Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Firma, která vyrábí motory, přijme stovku lidí. Řídí ji žena

  8:40aktualizováno  8:40
Jitka Kottová řídí českou pobočku bavorské společnosti Hatz CZ. Ta je předním světovým výrobcem motorů do stavebních strojů. Sídlí na Prachaticku ve Vlachově Březí. Firma plánuje přijmout kolem stovky nových zaměstnanců.

Jitka Kottová pracuje ve firmě, která vyrábí motory do strojů | foto: Marek Podhora, MAFRA

O přesunu výroby se vedení bavorské firmy rozhodlo i díky vysoké kvalitě českého závodu. Každý zde montovaný stroj je totiž v podstatě unikát, a lidský faktor tak hraje velmi výraznou roli. Vyrábět se zde bude i zcela nový, vodou chlazený motor Hatz, jehož vývoj stál desítky milionů eur. „Jeho výhodou je velký výkon v malém rozměru,“ říká šéfka českého závodu Jitka Kottová.

Jaký je harmonogram přesunu výroby?
Pokud vše půjde podle plánu, 1. ledna 2016 by se měla rozjet první nová montážní linka. Pak budou následovat další. Jako poslední by se sem měla přesunout výroba zcela nově vyvinutého čtyřválcového motoru Hatz, který je vodou chlazený – to by mělo být do konce roku 2017.

Kolik lidí budete celkem nabírat?
Budeme potřebovat 90 až 100 lidí v několika vlnách. Zatím ale nemám přesný harmonogram a přesné kvalifikace, které budeme potřebovat. To se teprve řeší. Pokud ale do ledna 2016 má fungovat první přemístěná linka, pak budeme nabírat už zanedlouho. Zaškolení trvá asi čtyři měsíce, plus je třeba počítat tříměsíční výpovědní lhůtu. Takže v květnu tohoto roku bychom měli nabírat prvních 50 lidí.

Nebude problém tolik kvalifikovaných pracovníků sehnat?
Jsme si vědomi toho, že najít kvalifikované a spolehlivé lidi, kteří jsou ochotni dál se učit, je problém. Tím spíš, že jsme v regionu, kde je druhá nejnižší nezaměstnanost v Česku. Nepodceňujeme to. Z mého pohledu jsou lidé ten nejcennější kapitál, který firma má.

Ve Vlachově Březí působí firma již 15 let, přesto ji moc lidí nezná. Nebude to při náboru lidí komplikace?
Je to pravda, zatím jsme neměli potřebu se nějak propagovat. Jsme dceřinou společností německé firmy, která nám dodává materiál, a tam i končí to, co vyrobíme. Nyní se budeme muset více snažit o to, aby o nás lidé věděli. Sehnat sto zaměstnanců nebude snadné.

Budete nabírat i vysokoškoláky?
Na pozice středního managementu, oblasti kvality a do zkušebny pravděpodobně ano. I když já mám zkušenost, že spousta výborných mistrů a odborných pracovníků se kvalifikovala z montážních pozic. Musí se pak doladit schopnosti vedení lidí, ale to se dá zvládnout několika školeními. A samozřejmě musí zapracovat na jazykové vybavenosti.

Jitka Kottová (51let)

Narodila se 6. dubna 1963 v Domažlicích. Vystudovala zahraniční obchod na Vysoké škole ekonomické v Praze. Po škole pracovala v podniku zahraničního obchodu Polytechna. Poté se přivdala na Šumavu a po mateřské dovolené nastoupila do vimperské Jitony na pozici asistentky ředitele. Po další zkušenosti v belgické společnosti zabývající se výrobou ocelových konstrukcí odešla v roce 2000 do firmy Hatz, která zrovna začínala ve Vlachově Březí. Nastoupila jako asistentka vedoucího výroby. Po jeho odvolání v roce 2004 ho vystřídala. Na stejném místě je dosud. Je vdaná, má dvě děti. Jejím velkým koníčkem je horské kolo. „Děti jezdily závodně, takže i naše dovolené byly a jsou velmi aktivní – různé cesty na lodi s koly, turistika,“ říká manažerka. Když potřebuje nabrat energii, jde do lesa. To je pro ni největší relax.

Předpokládám, že němčina je u vás nezbytností... 
Jak na které pozici. Dnes tu řada lidí německy umí, ač to nepotřebují. Na pozici mistra je ale jazyková vybavenost velmi vítána. Zaměstnancům nabízíme kurzy, ale není o ně moc velký zájem. I když je pravda, že v poslední době, kdy se mluví o rozšiřování, ta chuť učit se roste. Lidé cítí, že to bude výhodě pro jejich případný kariérní růst.

Takže rozšiřování je zajímavá příležitost i pro současné zaměstnance?
Jednoznačně. Máme tu šikovné lidi a mnozí z nich jsou schopní vést kolektiv, komunikovat, jsou flexibilní. Jsou to prověření lidé a byla by škoda jejich potenciálu nevyužít.

Jak vlastně na plánovaný přesun části výroby reagovali zaměstnanci v Německu? Moc populární to asi nebylo.
Ruší se tam asi 120 pozic, z toho polovina byli agenturní pracovníci. Zbytek se řešil předčasnými důchody či nabídkou jiných míst v rámci firmy.

U vás budete přistavovat novou halu, nebo budete hledat jiný objekt?
Máme zpracovanou studii na přístavbu, pozemků tu máme také dost. Ale akcionáři preferují variantu nájmu. Hledáme v blízkém okolí objekt, který by splňoval naše požadavky – tedy asi 15 tisíc metrů čtverečních. S tím, že do tohoto objektu by se přestěhovala i výroba z Vlachova Březí, kde sídlíme nyní.

To je zvláštní řešení, odejít z vlastního objektu a přestěhovat se do nájmu...
Je to rozhodnutí akcionářů. Ona stavba nové haly by nebylo nic levného, asi jim to vyšlo finančně lépe jít do nájmu. Vývoj jde tak rychle dopředu, že těžko říct, co bude za deset dvacet let. Firma teď investovala obrovské množství peněz do vývoje nového motoru, který by se měl montovat také u nás. Bylo to asi 20 milionů eur a to není ještě konec.

Za deset let se ale může stát, že se výroba bude stěhovat dál na východ za levnější pracovní silou...
Já doufám, že ne. Filozofie firmy je důraz na vysokou kvalitu a tu tady máme. Troufám si tvrdit, že v jistém ohledu jsme na tom s kvalitou lépe než v mateřském závodě. Kvalita je v lidech. To, že se sem přesouvá výroba, je pro nás vyznamenání.

Takže si v Německu českých pracovníků cení?
Ano, zjistili, že naši lidé jsou flexibilní a dokážou pružně reagovat. Při montáži naši lidé mají často nápady, jak práci zlepšit. Třeba si nějaký svůj „zlepšovák“ pak i vyrobí doma, přinesou to a ukáže se, že to funguje. My to pak představíme konstruktérům v Německu. Ve finále to našim lidem ulehčí práci i zkrátí potřebný čas na montáž. Tím pádem to i zlevní výrobu.

Hatz vyrábí dieselové motory. Na co přesně se používají?
Jsou to motory určené pro stavební stroje a jejich škála je velmi široká: bagry, vibrační válce a desky, hutnící technika, vrtací zařízení, kompresory a mnohé další. Naše motory používají ve svých strojích přední světoví výrobci, jako je Caterpillar, Bomag, Wacker, Siemens, Amman, Bosch...

Takže sice děláte motory, ale víc než automobilový průmysl vás ovlivňuje situace ve stavebnictví? Toho se krize dotkla možná nejvíce.
Tuto orientaci pociťujeme i v tom, že stavebnictví je sezonní a nám od listopadu do února klesá výroba. A je také pravda, že krize na nás dopadla dost tvrdě. Zatímco rok 2007 byl úžasný a my pracovali i na tři směny. Měli jsme tehdy ve Vlachově Březí skoro sto lidí. Za rok jsme vyrobili přes sto tisíc motorů. Pak to najednou šlo rapidně dolů. Bohužel jsme museli i propouštět. Dnes nás je 39 a děláme kolem 56 tisíc motorů.

Šéfujete továrně, kde se montují motory. To není pozice, kde obvykle bývají ženy. Jste technický typ?
Já jsem hlavně ekonomka. Když jsem sem v roce 2000 přišla, o motorech jsem toho moc nevěděla. Pracovala jsem nejprve jako asistentka vedoucího provozu, měla jsem na starosti veškerou agendu. Po jeho odchodu padla volba na mě, protože jsem o fungování našeho závodu věděla nejvíc. Trochu jsem narušila hegemonii mužů na manažerských pozicích ve firmě Hatz, před několika lety mi přibyla kolegyně na pobočce v JAR.

Autor:


Nejčtenější

Dvouletý chlapec se dostal z domu do bazénu, následkům tonutí podlehl

Ilustrační snímek

Dvouletý chlapec zemřel poté, co se topil v zahradním bazénu u rodinného domu v Písku. O letošních prázdninách je to v...

Čtyřletému chlapci se vybila čtyřkolka, když šel domů, usnul na silnici

Ilustrační snímek

Čtyřletý chlapec, který jezdil v okolí domu na dětské čtyřkolce, se ztratil v neděli večer na Písecku. Jeho „stroj“ se...



Na Prachaticku spadlo unikátní letadlo Be 50 Beta Minor, pilot zemřel

U Strunkovic nad Blanicí na Prachaticku se při leteckém dni zřítilo unikátní...

U Strunkovic nad Blanicí na Prachaticku se v sobotu odpoledne při leteckém dni zřítilo unikátní letadlo Be 50 Beta...

Po čelní srážce zemřeli dva motorkáři na Českobudějovicku

Nehoda motorkářů mezi Hlubokou nad Vltavou a Municemi (11. srpna 2018).

Při dopolední nehodě na Českobudějovicku zemřeli dva řidiči motorek ve věku 44 a 39 let, uvedla policie. Čelně se...

Zahradu s biotopem buduje rodina jako jedinečné království

Jezírko bylo tím prvním, co Piherovi na své zahradě vybudovali. Teprve pak se...

Holou parcelu bez jediného stromu koupili v malebné jihočeské vesničce před sedmi lety na stavbu rodinného domu a spolu...

Další z rubriky

Vystudovaný pedagog snil o létání. Za války pilotoval bombardéry

V polovině letošního května odhalili Janu Veselému před Obecním úřadem v...

Jan Veselý uprchl z protektorátu jakožto armádní letec do zahraničí. Proti okupantům bojoval zvenčí. Vedl nálety 311....

Na jihu Čech je nejvíce volných míst od roku 1991. Chybí hlavně řidiči

Ilustrační snímek

Nezaměstnanost v regionu byla v červenci na dvou procentech a počet volných míst dosáhl opět historických čísel. Celkem...

Oprava silnice od Lipna k hranicím potěší lyžaře mířící na Hochficht

Letecký pohled z roku 2013 na rakouský lyžařský areál Hochficht. Za vrcholy...

Než se lyžaři dostanou do rakouských areálů Hochficht a Schöneben, musí projet 12 kilometrů dlouhou silnicí spojující...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz