Provoz na českobudějovickém vlakovém nádraží začal v roce 1908. Budova už...

Provoz na českobudějovickém vlakovém nádraží začal v roce 1908. Budova už potřebuje důkladnou rekonstrukci. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Budějovické vlakové nádraží se dočká důstojné podoby. Snad za tři roky

  • 5
Jihočeši dostali další slib. Tentokrát to vypadá, že se v dohledné době konečně dočkají rekonstrukce historické budovy vlakového nádraží v Českých Budějovicích. Opravené by mohlo být do tří let. Prohlásil to nový generální ředitel Českých drah Dalibor Zelený, který jednal s jihočeským hejtmanem Jiřím Zimolou.

Jedna z bran do krajského města je ve velmi nelichotivém stavu. Otázkou je, nakolik lze slovům nového ředitele důvěřovat. O opravě 105 let staré budovy se mluví roky. Podle nedávných plánů měly v současné době vrcholit opravy za desítky milionů korun, místo toho se nic neděje.

Zásadní bude, zda se podaří převést nádraží od Českých drah do majetku Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Rozhodovat o tom bude až nová vláda a týká se to i mnoha dalších budov v republice.

"Jsme na převod objektů připraveni. Je pravdou, že si můžeme snáze sáhnout na evropské dotace, což by mohlo financování rekonstrukce nádraží usnadnit," vysvětlil mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

Podle jeho slov jde o to, narovnat vztahy tak, aby se České dráhy staly jen dopravcem. Závisí to ovšem na politickém rozhodnutí. "Pak už zbývá rozhodnout, jestli majetek získáme najednou, nebo postupně," dodal Ptačinský.

Původně měl nádraží opravit soukromý investor

Jisté je, že oprava známé budovy bude hodně drahá. "V minulosti se hovořilo o desítkách milionů, ale dnes už to může být zase jinak," uvedla mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová. Částka se pohybovala kolem 120 milionů korun. Současný stav a potřebný rozsah prací však částku posouvá výrazně směrem vzhůru.

"Stav budovy nádraží v Budějovicích nás tíží, je to prakticky poslední budova v krajském městě, která není v náležitém stavu," zdůraznil Zelený. Podobně špatně už je na tom jen krajské nádraží v Karlových Varech.

Zelený upozornil, že řešení stavu v Budějovicích bylo zatížené projektem. Podle něho měl budovu opravit soukromý investor, společnost CB Station Development, za to, že pak dostane pozemky v okolí. Podle ředitele drah se ukázalo, že tato cesta nevedla k cíli. Pokud se v dohledné době převedou železniční stanice na SŽDC, do tří let by budova měla odpovídat standardům moderní doby.

"Učinili jsme první konkrétní kroky pro narovnání současných vztahů. Je zapotřebí celou věc vyřešit tak, aby z toho Budějovice profitovaly," dodal Zelený.

Neuskutečněný velkolepý projekt CB Station Development měl stát obrovskou sumu čtyři miliardy korun a vlakové nádraží přímo propojit s nedalekým autobusovým.

Aktuálně plánovaná rekonstrukce by v tomto ohledu byla rozhodně skromnější. Úprav se dočkají i nádraží ve Veselí nad Lužnicí a v Jindřichově Hradci.

Dříve než samotné opravy se v Budějovicích cestující s jistotou dočkají dokončení rekonstrukce jednotlivých nástupišť. Ta jsou součástí modernizace 4. železničního koridoru z Budějovic do Nemanic za přibližně 750 milionů korun. Práce by mohly být podle oficiálních termínů hotové do konce letošního roku.