Úspěšní vědci dostanou víc peněz na výzkum. Patří mezi světovou špičku

Šest vědeckých týmů českobudějovického Biologického centra Akademie věd patří mezi světovou špičku. Výsledky mezinárodního hodnocení budou mít pro úspěšné badatele i praktický dopad, akademie jim pošle víc peněz.

Biologové z Přírodovědecké fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích dlouhodobě studují za pomoci domorodců tropický les na Papui-Nové Guineji. Na snímku je profesor Vojtěch Novotný. | foto: Archiv V. Novotného

Vědci z budějovického Biologického centra prošli stejně jako jejich kolegové z ostatních pracovišť Akademie věd České republiky dosud nejpodrobnější kontrolou. Mezinárodní hodnotitelé prověřili výsledky celkem 19 týmů z Biologického centra za roky 2010 až 2014.

Všechny jihočeské vědecké týmy uspěly, šest z nich patří dokonce mezi excelentní týmy světové úrovně.

„Biologické centrum obhájilo svou pozici. Nejméně šest týmů snese nejpřísnější mezinárodní srovnání, stabilně podává vysoké výkony a vědci představují mezinárodně uznávané odborníky ve svém oboru. Další vědecké skupiny jsou velmi dobré a žádný tým nepropadl, takže nebudeme muset žádnou laboratoř rušit,“ shrnul výsledky hodnocení ředitel Biologického centra Miloslav Šimek, který je původní profesí půdní mikrobiolog.

Hlavním nebezpečím pro vědce v džungli je byrokracie

Mezi světovou špičku patří skupina entomologa Vojtěcha Novotného, který se zabývá ekologií lesů. Dlouhodobě působí na výzkumné stanici na Papui-Nové Guineji a vloni získal jako jediný český vědec prestižní evropský grant.

Na výzkum vlivu hmyzu na lesní vegetaci v celosvětové síti výzkumných ploch zahrnující Česko, Japonsko, USA, Ghanu, Panamu a Papuu-Novou Guineu dostal od Evropské rady pro výzkum 3,35 milionu eur, tedy 92 milionů korun.

„Hlavním nebezpečím ekologa bádajícího v tropické džungli je byrokracie a předpisy tropických zemí, jež jsou často svéráznou kombinací postkoloniální snahy o budování moderního státu západního typu kombinovanou se specifiky místní štábní kultury,“ pronesl Novotný.

Práce v tropech je podle jeho zkušeností obtížná především tím, že je třeba spolupracovat na často komplikovaných činnostech přes rozdílné kultury, teprve potom nastupují fyzická rizika. Od úrazů a kriminality přes nemoci po drobné parazity či jedovaté hady.

Uspěl i tým, který objevil předchůdce parazitů

Mezinárodně excelentní postavení potvrdila také česká parazitologie. „Přicházet se zásadními objevy se obzvláště daří skupinám studujícím prvoky a těm, kteří se zabývají evolučními a molekulárně biologickými aspekty parazitů,“ zdůraznil Julius Lukeš, ředitel Parazitologického ústavu Akademie věd a šéf jednoho z vysoce hodnocených týmů.

Mezi špičku patří i laboratoř Miroslava Oborníka, která se podílela například na objevu řasy Chromera velia – evolučního předchůdce parazitů.

Výborně byli hodnoceni také hydrobiologové pod vedením Karla Šimka, který na konci loňského roku získal medaili za zásluhy v biologických vědách. Skvělé výsledky mají rovněž týmy zabývající se molekulární biologií a cytogenetikou Iva Šaumana a Jiřího Macase.

Posuzování trvalo celý loňský rok. „Českobudějovické akademiky hodnotily čtyři různé komise složené ze sedmi až devíti členů, celkem tedy 33 expertů ze 12 zemí, nejvíc z Německa a Velké Británie. Výsledky hodnocení budou mít i praktický dopad, neboť Akademie věd počítá s navýšením finanční podpory excelentním týmům,“ shrnula referentka publicity Biologického centra Daniela Procházková.

Jan Tuček stojí před budovou, kde nyní sídlí psychiatrické oddělení budějovické...
Klíčem k duševní kondici je dobré zázemí, říká primář psychiatrie Tuček

Proč nejsou všichni duševně nemocní spokojení s léčbou? To vysvětlil v rozhovoru pro MF DNES primář psychiatrického oddělení českobudějovické nemocnice Jan...  celý článek

Zbraně, které zadrželi kriminalisté českobudějovické expozitury Národní...
Dvojice mužů z Prachaticka předělávala zbraně, aby mohly pálit v dávkách

Kriminalisté z českobudějovické expozitury Národní centrály proti organizovanému zločinu zasahovali na Prachaticku. Šest lidí obvinili z trestného činu...  celý článek

Věra Vávrová stála u založení firmy Vavi.
Vimperská firma šije košile skoro 30 let, uspěla v Živnostníkovi roku

V okolí Vimperka bývalo několik závodů, které se věnovaly textilní výrobě. To už je dnes minulostí. Rodinná firma Vavi ale vydržela a od roku 1990 šije košile...  celý článek

Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!