Tady začíná obchvat Tábora, na kterém ani v budoucnu nebudou řidiči potřebovat...

Tady začíná obchvat Tábora, na kterém ani v budoucnu nebudou řidiči potřebovat dálniční známky. Měří tři kilometry. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Po obchvatu Tábora, který je součástí D3, pojedete dál bez dálniční známky

  • 1
Dálnice D3 mezi Čekanicemi a Měšicemi zůstane pro řidiče průjezdná zdarma. Rozhodlo o tom ministerstvo dopravy. I Tábor chystá jednu dopravní novinku. Od 1. ledna zakáže vjezd do města nákladním autům nad 12 tun.

Řidiči využívající pravidelně při svých cestách část dálnice D3 mezi Čekanicemi a Měšicemi si mohou oddechnout. Ani v budoucnu si kvůli třem kilometrům rychlejší jízdy po obchvatu Tábora nebudou muset kupovat dálniční známku.

Úsek patří mezi čtyři v republice, které ministerstvo dopravy od ledna vyškrtlo ze zpoplatněné dálniční sítě.

„Obchvat Tábora je zároveň i trasou silnice I/19. Vůči řidičům by nebylo fér, že bychom je nutili kupovat dálniční známku i tam, kde dálnici jen křižují, ale musí ji na své cestě kolem města použít. Předejdeme tím také tomu, aby se místní řidiči dálnici kvůli poplatku vyhýbali a jezdili přes město po silnicích nižších tříd,“ podotkl ministr dopravy Dan Ťok.

Tábor se řadí mezi města se zhoršenou kvalitou ovzduší

A právě o to Táborským dlouhodobě šlo. Už loni v únoru kvůli možnému zpoplatnění tohoto úseku sepsali petici, kterou adresovali ministerstvu dopravy. Poukazovali v ní mimo jiné na fakt, že dopravní situace ve městě je už tak jednou z nejhorších v rámci celého Jihočeského kraje. A navíc se vlivem nadměrné dopravy Tábor řadí mezi města se zhoršenou kvalitou ovzduší.

Kdyby kvůli zpoplatnění dálnice začala auta jezdit městem, zvedla by se ještě víc prašnost, hlučnost i nebezpečí pro chodce. „Samozřejmě nás rozhodnutí potěšilo. Tím, že již zmiňovaný zatím nezpoplatněný úsek dálnice nyní slouží i jako obchvat Tábora ve směru Písek - Pelhřimov, značně napomáhá ke snížení dopravy ve městě. Doufáme, že ještě nedojde k nějakému závratnému zhoršení situace,“ popsala místostarostka Tábora Michaela Petrová.

Narážela tak na fakt, že tříkilometrový úsek dálnice D3 Čekanice - Měšice byl zdarma od chvíle jeho otevření. Není totiž v režimu dálnice kvůli sporu, který vedou v současné době s úřady podnikatelé, bratři Bratránkovi. V minulosti jim byl povolen sjezd ze silnice k jejich motocentru. Jenže ten vede z obchvatu, a část dálnice by je tak odstřihla od příjezdové cesty. Otázkou by bylo, jak by se situace vyvinula po vyřešení této věci.

Tábor a kraj chystají novou silnici

Město navíc chystá na začátku roku i další krok, který by měl snížit počet aut v ulicích Tábora. Výjimka z placení na dálnici se totiž bude týkat jen dálničních známek. Nákladní automobily od mýta osvobozeny nebudou.

Radnice proto předpokládá, že by se někteří šoféři raději proplétali mezi semafory, než by platili za pár kilometrů.

„Novela silničního zákona umožní od 1. ledna zakázat vjezd tranzitní nákladní dopravy nad 12 tun do měst. Podmínkou je, že jim bude k dispozici náhradní adekvátní cesta, byť zpoplatněná. Této možnosti využijeme. Po konzultacích s dopravními odborníky a policií jsme připravili návrhy na umístění zákazových značek. Hned v lednu požádáme příslušné krajské orgány o povolení jejich umístění,“ řekla Petrová.

I přesto, že na jízdu po obchvatu Tábora nebude nutná dálniční známka, město s krajem dál plánují novou přeložku, která má být propojením od hasičské stanice v Chýnovské ulici na cestu na Mladou Vožici a následně na silnici od Písku mířící na dálnici.

„Je třeba i bez zpoplatnění dálnice. Nemáme totiž napojení na průmyslovou zónu z dálnice. V územním plánu je tato silnice snad 15 let. Měla se stavět už letos, ale došlo ke komplikacím ze strany místních obyvatel. Novým termínem snad bude rok 2017,“ dodala Michaela Petrová.