Zaparkovat v centru, ale nezůstat déle než tři hodiny. Tak by měli v budoucnu uvažovat obyvatelé a návštěvníci Písku. Díky třem pomyslným cenovým prstencům chce radnice snížit počet aut v okolí náměstí a posílat je na sběrná parkoviště. Novinka začne fungovat od 1. března.
Změnu schválili radní při lednovém jednání. „Cílem města jako vlastníka komunikací je zajistit, aby na parkovištích v centru auta parkovala především krátkodobě s dobou stání nepřesahující dvě až tři hodiny,“ vysvětluje místostarosta Jiří Hořánek.
Poplatky za parkování1. pásmo (Velké a Alšovo náměstí, Jungmannova a Chelčického ulice) |
Vznikla proto tři tarifní pásma kolem historického centra, které samotné tvoří první z nich. „Druhé jsou parkoviště v širším jádru v pásu kopírujícím bývalé městské hradby. Třetí pásmo jsou sběrná parkoviště v docházkové vzdálenosti od centra,“ popisuje Michal Kovařík, vedoucí odboru dopravy.
V první a druhé zóně se zlevní krátkodobé stání. Od třetí hodiny však poplatek výrazně vzroste. Na Velkém a Alšově náměstí a v ulicích Jungmannova a Chelčického vyjde třetí hodina a každá další na 50 korun. Pokud řidič zamíří do druhé zóny, zaplatí za třetí a každou další hodinu 30 korun.
Nově se bude platit za stání na Velkém náměstí i o víkendech. „Důvodem jsou četné stížnosti občanů, že ve dnech volna by centrum města nemělo sloužit jako parkoviště, ale jako klidová zóna s preferencí pohybu pěších a cyklistů,“ popsal Kovařík.
Pro delší pobyt tak bude cenově nejvýhodnější pásmo číslo tři. „Důvodem jeho zavedení byl záměr zlevnit poplatek na parkovištích u nemocnice a u kulturního domu. Zde se také nově bude za stání platit pouze v pracovní dny. O víkendech tam bude možné stát zdarma,“ popisuje Kovařík.
Záchytná parkoviště mají čidla
Na záchytných parkovištích zaplatí řidiči za první dvě hodiny 10 korun. Třetí hodina a každých dalších 60 minut vyjdou na stejnou částku.
Radnice tak chce v centru zavést krátkodobé stání a co nejvíce aut nasměrovat do jeho okolí. „Dlouhodobým cílem, ke kterému směřujeme, je snížení počtu aut parkujících v centru města zhruba o třetinu. Pro tato vozidla je připraven dostatek parkovacích míst na sběrných parkovištích P1 na výstavišti a P2 u kulturního domu. O vybudování třetího odstavného parkoviště usilujeme v Budějovické ulici naproti domovům mládeže,“ dodává Kovařík.
Záchytná parkoviště, kam chce město posílat co největší počet aut, sledují čidla, která sbírají data a přeposílají informace na světelné tabule na příjezdových cestách. S novým rokem pak spouští ostrý provoz chytrá aplikace eParkomat. Řidiče má navádět na nejméně vytížená místa.
Zaznamenává totiž polohu vozidla a na mapě ukazuje, kde je největší šance najít volné místo. Technologie vychází ze sledování dat z mobilní sítě, ale lidé se o soukromí bát nemusí.
„V ideálním případě chceme dosáhnout 85procentní obsazenosti vytížených míst. Nad tuto hodnotu je šance na zaparkování poměrně malá. Auta se pak motají, nezaparkují a situaci zhoršují,“ vysvětluje garant oblasti IT z organizační složky města Smart Písek Miloš Prokýšek.
Rezidentům, kteří bydlí nebo podnikají v samotném středu města, chce radnice v budoucnu nabídnout dlouhodobý pronájem míst v novém parkovacím domě u pošty. Pro investici za zhruba 120 milionů korun se v současné době dokončuje dokumentace k územnímu rozhodnutí.
Představa odboru investic nyní je, že by se akce připravila pro příští volební období, pokud s ní bude nové vedení souhlasit. Stavět by se mohlo v roce 2019 nebo 2020 a práce potrvají necelý rok. Někteří lidé z okolí však vznesli několik připomínek. Zda to plány ovlivní, zatím není jasné.