1 Vlakové nádraží
Byla to pro Budějovice opravdu špatná vizitka a první dojem. Kdo přijel do města vlakem, musel projít nejdříve zchátralou nádražní budovou, na kterou navíc navazuje nepříliš pohledné okolí.
Teď už je vše jinak. Od Českých drah dostala objekt do majetku Správa železnic (SŽ), která měla snazší cestu k získávání dotací a rekonstrukce je v plném proudu. Není sice bez problémů, nabrala roční skluz, a navíc je celá akce o desítky milionů korun dražší, ale vše spěje k úspěšnému konci. Největší ostuda města tak brzy bude minulostí. Tehdy pro ni hlasovalo 82 procent všech čtenářů.
Nyní už je v provozu opravená příjezdová hala, nová je i střecha. To vše a další za zhruba tři čtvrtě miliardy korun. „Veškeré prostory v budově hlavního nádraží chceme veřejnosti zpřístupnit do konce roku,“ uvedl generální ředitel SŽ Jiří Svoboda.
Cestující pak budou využívat například úplně nový vstup z boku blíže k Lannově třídě, uvnitř bude kompletně zmodernizované zázemí, přestěhuje se tam pobočka pošty a v plánu je i otevření různých obchodů. V centrální části budovy pak bude nový výtah, který spojí podchod s prvním nástupištěm.
V souvislosti s nádražím a jeho okolím existují i další plány. Vzniknout má například podchod pod kolejištěm směrem do Suchého Vrbného. A na této straně by mělo být i záchytné parkoviště. Spíše vizí je pak zahloubení části nádražní silnice před historickou budovou pod zem a tím lepší propojení s Lannovou třídou a vznik nového prostoru.