Řidič vjel v Kardašově Řečici pod projíždějící vlak.

Řidič vjel v Kardašově Řečici pod projíždějící vlak. | foto: Policie ČR

Nebezpečné přejezdy na jihu Čech: Včelná, Kněžské Dvory i Nemanice

  • 12
MF DNES vytipovala nejrizikovější železniční přejezdy v Jihočeském kraji. Hned pět jich je v Českých Budějovicích a blízkém okolí. Některé brzy zmizí s modernizací koridoru na trase z Prahy do krajského města.

Někde by jen stačilo posekat trávu, jinde ubrat část protihlukové stěny nebo přidat závory. Po nedávné železniční tragédii ve Studénce se MF DNES ve spolupráci se čtenáři, Drážní inspekcí a Českými drahami zaměřila na jihočeské přejezdy.

Vytipovala několik nejrizikovějších a těch, kde jsou velmi často nehody. Nutno dodat, že z 99 procent je na vině člověk, nikoli technické zařízení. Přesto by některé přejezdy zasloužily větší pozornost a lepší zabezpečení.

Nebezpečné přejezdy

Výběr podle MF DNES

Protivín (Písecko)
Soběslav, U sloupu (Táborsko)
Děbolín (Jindřichohradecko)
Zbudov (Českobudějovicko)
Hrdějovice (Českobudějovicko)
České Budějovice, výhybna Nemanice
Včelná (Českobudějovicko)
Holkov (Českokrumlovsko)

Hned čtyři problematické jsou v Českých Budějovicích nebo blízkém okolí. „Jeden z nich je na konci obce Včelná,“ upřesnil jihočeský policejní mluvčí Milan Bajcura.

Místní opakovaně žádali, že by měl být se závorami, nikoli jen se světly. Zatím se však nic nezměnilo. V roce 2011 tam zemřela řidička, o rok později se zde po srážce s vlakem zranili tři lidé, zraněním tam podlehl i cyklista.

Podobně nebezpečný je i přejezd na výjezdu z budějovické čtvrti Kněžské Dvory do Hrdějovic. Kolem této obce se celkově na železnici stalo hodně nehod s tragickými následky, naposledy loni na jaře. Místem projíždějí rychlíky ve vysoké rychlosti, přesto někteří řidiči nerespektují světelnou signalizaci. Hodně havárií v minulosti bylo také na kolejích u výhybny v Nemanicích.

Důležitá je péče o okolí přejezdu

„Z železničního hlediska však neexistuje nebezpečný přejezd. Všechny jsou zabezpečeny a odpovídají platným normám a zákonům. Pokud se na nich budou řidiči chovat, jak mají, zmizí oněch 99 procent nehod, které mají díky své nekázni na svědomí,“ zdůraznil Jakub Ptačinský, mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

V České republice je osm tisíc přejezdů, z toho více než polovina pouze s výstražným křížem. Aby však byly skutečně bezpečné, je nutné řádně pečovat i o jejich okolí, což se ne vždy děje. Za některé příklad z Českobudějovicka.

„Ze Zbudova na Zahájí je hodně nebezpečný a nezajištěný přejezd. Stačilo by tam přitom pravidelně sekat trávu, aby byl přehlednější,“ upozornil Petr Kortus ze Strunkovic nad Blanicí.

Další nepřehledný je nedaleko Soběslavi na místě známém jako U sloupu na IV. Železničním koridoru z Prahy do Budějovic.

„Ve výhledu tam brání protihluková zeď,“ upozornila mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová. Brzy bude tato trať naopak mnohem bezpečnější. Některé křížení s železnicí totiž úplně zmizí. „Nové a modernizované úseky už počítají s mimoúrovňovým křížením, jako je tomu například na koridoru u Ševětína,“ zmínil Ptačinský. SŽDC na této důležité trase pomocí podjezdu, nadjezdu nebo přeložky trati odstranila už 14 přejezdů.

Za loňský rok jich zmizelo po republice 49. „Za posledních šest let jsme jich odstranili přibližně pět stovek. Většinou na místech, kde nejsou využívané, na polních či lesních cestách,“ doplnil Ptačinský. Na rušných a důležitých komunikacích je však odstranění křížení mnohdy velmi nákladné a vybudování například nadjezdu může stát až sto milionů korun, jak upozornila SŽDC.

I přes zvyšování bezpečnosti se stále bourá. Velké štěstí měl 37letý řidič v Kardašově Řečici. Před týdnem tam nerespektoval signalizační zařízení a vjel pod vlak. Jeho renault byl zdemolovaný, on vyvázl pouze s lehkým zraněním.

Celkově se v Jihočeském kraji od roku 2008 stalo na železnici 179 nehod. „V naprosté většině případů jsou příčiny a vina na straně uživatelů pozemní komunikace. Drážní inspekce ročně ze 180 nehod řeší přibližně tři případy, kdy je odpovědnost nejen na řidiči, ale i na straně železnice. Vždy se však jedná o selhání člověka, který nedodrží stanovená pravidla,“ konstatoval Martin Drápal, mluvčí Drážní inspekce.

Podle jejich dlouhodobých statistik se největší počet nehod stane na přejezdech se světelnou signalizací bez závor. „Z tohoto důvodu jsme doporučovali, aby se v případě rekonstrukce nebo výstavby zabezpečovaly světelnou signalizací a závorami,“ dodal Drápal.