Z nově upravené místnosti řízení letového provozu, která prošla rekonstrukcí v...

Z nově upravené místnosti řízení letového provozu, která prošla rekonstrukcí v roce 2010, je perfektní výhled na přistávací dráhu. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Jihočeský kraj chce létat, Budějovice však miliony letišti nedají

  • 4
Dokonalé divadlo představili českobudějovičtí zastupitelé na svém posledním jednání. Tři hodiny hráli drama o další budoucnosti letiště v Plané. Nechyběla zápletka, hádky a vyvrcholení. Výsledkem je skutečnost, že odmítli podpořit projekt dotací ve výši 16 milionů korun.

Nastala tak zvláštní situace. Zatímco pár dní před tím se vedení Jihočeského kraje definitivně rozhodlo, že rozvoj letiště podpoří už příští rok částkou přibližně 140 milionů korun, z magistrátu nebude ani koruna. Společnost přitom vlastní rovným dílem. A před lety se politici memorandem zavázali k podpoře.

Chyběly jen tři hlasy

Proč se nepovedlo zastupitelům schválit provozní dotaci ve výši 15,5 milionu a dalších 500 tisíc korun na investice? Částečně za to mohla nepřítomnost některých členů v době hlasování. Chyběly totiž jen tři hlasy.

Jenže mnohem větší problém je skutečnost, že koalice HOPB, ČSSD a TOP 09 není ohledně letiště jednotná.

Třeba radní Tomáš Bouzek (TOP 09) o projektu dlouhodobě pochybuje. Řekl, že odmítá dál investovat do prázdné skořápky. "Není to tak, že bych ho zavrhoval od samého počátku. Nicméně, pokud poskytujeme veřejné prostředky, měli bychom průhledně vidět, kam jdou, a měli bychom do budoucna znát plány letiště," prohlásil.

Vadí mu, že se za několik let nic nezměnilo a projednávaný bod ohledně letiště je stále stejný.

Letiště však bylo už delší dobu na hranici svých možností a kapacit a bez pořízení moderní navigace by se nikdy nemohlo dostat ke statutu otevřeného mezinárodního přístavu. Tak by mohlo konkurovat třeba Karlovým Varům či Pardubicím.

Nemám slov, reagoval hejtman Zimola

Odmítavý postoj části budějovických zastupitelů přišel v nejméně vhodnou chvíli. Právě když se kraj rozhodl pro modernizaci a do areálu chce vložit v následujících letech až půl miliardy korun. O to víc se tak celý problém jeví jako politická hra.

"Je to velmi překvapující a nemám pro to mnoho slov," reagoval jihočeský hejtman Jiří Zimola (ČSSD). Věří, že město svůj postoj ještě přehodnotí. Dodal, že investiční část obstará z rozpočtu Jihočeský kraj, a tak by to neměla být pro město velká zátěž.

Je možné, že se karta skutečně obrátí. Při jednání zastupitelů vznikla paradoxní situace. V pátém bodě sice nejdříve neschválili dotaci, v bodě deset, kterým bylo schvalování rozpočtu, se však zavázali k další podpoře.

Jako první na to upozornil zastupitel Jan Zahradník (ODS). Mimo jiné se pak dokonce hlasovalo o vyřazení závazku k letišti z návrhu rozpočtu. Bez úspěchu. "Pokud koalice rozvoj odmítá, ať odejde z akciové společnosti a přestane škodit," navrhl Zahradník.

On i jeho kolega František Jelen (ODS) pak zdůraznili, že strany mají své zástupce v dozorčí radě. Mají tak snadnou možnost, jak se dostat k údajně chybějícím informacím.

Na jejich nedostatek si stěžovala například náměstkyně Ivana Popelová (HOPB). "Chceme, aby bylo letiště řádně vedeno a aby člověk, který ho řídí, předkládal zastupitelstvu materiály. Na jejich základě se můžeme rozhodnout a finanční prostředky schválit. Podkladů se nám neustále nedostává," upozornila Popelová.

Ředitele letiště Ladislava Ondřicha se však na zasedání nikdo na nic nezeptal. Až po jeho odchodu se rozpoutala diskuse. Primátor Juraj Thoma (HOPB) zmínil, že Ondřich sice dobře zafungoval jako krizový manažer, ale není přesvědčen o tom, že je tím, kdo dokáže sestavit byznys plán.

Vznikla tak zajímavá situace, kdy se shodli zastupitelé ČSSD a ODS, tedy koalice a opozice. Podle většiny z nich má letiště naději na úspěch, a pokud město promarní šanci, žádné letiště už se nikdy postavit nepodaří.

"S trochou nadsázky říkám, že kilometr dálnice stojí půl miliardy korun, a my můžeme za stejnou cenu získat další dopravní cestu. Kilometr dálnice nám je přitom sám o sobě k ničemu," dodal Jelen.