Z Modravy směrem k Tříjezerní slati je na stezce nový asfalt, který mohou...

Z Modravy směrem k Tříjezerní slati je na stezce nový asfalt, který mohou využívat i in-line bruslaři. | foto: Václav Janouš, MF DNES

Šumavský park opravuje za ušetřené miliony turistické trasy

  • 7
Výlety po Šumavě budou zase o něco pohodlnější. Na téměř 30 kilometrech správa parku upraví povrch cest, staví i dva mosty. Vedení rezervace má připraveny další desítky projektů, které chce do konce roku 2015 zvládnout.

Pohodlná asfaltová cesta z Modravy až na Tříjezerní slať a nový most v obci. To jsou novinky, které potěší turisty na Šumavě. Do konce roku chce správa šumavského parku opravit ještě 27 kilometrů lesních cest za 22 milionů korun.

Součástí prací jsou i stavby nových můstků, které zvýší bezpečnost návštěvníků. "Dřevěný most přes Roklanský potok je vzdálený zhruba 200 metrů proti proudu od toho původního. Díky němu se nebudou potkávat na jednom mostě auta a turisté, což přinášelo nebezpečné situace. Zároveň tím přineseme více klidu lidem, kterým pod okny proudily stovky turistů denně," přiblížil mluvčí šumavského parku Pavel Pechoušek.

Opravované úseky na Šumavě

Prášilsko
Pod dálnicí - 2,8 km
Spodní Grádelská - 1,8 km

Modravsko
Strážní - 2,5 km
Tříjezerní slať - 2 km

Borovoladsko
Jelení II - 3,2 km
Horní Orlovka - 2,3 km
Březová alej - 1,6 km
Na hřebenech - 1,6 km
Žulová - 1,5 km
Koňská - 1,3 km
Lapka - 1,3 km
Bílý potok - 0,5 km

Stožecko
Ježová - 1,5 km
Jelení - 1,2 km

Srňsko
Hakešická 1,8 km

Nová lávka v Černém Kříži také potěší turisty, kteří museli 20 let chodit podél železniční trati.

Vylepšené trasy vítají členové Klubu českých turistů. "Při putování po Šumavě nás čeká mnohem větší komfort. Zvětší se i bezpečnost turistů. Například ubude zbytečných úrazů," komentuje Emil Kintzl z Klubu českých turistů v Kašperských Horách.

Nová dvoukilometrová stezka z Modravy na Tříjezerní slať je opravdu bezpečná. Asfalt je hladký, cesta i s odpočívadly široká a pohodlná. Mohli by se na ní svézt i in-line bruslaři.

Správa šumavského parku dokázala na stavby ušetřit peníze díky lepšímu prodeji dříví, dotacím a úsporám financí na chodu celé organizace.

"I při nejnižších příjmech od ministerstva na činnost a nízkých těžbách stavíme mosty, opravujeme silnice, stavíme vyhlídky a rekonstruujeme vlastní nemovitosti, které také lépe pronajímáme. Turistická infrastruktura musí být šetrná k přírodě, a přitom pojmout kapacitu stále náročnějších návštěvníků," komentuje ředitel šumavského parku Jiří Mánek.

Zajímavostí je i "šuplík projektů" na správě parku. Vedení rezervace má zásobník desítek připravených plánů, které chce do konce roku 2015 vybudovat - celkem za 654 milionů korun. Jsou mezi nimi areály lesních her na Rokytě, Antýglu, Kvildě či Borových Ladech, 16 nových přístřešků po celém parku pro turisty, vyhlídková věž u Českých Žlebů nebo opravy a modernizace přezimovacích obůrek pro zvěř na Srní či u Františkova.

"Máme méně zaměstnanců, proto jsme zvolili cestu, že se do přípravy projektů mohou zapojit externisté. Jednotlivé projekty máme připravené včetně stavebních povolení. Financovat je chceme jak ze svých zdrojů, tak hlavně z dotačních peněz," říká ekonomický náměstek ředitele šumavského parku Jiří Kvapil.