Přivaděč D3 pošle k viaduktu v Budějovicích více aut, varují kritici

  12:18aktualizováno  12:18
Lidé v Českých Budějovicích řeší, zda město potřebuje všechny plánované přivaděče z budoucího dálničního obchvatu D3. Část obyvatel chce vyškrtnutí hlinského, zástupci radnice tuto možnost vylučují. Zrušit by se podle nich mohl snad jen hodějovický.

Doprava v Českých Budějovicích. Ilustrační snímek | foto: Slavomír KubešMF DNES

Hlinský, pohůrecký, hodějovický, úsilný a roudenský. Všech pět názvů má jedno společné, mají to být silniční přivaděče z dálničního obchvatu do Českých Budějovic. Na problémy se zřejmě narazí při stavbě každého z nich. Největší emoce však zatím budí hlinský a část obyvatel pochybuje o jeho potřebnosti.

Kvůli nejasnostem se někteří lidé snaží projekt zastavit. Naposledy proti němu vznášeli námitky na nedávném projednávání zásad územního rozvoje Jihočeského kraje a na ně navázané úpravy územního plánu Českých Budějovic.

Na magistrátu jsou naopak politici o potřebnosti hlinského přivaděče přesvědčeni. Vozidla z něj však budou směřovat na rušnou Rudolfovskou třídu jen několik set metrů od viaduktu, který je na hranici své kapacity. Právě to by mohla být jedna z velkých komplikací.

Okružní křižovatka v Rudolfovské je nejistá

Na Rudolfovské měla pod výjezdem z Hlinské vzniknout velká okružní křižovatka a z ní silnice na spojnici okruhů. Teď není její stavba vůbec jistá, a právě Rudolfovská je tak ohrožena náporem tisíců aut.

„Přivaděč není jen problém, který vadí obyvatelům Nového Vráta či Hlinska, ale týká se dopravy ve velké části města, což by si lidé měli uvědomit,“ upozorňuje Nikola Vondráková, která je jednou z odpůrkyň hlinského přivaděče.

Náměstkyně primátora Ivana Popelová (OPB) na námitky reagovala s tím, že silnice kapacitu viaduktu neohrozí. „Přivaděč bude sloužit zejména k odvedení dopravy z východní části města, kde je poměrně koncentrovaná výrobní a spediční činnost,“ podotkla.

Tamní obyvatelé však upozorňují, že vznik silnice přiláká tisíce aut. Zatímco odpůrci míní, že na okružní křižovatku není na Rudolfovské dostatečný prostor, zástupci města tvrdí, že se s ní stále počítá. Náměstek primátora Miroslav Joch (ČSSD) upozornil, že se také už přibližně rok řeší, jestli by v místě nestačila pouze klasická světelná křižovatka.

„Pokud je hlinský přivaděč v územním plánu města, tak bychom ho měli jako město držet do poslední možné chvíle. Každá silnice, která umožní napojení na dálnici, je dobrá. Rozmělní se tím intenzita dopravy někde jinde, kde také žijí lidé,“ vysvětlil Joch.

Vznikne průmyslová zóna?

Ve Vrátě jsou ale toho názoru, že by na úkor hlinského stačil první přivaděč u Úsilného, který svede provoz na spojnici okruhů, kde je kapacitní vozovka o dvou pruzích v každém směru.

„Třeba Brno, které je čtyřikrát větší než Budějovice, má čtyři přivaděče a stačí. Potřebujeme jich tady také tolik?“ ptal se František Mareček ze čtvrti Suché Vrbné. Podle něj hlinský přivaděč jen přiláká další těžkou dopravu a mezi Vrbným a Vrátem bude velký tlak na to, aby tam vznikla velká průmyslová zóna.

Popelová s Jochem se shodli, že pokud by měl být přece jen některý z přivaděčů vypuštěn, pak jedině ten hodějovický. „Má problém s normami,“ dodal Joch.

Všechny silnice mají ještě jedno společné, stavby jsou v nedohlednu stejně jako obchvat. Konkrétní termíny skoro nikdo neodhaduje. Přivaděče bude také složité zajistit finančně, nehradí je stát, přitom náklady budou stovky milionů na každou akci.

„Hlinský není v kompetenci Ředitelství silnic a dálnic. Bude to zřejmě investice Jihočeského kraje nebo Budějovic,“ řekl František Petroušek, vedoucí týmu D3 a R3 Jihočeského kraje ŘSD.

Autor:

Nejčtenější

Studenti opouštějí vysokoškolské koleje. Dojíždění je pro ně levnější

V kampusu Jihočeské univerzity v Branišovské ulici v Českých Budějovicích jsou...

Na kolejích Jihočeské univerzity ubývají studenti. Může za to zlevněné jízdné, na kterém lze měsíčně ušetřit i tisíce...

Dům v Písku po pradědečkovi vkusně zateplili. Fasáda pořádně prokoukla

Rodinný dům si nechal v Písku v roce 1913 postavit učitel František Racek s...

František Racek si v roce 1913 nechal v Písku postavit rodinný dům za 14 tisíc zlatých. Se svou manželkou na něj...

Dostavbu dálnice D3 u Ševětína brzdí chyba úředníka, už přišel o práci

Stavba úseku dálnice D3 Ševětín - Borek.

Dokončení téměř jedenáct kilometrů dlouhého úseku dálnice u Českých Budějovic mezi Borkem a Ševětínem brání chyba...

Policie hledá svědky znásilnění školačky v Budějovicích, podezřelého má

Ilustrační snímek

Policie vyšetřuje znásilnění školačky v Českých Budějovicích. Zločin se stal ve středu, kriminalisté zadrželi...

Nazí a vychrtlí andělé nad hlavami vyvolali pře v Jindřichově Hradci

V Panské ulici v Jindřichově Hradci se vznášejí plastoví andělé od sochaře...

V Jindřichově Hradci vyvolali velký rozruch andělé od Michala Trpáka z recyklovaných PET lahví v Panské ulici. Sochy...

Další z rubriky

Nazí a vychrtlí andělé nad hlavami vyvolali pře v Jindřichově Hradci

V Panské ulici v Jindřichově Hradci se vznášejí plastoví andělé od sochaře...

V Jindřichově Hradci vyvolali velký rozruch andělé od Michala Trpáka z recyklovaných PET lahví v Panské ulici. Sochy...

Domy v Krumlově ohrožovala zpustlá zahrada. Teď je zachráněna i s Paraplíčkem

Na území v Českém Krumlově mezi Kuchyňskou zahradou a zástavbou Rybářské ulice...

Unikátní Horská zahrada, která je součástí areálu Státního hradu a zámku Český Krumlov, se dočkala...

Město, starosta i hnutí Strakonická Veřejnost chystají ústavní stížnost

Starosta Strakonic Břetislav Hrdlička.

Půjdou na jaře obyvatelé Strakonic volit, aby vybrali nové zastupitelstvo, nebo budou nakonec platit podzimní výsledky?...

Najdete na iDNES.cz