Nádražní budovu postavila společnost J. M. Kohler a syn z Aše.

Nádražní budovu postavila společnost J. M. Kohler a syn z Aše. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Budějovice mají nejhorší nádraží, s novým vlastníkem je šance na opravu

  • 11
Je to jedna z nejkrásnějších budov v Českých Budějovicích, ale zároveň je v žalostném stavu. Opadává z ní omítka a do střechy silně zatéká. Vlakové nádraží je proto zřejmě největší ostudou města. K blížícímu se kulatému výročí 110 let od slavnostního otevření by mohlo dostat kompletní rekonstrukci.

Objekt má nového majitele. České dráhy ho převedly na Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) spolu s dalšími stovkami nemovitostí napříč republikou. SŽDC může na obnovy nádraží čerpat evropské peníze, a tak je šance na opravu mnohem větší.

Budova v Budějovicích, kterou navrhl v novorenesančním slohu s prvky secese architekt Gustav Kulhavý, má navíc velkou prioritu. MF DNES to před několika dny potvrdil generální ředitel SŽDC Pavel Surý.

„Majetek je převedený k 1. červenci letošního roku. Pak bylo nutné ještě vyřešit vlastní technické a dokumentační záležitosti. S tím jsme skončili 31. srpna. Takže nyní začínáme s přípravou,“ konstatoval Surý. Počítá například i s historickým průzkumem nádraží, kterému bude v roce 2018 už 110 let.

„Odhaduji, že si stavba vyžádá kolem 150 milionů korun. Zahájení prací předpokládám v roce 2018. Je to podle mě priorita pro Jihočeský kraj. Nádraží je významný přestupní uzel s velkým počtem cestujících a dalšími vazbami,“ sdělil ředitel SŽDC.

Budova v Budějovicích je v nejhorším stavu ze všech krajských nádraží v republice. Podobně na tom byly i Karlovy Vary, kde nakonec starou budovu zdemolovali a staví se tam nové moderní nádraží.

„Ve Varech máme oproti Budějovicím náskok asi dva roky,“ zmínil Surý. Na jihu Čech se nic bourat nebude, ale současný objekt potřebuje velký zásah. Na stropech je dobře vidět, jak silně zatéká do střechy, fasáda je na tom také velmi špatně, okna potřebují vyměnit.

„Zlepšit by se měl určitě stav toalet, navíc bývají někdy zavřené, což mi přijde jako nehoráznost,“ zdůraznil jeden z cestujících Luboš Křiváček.

S tím vším by měl projekt počítat. Po jeho zpracování bude jasné, jak se změní vnitřní prostory.

„Tam, kde je nádraží živé, je v pořádku, když má uvnitř i obchodní zónu. Věřím, že v krajském městě zájem o pronájem takových prostor bude. Přál bych si, aby ta komerční zóna nepřekryla část pro cestující, jak je to bohužel na mnohých západoevropských nádražích,“ doplnil Surý.

Toho budějovického se to podle dřívějších plánů mělo rovněž týkat. Cestující měli využívat moderní budovu propojenou s nedalekým autobusovým nádražím. Velkolepé plány za téměř pět miliard korun představila v roce 2008 společnost CB Station Development, ale nakonec z nich sešlo.

SŽDC získalo v Jihočeském kraji převodem dalších devadesát nemovitostí. „Jsou to většinou nádražní budovy, například v okresních městech Tábor, Prachatice, Písek, ale i v menších stanicích Třeboň, Milevsko, Blatná, Hluboká nad Vltavou, Bechyně či Číčenice,“ vyjmenovala Radka Pistoriusová, mluvčí Českých drah.

Převod majetku se v republice týkal celkem 1 051 nádražních a dalších 523 provozních budov a pozemků. Cena majetku je podle znaleckého posudku schváleného Evropskou komisí 3,24 miliardy korun.

3. listopadu 2015