V Kostelní ulici nedaleko IGY centra je sedm volných míst, odbočíte do Skuherského a jsou tam další, na opačné straně Pražského předměstí v Lipenské je také volno. Tak to v úterý odpoledne vypadalo v části Českých Budějovic, kde přes půl roku fungují parkovací zóny.
Pro stání aut je tam teď dostatek prostoru. Jenže část vozidel se po zavedení systému okamžitě přesunula na Pražské sídliště, kde se řidiči trápí ještě více než dříve. I tam proto mají začít zóny platit. Náměstek primátora František Konečný (ANO) v úterý oznámil, že projekt pro sídliště už je zpracovaný.
Parkovací zóny v BudějovicíchKde už jsou: Na Pražském předměstí ohraničeném ulicemi Pražská, Nádražní, Rudolfovská a Na Sadech. Zasahují ještě přes Rudolfovskou do ulic směřujících k Lannově třídě. Zpoplatněné je dlouhodobě parkování v centru města. Plánované rozšíření: Na Pražské sídliště, mezi Strakonickou, Pražskou a Husovou třídou a řekou Vltavou. Budoucnost: Není vyloučeno, že se zóny rozšíří ještě směrem od centra města na jih. Končit by pak měly s Mánesovou ulicí. Zahrnuly by například Žižkovu, Alešovu a Vrchlického nábřeží. |
Rozšíření modrých a smíšených pruhů se má dotknout prostoru ohraničeného řekou Vltavou, Strakonickou, Pražskou a Husovou třídou.
„Projektanti nás začátkem září se záměrem podrobně seznámí. Pak nastavíme harmonogram. Jeho součástí bude vytvoření oponentních posudků ze strany místních dopravních specialistů či projednávání s občany v daných lokalitách,“ naznačil Konečný.
První vlnu zón provázely problémy
Vedení města zatím nechce sdělovat termín rozšíření zón. Naposledy měla radnice s projektem velké potíže, několikrát termíny měnila, nedařilo se důležité části projektu včas dotáhnout, komplikace městu vznikly i při výběrových řízeních.
„Tato etapa bude ještě složitější než pravá část ve směru od Pražské třídy. Je tady více dopravních změn, které bude nutné řešit,“ řekl Konečný. Jak rychle bude projekt pokračovat, bude záležet i na výsledku voleb. Ne všechny strany jsou parkovacím zónám nakloněné.
MF DNES mluvila s obyvateli na Pražském předměstí i sídlišti. Tam, kde zóny fungují, jsou teď místní vesměs spokojení.
„Ještě se mi od té doby nestalo, že bych rychle nenašla volné stání poblíž místa, kde bydlím,“ reagovala Zuzana Míková ze Skuherského ulice. Roční poplatek 500 korun je podle ní rozumný.
Ceník město opakovaně upravovalo především pro krátkodobé stání řidičů, kteří v místě nebydlí. Poslední platí od 1. června a na vybraných místech je to nyní už za tři koruny na půl hodiny.
Na Pražském sídlišti doufají, že se tam situace po zavedení zlepší. „Roky je to zoufalé hlavně blíž k centru, kolem úřadu práce, průmyslové školy až za Staroměstskou. Po zavedení zón se stav výrazně zhoršil i dál k ulici U Trojice a k Čéčově,“ všiml si jeden z obyvatel Jaroslav Vachta. Stejně jako další oslovení věří, že bude mít možnost prohlédnout si projekt a případně se k němu s předstihem vyjádřit.
Při zavádění zón na předměstí se například nedařilo řádně dodat do schránek letáky, které na změnu systému upozorňovaly, a obyvatelé kritizovali, že radnice kampaň podcenila. To pak přiznali i někteří zástupci města. Dodnes se hodně řidičů nemůže smířit s velkým množstvím retardérů, které v ulicích přibyly.
Způsob zavádění projektu kritizoval i opoziční zastupitel Tomáš Bouzek (TOP 09). „Rád bych tak před rozšiřováním viděl komplexní vyhodnocení současného systému. Také jsem se opakovaně dotazoval na nedostatky a jejich odstranění, ale řádné reakce jsem se dodnes nedočkal. Upozorňovali jsme s kolegy například na možné špatné umístění značek, nepřehledné výhledy, rozmístění jednosměrek, ale bez adekvátní reakce,“ sdělil Bouzek. Zdůrazňuje, že se tentokrát nesmí podcenit komunikace s občany.
V souvislosti s rozšířením zón se má také rozrůst záchytné parkoviště v Jírovcově ulici o 250 míst.