Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V neděli to vypukne. Oprava mostu ochromí dopravu v Českých Budějovicích

  18:34aktualizováno  18:34
Na 22 tisíc aut denně jezdí přes Litvínovický most v Českých Budějovicích. Od neděle 17. dubna budou mnozí řidiči hledat jinou cestu, jak se dostat přes Vltavu. Jednu z nejdůležitějších tepen přes řeku částečně uzavře na tři měsíce rekonstrukce. Řidiči napjatě čekají, co to udělá s dopravou ve městě.

Litvínovický most v Českých Budějovicích. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Kdo může, ať nechá auto zaparkované a jde pěšky nebo jede na kole. Nejspíš si tím ušetří hodně času a ještě pomůže ostatním řidičům. České Budějovice se připravují na jedno z největších dopravních omezení za poslední roky. Podle mnohých dokonce nejhorší za uplynulých třicet let.

Fotogalerie

V neděli dělníci obsadí a částečně zavřou Litvínovický most přes Vltavu u výpadovky na Český Krumlov. Denně přes něj jezdí až 22 tisíc aut. V pondělí tak čeká město velká zkouška. Tisíce řidičů se jistě přesunou na objízdné trasy - ucpat se tak mohou ulice Na Sadech, Nádražní, ale třeba i Strakonická a Lidická. Na Litvínovickém mostě zůstane v každém směru volný pouze jeden jízdní pruh.

„První týden bude určitě nejhorší. Jak si řidiči postupně najdou svoje objízdné trasy, tak si to snad trochu sedne a situace se alespoň částečně uklidní,“ doufá náměstek primátora pro dopravu František Konečný.

Rekonstrukce mostu už byla nevyhnutelná. Podle nastaveného plánu má trvat od 17. dubna do 18. července. „Podle předpokladů by měly práce trvat asi sto dní. Mostní závěry jsou opravdu v havarijním stavu a je nutná jejich výměna,“ upozorňuje Konečný.

Opravu za 6,5 milionu korun má na starosti společnost Swietelsky a její zaměstnanci budou pracovat i o víkendech, aby komplikace trvaly co možná nejkratší dobu. Investorem je Jihočeský kraj.

Kudy se bude objíždět?

Pro řidiče je zásadní, že ve směru od Českého Krumlova bude pro osobní i nákladní dopravu úplně uzavřen nájezd ze silnice první třídy. Projíždět tudy mohou pouze autobusy a vozy integrovaného záchranného systému.

Ostatní musí jet směrem ke křižovatce u Dlouhého mostu. Tam budou moci do centra odbočit vozidla o hmotnosti do šesti tun. „Těžší budou pokračovat rovně až k mimoúrovňové křižovatce na sídlišti Vltava, kudy povede objízdná trasa ulicemi Strakonická, Nádražní, Mánesova a Lidickou třídou,“ upřesňuje mluvčí magistrátu Jitka Welzlová.

Už tak přetížená silnice Na Dlouhé louce, kde se pohybuje na 40 tisíc aut denně, bude ještě více zahlcená. Část aut přijíždějících z Českého Krumlova se bude město snažit odklonit na Včelnou a Lidickou třídu, kde také lze očekávat nárůst dopravy.

Na samotném Litvínovickém mostě bude provoz zúžen do dvou jízdních pruhů a bude platit zákaz vjezdu vozidlům nad 7,5 tuny. I za normálního stavu je však den co den ve špičce tento úsek ucpaný. Auta někdy stojí na Mánesově ulici až ke křížení s Lidickou a v blízké ulici B. Němcové k nemocnici.

Zvažovali úplné zavření mostu

Rekonstrukce Litvínovického mostu je rozdělená do tří částí. Vymění při ní poškozené mostní závěry. „V posledních letech se opravovaly jen povrchně, je nutné je kompletně vyměnit. Dále je potřeba udělat sanaci ložisek, která jsou zrezivělá. Opraví se také nosníky mostu, římsy otryskají tlakovou vodou a dostane se i na nový nátěr. U vozovky se vymění pouze obrusná vrstva,“ vyjmenovala Ivana Švarcová, investiční technička Správy a údržby silnic Jihočeského kraje.

Práce by nemusely trvat až do července, pokud by zůstal most v době prací zcela uzavřený. „V takovou chvíli však hrozil úplný kolaps dopravy v Českých Budějovicích, takže jsem se dohodli na variantě částečné uzavírky za cenu delší doby trvání prací,“ vysvětlil náměstek Konečný.

V krajském městě nejsou podobné uzavírky až tak výjimečné. Řadu komplikovaných omezení si řidiči pamatují z nedávné doby, třeba při stavbě zanádražní komunikace, rekonstrukce viaduktu v Rudolfovské či opravy Žižkovy třídy. Po počátečních problémech se většinou situace zklidnila.

Částečnou uzavírkou mostu přes Vltavu letošní komplikace určitě nekončí. V plánu je několik dalších staveb, které ovlivní provoz ve městě. Jen o pár desítek metrů dál od Litvínovického mostu hodlá město vybudovat nový odbočovací pruh vpravo do ulice B. Němcové.

„Uvidíme, kdy přesně začneme. Rozhodneme se až podle toho, jak město zatíží rekonstrukce mostu, určitě ale odbočovací pruh chceme začít dělat letos,“ potvrdil náměstek primátora Petr Holický.

V plánu jsou také úpravy prostoru před vlakovým a autobusovým nádražím, kde vzniknou nové přechody pro chodce a zmizí část zábradlí předělující silnici.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

V obecním bytě v tomto domě v Besednici žila naposledy rodina Branislava...
Unesené děti žily naposledy s rodiči v Besednici, sousedům vadil křik

Děti skoro nevycházely ven. Podle místních se občas z domu ozýval křik. MF DNES zjistila, že Branislav Sloboda a Anita Lackóová, kteří v pátek unesli své syny...  celý článek

Zbraně, které zadrželi kriminalisté českobudějovické expozitury Národní...
Dvojice mužů z Prachaticka předělávala zbraně, aby mohly pálit v dávkách

Kriminalisté z českobudějovické expozitury Národní centrály proti organizovanému zločinu zasahovali na Prachaticku. Šest lidí obvinili z trestného činu...  celý článek

Jan Tuček stojí před budovou, kde nyní sídlí psychiatrické oddělení budějovické...
Klíčem k duševní kondici je dobré zázemí, říká primář psychiatrie Tuček

Proč nejsou všichni duševně nemocní spokojení s léčbou? To vysvětlil v rozhovoru pro MF DNES primář psychiatrického oddělení českobudějovické nemocnice Jan...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.