Budoucí dálnici D3 musel nad Borkem u Českých Budějovic ustoupit kus lesa.

Budoucí dálnici D3 musel nad Borkem u Českých Budějovic ustoupit kus lesa. | foto: Petr Lundák, MF DNES

Do roka dva, pak dalších osm kilometrů. Dálnice D3 pomalu a jistě roste

  • 38
Hned na třech úsecích budoucí dálnice D3 pracují v současné době stroje a desítky zaměstnanců. Nově dorazili také k Táboru, kde po letech konečně dodělají téměř celou chybějící část na obchvatu města.

Nesmyslně chybějící kus dálnice D3 u Tábora a Čekanic bude brzy minulostí. Po květnovém slibu o zahájení prací na tamním obchvatu stroje konečně dorazily na místo.

Podařilo se prolomit část blokovaného prostoru a zaměstnanci začali pracovat na dostavbě přibližně dvou kilometrů dálnice. „Stavbu jsme zahájili frézováním původních vrstev 7. července. V současnosti se těží vrstvy konzervace provedeného díla a dále začneme s bouráním staré konstrukce vozovky,“ sdělil Jan Studecký, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Hotovo má být podle jeho slov v červnu příštího roku. Ani poté však nebude D3 u Tábora kompletní a stále bude chybět několik stovek metrů. Dosud totiž pokračují spory s bratry Bratránkovými, kteří tam mají motocentrum. Blokují výstavbu dálnice v blízkosti vlastních pozemků, protože jim odřízla přístupovou cestu do jejich areálu.

Ministerstvo dopravy před nedávném zamítlo jejich stížnost a právě díky tomu mohly na většině z chybějícího úseku začít práce. „K žádnému dalšímu posunu však v tomto ohledu nedošlo,“ upřesnil aktuální situaci Studecký.

„Pro nás i řidiče je to přesto pozitivní. Doděláme kus v oblasti Čekanického mostu až po napojení motocentra. Je to velmi důležité, jelikož se díky tomu zkrátí uzavírka,“ navázal Radek Mátl, ředitel úseku výstavby ŘSD.

Konečně také začaly opravy na samotném Čekanickém mostě. „Po skončení by mohl být i tento úsek průjezdný ve čtyřech pruzích. Hotovo by mohlo být ještě letos,“ věří senátor Pavel Eybert, který je předsedou Sdružení pro výstavbu D3 a rychlostních silnic R3 a R4.

Kus u motocentra bude dál chybět

„Pro úsek, který sousedí s nemovitostmi rodiny Bratránků, je vedeno samostatné stavební řízení. To zůstává přerušeno, aby ŘSD a vlastníci motocentra mohli najít vzájemnou dohodu. Ta musí naplnit výrok soudu, podle nějž Bratránkovi mají na připojení právní nárok,“ uvedlo v odůvodnění rozhodnutí ministerstvo.

Pozemek Bratránkových je kvůli stavbě dlouhou dobu odříznutý od příjezdové komunikace. Rodina kvůli tomu dokonce ukončila provoz čerpací stanice LPG, ke které se vozidla nemohla dostat. Jednoho z majitelů Pavla Bratránka mrzí, že se nepodařilo úspěšně dokončit jednání z doby, kdy resort dopravy řídil Antonín Prachař, kterého vloni ve funkci nahradil Dan Ťok.

„Nové vedení na předchozí dohody vůbec nenavázalo a jednání zarazilo,“ podotkl Bratránek. ŘSD rovněž za předchozího vedení mělo nechat udělat znalecké posudky na odkup areálu za tržní cenu, s čímž Bratránkovi souhlasili. Tím by veškeré problémy skončily.

Na kupní smlouvu a její podpis už se však po personálních výměnách nedostalo. ŘSD v minulosti argumentovalo tím, že motocentrum a příjezdová cesta k němu jsou pouze dočasnou stavbou, a proto při řešení problému nechybovalo. Stejně tak měl správně postupovat i táborský městský úřad při vydání stavebního povolení. Spory trvají už přibližně dva roky.

Letos může začít stavba dalšího úseku

Za stejně dlouhou dobu by se pak D3 měla rozrůst o dalších osm kilometrů, a to na úsecích Borek - Úsilné a Veselí nad Lužnici - Bošilec. Navíc postupuje i příprava dalších dvou částí dálnice.

„Na úseku Bošilec - Ševětín probíhá výběrové řízení na zhotovitele stavby. Pro část Ševětín - Borek pokračuje majetkoprávní příprava. V případě bezproblémového tendru chceme zahájit stavbu Bošilec - Ševětín ještě v letošním roce,“ konstatoval mluvčí ŘSD.

Od 1. ledna 2016 pak už také řidiči nebudou muset mít dálniční známku při jízdě po dálnici u Tábora. Konkrétně na třech kilometrech v části mezi exity 76-79 a křížení se silnicí I. třídy číslo 19.

„Není fér, že řidiče nutíme kupovat dálniční známku i tam, kde dálnici jen křižují, ale musí ji na své cestě kolem města použít. Budeme tím předcházet tomu, že se místní dálnici kvůli poplatku vyhýbají a jezdí pak skrze město,“ vysvětlil ministr dopravy Dan Ťok.