za to,“ slíbil Reitinger.

Novinkou bude parkoviště se stovkou míst pro auta

Největší změnou budou dva kryté osvětlené perony s přehledným navigačním a informačním systémem a s novými přístupovými trasami.

Novinkou bude parkoviště se stovkou míst pro auta. Udělá radost nejen lidem, kteří dnes nemají kde zaparkovat, když přivezou na autobus své blízké, nebo na jejich příjezd čekají, ale také městu umožní otevřít službu záchytného parkoviště typu P + R. Název podle anglického park and ride znamená v překladu Zaparkuj a jeď a tato parkoviště vznikají v blízkosti městské hromadné dopravy.

O opravě autobusového nádraží v Českém Krumlově už se mluví řadu let.

Nový přestupní terminál tak bude sloužit nejen lidem využívajícím autobusovou dopravu, na jednom místě bude na sebe navazovat více druhů přepravy a kombinovat se tam bude individuální a hromadná doprava. Nové zastávky poslouží linkovým i městským spojům, své místo budou mít v terminálu také vozidla taxislužeb.

Ve výpravní budově najdou moderní zázemí cestující a dopravci. Přibudou tam i běžné služby, které dnes lidem chybí, třeba úschovna zavazadel, stánek s novinami a gastronomické provozy.

„Každý, kdo chce radnici něco vyčíst, nám vynadá za autobusové nádraží a jeho škaredé záchody. Neutěšený stav této vstupní brány do města vadí všem obyvatelům města. I těm, co autobusem nejezdí,“ popsal krumlovský starosta Dalibor Carda (ČSSD).

Dlouholetý svár

Přitom autobusové nádraží bylo letitým svárem i mezi samotnými krumlovskými zastupiteli. Jeho převedení pod městský rozvojový fond a snahu zmodernizovat nádraží z kasy fondu, respektive města jako stoprocentního vlastníka fondu, kritizovala i část koalice včetně několika radních z řad sociální demokracie.

„Jsme rádi, že se konečně k obnově autobusového nádraží dopracujeme a zmizí jedna z letitých ostud Krumlova. Měli jsme velký strach, že evropskou dotaci nedostaneme a rozvojový fond bude tvrdit, že nemá peníze na tak nákladnou investici,“ podotkl radní Jindřich Florián (ČSSD), který má jako primář interny nemocnice autobusové nádraží umístěné nedaleko křižovatky ulic Objížďková a Nemocniční u nemocnice denně na očích.

Fakt je, že v řadě měst staví nádraží přímo dopravci, kteří tam posílají nejvíc spojů. A ti si pak mohou jako vlastníci dopravního terminálu diktovat, za jakých podmínek a zda vůbec tam pustí konkurenci.

„Původně krumlovské autobusové nádraží vlastnilo ČSAD, jeho majetek se pak dostal do velké privatizace. My jsme museli zpracovat projekt a o nádraží bojovat. Je to strategické místo, na kterém může vyrůst cokoli, co může město buď povznést, nebo potopit,“ připomněl první porevoluční krumlovský starosta Jan Vondrouš.

Na začátku 90. let minulého století se musela radnice podle Vondrouše nejdřív postarat o opravu domů ve vnitřním městě, které byly v havarijním stavu. „O to, co bude na nádraží, se pak odehrávaly divné boje. Scházelo málo a stál tam pátý supermarket, nebo hotel o pěti patrech.“