Povodí Vltavy prohloubí koryto, aby parníky u Kořenska „nedrhly“ o dno

  13:35aktualizováno  13:35
Miliardový projekt splavnosti Vltavy z Českých Budějovic k Orlické přehradě má stále slabiny. Kromě příliš nízkého železného mostu v Týně nad Vltavou brání splutí větších lodí hladina, která klesá kvůli suchu. Povodí Vltavy proto chystá úpravu příliš mělkého koryta pod vodním dílem Kořensko na Vltavotýnsku.

Povodí Vltavy nechá vybagrovat dvoukilometrový úsek řeky pod vodním dílem Kořensko. | foto: David Peltán, MAFRA

Od konce letošního roku chce začít Povodí Vltavy řeku prohlubovat v délce necelých dvou kilometrů v katastru obcí Všemyslice a Albrechtice nad Vltavou.

„Předpokládané náklady jsou 64 milionů korun. Peníze budeme čerpat ze Státního fondu dopravní infrastruktury,“ řekl mluvčí Povodí Vltavy Hugo Roldán.

Tomu, že prohrábka dna umožní velkým lodím dostat se po Vltavě až na  Orlík, ale někteří lidé nevěří.

Fotogalerie

„Že se vytěží dno, je určitě dobře, ale podle mě se tím splavnost nezlepší. Ta je závislá na množství vody v Orlíku, který musí vypouštět a ředit vodu pro Prahu, aby tam Vltava nepáchla. Naši předci zlepšovali splavnost systémem malých jezů. Vltavská kaskáda je dnes něco jiného,“ myslí si starosta Albrechtic nad Vltavou Miroslav Ušatý.

Podle něj práce v korytě obec neomezí, proto s projektem, který je teď předložený veřejnosti k připomínkování, bude souhlasit. Podobně jsou na tom i Všemyslice, které ale pocítí stavební práce nejvíc. Kromě toho, že mají ve své lokalitě na dvě stovky chat a rekreačních objektů, povede těžká doprava částečně i přes obec.

„O prohlubování koryta se tady mluví roky. Jenom nám na začátku říkali, že vytěžený materiál se bude odvážet po vodě,“ připomíná starosta Všemyslic a Neznašova Karel Tůma.

Podle popisu projektu zveřejněného na úřední desce kraje se musí vytěžit dno Vltavy pod vodním dílem Kořensko ve směru na Orlík tak, aby vznikla hloubka vody minimálně jeden a půl metru ve dvacetimetrové šířce.

Projekt Kořensko

Autorem je firma VH TRES. Prohloubí koryto Vltavy v délce 1 862 metrů a šířce 20 metrů na hloubku vody minimálně 1,5 metru. Vytěžit se musí 36 tisíc krychlových metrů materiálu. Dno tvoří štěrky, místy skála. Většina materiálu se zaveze do několik kilometrů vzdáleného lomu Slavětice, zbytek se nasype podél břehů. K lomu se musí upravit silnice. Pracovat se bude mimo plavební sezonu. Hotovo má být v dubnu 2020.

To předpokládá odvoz štěrku, bahna a kamení. Odhadem 36 tisíc kubíků materiálu. Ten bude zhotovitel částečně navážet na břehy, víc než polovinu množství uskladní v blízkém lomu Slavětice. Intenzita odvozu bude v průměru tři nákladní auta za hodinu.

K projektu se chtějí vyjadřovat také ochranáři, protože prohrábka řeky může zlikvidovat chráněné mlže.

Výletní lodí do Hamburku

Celý plán splavnění Vltavy z Budějovic do Prahy a propojení vodní cesty až k Labi a do Hamburku zatím visí také na upravení plavebních poměrů na čtyřicetikilometrové trase z krajského města ke Kořensku.

Jednou z překážek je příliš nízký železný most v Týně nad Vltavou, který chce Ředitelství vodních cest předělat na zdvihací nákladem 150 milionů korun. Zatím ale hotový projekt městu neukázalo.

Navzdory těmto překážkám i nízké hladině pulzuje na Vltavě vodní doprava ve stále větší intenzitě. Není to ale vlivem velkých výletních lodí, ale drobnějších člunů. Jsou soukromé i pronajímatelné.

„Jen loni vzrostl meziročně počet průjezdů vodními díly nad Týnem nad Vltavou o 200 procent a všichni také registrujeme, že na řece rychle přibývá malých plavidel. Především pro ně je splavnění atraktivní,“ uvedl při slavnostním zahájení plavební sezony starosta Týna Milan Šnorek.

A na tento trend se město připravuje. „Podle výhledových studií bude vzrůstat zájem lidí právě o tyto zážitky. Musíme se tomu přizpůsobit. Sedět nečinně na palubách velkých lodí už tolik neláká,“ míní Šnorek.

Jeho slova dokládají i statistiky využívání splavnosti Vltavy. Plavební sezonu na jihočeské Vltavě zkomplikovalo pro velké lodě v loňském červenci sucho. Podle nedávného vyjádření generálního ředitele Povodí Vltavy Petra Kubaly se předpokládá podobný vývoj i letos.

Povodí Vltavy řeku prohloubí v délce necelých dvou kilometrů v katastru obcí Všemyslice a Albrechtice nad Vltavou.

Povodí Vltavy řeku prohloubí v délce necelých dvou kilometrů v katastru obcí Všemyslice a Albrechtice nad Vltavou.

Mapy poskytuje freytag & berndt vydavatel nejrozsáhlejšího obrazového vlastivědného průvodce o naší zemi Český atlas.

Nejčtenější

Studenti opouštějí vysokoškolské koleje. Dojíždění je pro ně levnější

V kampusu Jihočeské univerzity v Branišovské ulici v Českých Budějovicích jsou...

Na kolejích Jihočeské univerzity ubývají studenti. Může za to zlevněné jízdné, na kterém lze měsíčně ušetřit i tisíce...

Dům v Písku po pradědečkovi vkusně zateplili. Fasáda pořádně prokoukla

Rodinný dům si nechal v Písku v roce 1913 postavit učitel František Racek s...

František Racek si v roce 1913 nechal v Písku postavit rodinný dům za 14 tisíc zlatých. Se svou manželkou na něj...

Dostavbu dálnice D3 u Ševětína brzdí chyba úředníka, už přišel o práci

Stavba úseku dálnice D3 Ševětín - Borek.

Dokončení téměř jedenáct kilometrů dlouhého úseku dálnice u Českých Budějovic mezi Borkem a Ševětínem brání chyba...

Policie hledá svědky znásilnění školačky v Budějovicích, podezřelého má

Ilustrační snímek

Policie vyšetřuje znásilnění školačky v Českých Budějovicích. Zločin se stal ve středu, kriminalisté zadrželi...

Nazí a vychrtlí andělé nad hlavami vyvolali pře v Jindřichově Hradci

V Panské ulici v Jindřichově Hradci se vznášejí plastoví andělé od sochaře...

V Jindřichově Hradci vyvolali velký rozruch andělé od Michala Trpáka z recyklovaných PET lahví v Panské ulici. Sochy...

Další z rubriky

Strakonice a Český Krumlov otevřou nová autobusová nádraží

Nový terminál ve Strakonicích propojí vlakové i autobusové nádraží.

Dva moderní dopravní terminály začnou sloužit cestujícím o víkendu. Ve Strakonicích využijí lidé nový odbavovací...

Místostarostka schválila studii, pak prodala pozemek dráž než ostatní

Na katastru obce Hrdějovice, ale poblíž Borku a Českých Budějovic by mohl v...

Společnost CTP Invest od roku 2015 nakupovala pozemky v Hrdějovicích u Budějovic pro výstavbu průmyslového parku. Obec...

Zlatou stoku dokončili před 500 lety. Zásobovala rybníky živou vodou

Zlatá stoka se proplétá mezi velkými rybníky okolo Třeboně. Na snímku je v...

Unikátní umělý kanál napájel pivovar, plavilo se po něm dřevo a poháněl mlýny. Před 500 lety ho dokončil Štěpánek...

Najdete na iDNES.cz