Na silnici u viaduktu v obci Rybník na Českokrumlovsku, kde se 14. října stala vážná nehoda rakouského autobusu, byly osazeny nové značky. Řidiče mají upozornit na to, že most je vysoký jen 3 metry. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Před viaduktem, kde boural rakouský autobus, varují reflexní značky

  • 2
Před nízkým viaduktem u obce Rybník na Českokrumlovsku, kde nedávno havaroval rakouský autobus, je lepší dopravní značení. Okraj mostu má žluté šrafování a značení před ním je lépe vidět. Pohyblivé břevno, které by řidiče varovalo, že se pod viadukt nevejdou, tu ale v dohledné době nebude.

Nehody kamionů pod železničním viaduktem v obci Rybník u Dolního Dvořiště na Českokrumlovsku nejsou výjimečné. Do přemostění od začátku letošního roku narazily už čtyři, jejichž řidiči přehlédli značky. Většina si stěžovala na špatné dopravní značení, které na malou výšku podjezdu upozorňovalo. Jenže se nic nedělo. 

Až  nehoda rakouského autobusu, kterému most před dvěma týdny utrhl střechu, přiměla silničáře, aby před nebezpečný viadukt umístili reflexní dopravní značky. Řidiče mají důrazně varovat před sníženým průjezdem. Silničáři doufají, že se už nebude opakovat podobná nehoda, při které most doslova skalpoval střechu autobusu a zranilo se 40 cestujících.

"Po dohodě se železničním odborem jsme na okraj mostu přidali výrazné žluté šrafování i svislé dopravní značení před mostem. Řidiči už by neměli značky přehlédnout. S dostatečným předstihem by si jich měli všimnout a jet po objízdné trase," uvedl ředitel Správy a údržby silnic v Českém Krumlově Přemysl Kubalák.

Řidič se tak lekl, že zřejmě ani nešlápl na brzdu

Výška železničního viaduktu v obci Rybník je tři metry. Řidič rakouského autobusu vysokého 3,3 metru si značky nevšiml.  "Nevím, co se stalo, narazil jsem do mostu zhruba nad zrcátky. Byla to rána," sdělil šofér, který za mostem ujel ještě zhruba 150 metrů do vsi - v šoku zřejmě nešlápl ani na brzdy.

K větší bezpečnosti by mohlo pomoci i pohyblivé břevno, které by řidiče na nízký průjezd upozornilo. Správa a údržba silnic ale zatím neplánuje, že by před viadukt u Rybníku takové zařízení instalovala.

"Doufáme, že reflexní značky budou upozorňovat dostatečně. Závěsný trám by přišel na řadu až v momentě, kdy by se neosvědčily," sdělil Kubalák.

V Rakousku nebo v Německu jsou závěsné trámy před extrémně nízkými podjezdy běžné. Také nejvytíženější viadukt v Českých Budějovicích na Rudolfovské ulici je značen gumovými pásy s černobílým šrafováním. Stejně tak jsou značeny některé podjezdy v Písku, Táboře a Strakonicích.

Podle odborníků však ani takto značené viadukty nejsou bezpečné. Většina řidičů totiž jezdí podle GPS navigací a dopravní značení až tak nesledují.