Žďákovský most bude 2 roky zavřený. Takřka všechno půjde pryč, vyjma kovové konstrukce. Ta bude opískovaná a dostane protikorozní ochranu.

Žďákovský most bude 2 roky zavřený. Takřka všechno půjde pryč, vyjma kovové konstrukce. Ta bude opískovaná a dostane protikorozní ochranu. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Oprava nejméně na rok uzavře Žďákovský most nad přehradou Orlík

  • 6
Unikátní technická památka, most přes Vltavu u Orlíka, potřebuje důkladnou rekonstrukci. Řidiči se musí připravit na objížďku. Buď se vydají přes Bernartice a Písek, nebo zkratkou přes Milevsko a Zvíkovské Podhradí. Most bude otevřen už jen několik dnů.

"Takřka všechno půjde pryč, vyjma kovové konstrukce. Ta bude opískovaná a dostane protikorozní ochranu," naznačil ředitel jihočeského Ředitelství silnic a dálnic Josef Pešl.

V prvním roce se bude opravovat vrchní konstrukce, po tuto dobu na most nebudou smět žádná auta. Pak se most zřejmě částečně otevře. Na řidiče čeká objízdná trasa vedoucí přes Bernartice a Písek.

Žďákovský most

Stavba mostu byla zahájena současně se stavbou Orlické přehrady roku 1958. Auta přes něj začala jezdit v roce 1965.
Ve své době byl největším jednoobloukovým ocelovým mostem na světě. Dlouhý je 540 metrů, hlavní oblouk má rozpětí 330 metrů.

Pro řidiče jedoucí od Tábora uhýbá kratší objížďka za Milevskem po komunikaci spojující silnice číslo 19 a 121 těsně před Zbelítovem. Trasa pak pokračuje přes osadu Velká a dál na Zvíkovské Podhradí.

"Tuto trasu už využívají některé náklaďáky, jejichž řidiči to tu znají. Měli by jezdit přes Opařany a Bernartice, ale takhle to mají kratší. Zabránit jim v tom nemůžeme," dodal vedoucí odboru dopravy na milevském městském úřadu František Kabele.

Milevsko chce ale osadu Velká ochránit proti silničním pirátům. "Požádali jsme kraj o dva radary. Nebude to ale na pokuty, spíš kvůli psychologickému efektu,“ říká vedoucí odboru. Jeden radar už v osadě je, nové by měly být při příjezdu z obou stran. "Městská policie tam bude navíc hlavně zpočátku měřit rychlost," uvedl Kabele.

Nákladní auta ale dlouho tuto alternativní trasu využívat nebudou. Chystá se totiž  také další uzavírka v Milevsku. ŘSD v nejbližších týdnech zahájí opravu viaduktu, kde se kříží silnice číslo 19 a 105. Písek, který leží na oficiální objízdné trase, počítá s drobnými dopravními komplikacemi.