Doprava v Českých Budějovicích. Ilustrační snímek

Doprava v Českých Budějovicích. Ilustrační snímek | foto: Slavomír Kubeš, MF DNES

Přivaděč D3 pošle k viaduktu v Budějovicích více aut, varují kritici

  • 7
Lidé v Českých Budějovicích řeší, zda město potřebuje všechny plánované přivaděče z budoucího dálničního obchvatu D3. Část obyvatel chce vyškrtnutí hlinského, zástupci radnice tuto možnost vylučují. Zrušit by se podle nich mohl snad jen hodějovický.

Hlinský, pohůrecký, hodějovický, úsilný a roudenský. Všech pět názvů má jedno společné, mají to být silniční přivaděče z dálničního obchvatu do Českých Budějovic. Na problémy se zřejmě narazí při stavbě každého z nich. Největší emoce však zatím budí hlinský a část obyvatel pochybuje o jeho potřebnosti.

Kvůli nejasnostem se někteří lidé snaží projekt zastavit. Naposledy proti němu vznášeli námitky na nedávném projednávání zásad územního rozvoje Jihočeského kraje a na ně navázané úpravy územního plánu Českých Budějovic.

Na magistrátu jsou naopak politici o potřebnosti hlinského přivaděče přesvědčeni. Vozidla z něj však budou směřovat na rušnou Rudolfovskou třídu jen několik set metrů od viaduktu, který je na hranici své kapacity. Právě to by mohla být jedna z velkých komplikací.

Okružní křižovatka v Rudolfovské je nejistá

Na Rudolfovské měla pod výjezdem z Hlinské vzniknout velká okružní křižovatka a z ní silnice na spojnici okruhů. Teď není její stavba vůbec jistá, a právě Rudolfovská je tak ohrožena náporem tisíců aut.

„Přivaděč není jen problém, který vadí obyvatelům Nového Vráta či Hlinska, ale týká se dopravy ve velké části města, což by si lidé měli uvědomit,“ upozorňuje Nikola Vondráková, která je jednou z odpůrkyň hlinského přivaděče.

Náměstkyně primátora Ivana Popelová (OPB) na námitky reagovala s tím, že silnice kapacitu viaduktu neohrozí. „Přivaděč bude sloužit zejména k odvedení dopravy z východní části města, kde je poměrně koncentrovaná výrobní a spediční činnost,“ podotkla.

Tamní obyvatelé však upozorňují, že vznik silnice přiláká tisíce aut. Zatímco odpůrci míní, že na okružní křižovatku není na Rudolfovské dostatečný prostor, zástupci města tvrdí, že se s ní stále počítá. Náměstek primátora Miroslav Joch (ČSSD) upozornil, že se také už přibližně rok řeší, jestli by v místě nestačila pouze klasická světelná křižovatka.

„Pokud je hlinský přivaděč v územním plánu města, tak bychom ho měli jako město držet do poslední možné chvíle. Každá silnice, která umožní napojení na dálnici, je dobrá. Rozmělní se tím intenzita dopravy někde jinde, kde také žijí lidé,“ vysvětlil Joch.

Vznikne průmyslová zóna?

Ve Vrátě jsou ale toho názoru, že by na úkor hlinského stačil první přivaděč u Úsilného, který svede provoz na spojnici okruhů, kde je kapacitní vozovka o dvou pruzích v každém směru.

„Třeba Brno, které je čtyřikrát větší než Budějovice, má čtyři přivaděče a stačí. Potřebujeme jich tady také tolik?“ ptal se František Mareček ze čtvrti Suché Vrbné. Podle něj hlinský přivaděč jen přiláká další těžkou dopravu a mezi Vrbným a Vrátem bude velký tlak na to, aby tam vznikla velká průmyslová zóna.

Popelová s Jochem se shodli, že pokud by měl být přece jen některý z přivaděčů vypuštěn, pak jedině ten hodějovický. „Má problém s normami,“ dodal Joch.

Všechny silnice mají ještě jedno společné, stavby jsou v nedohlednu stejně jako obchvat. Konkrétní termíny skoro nikdo neodhaduje. Přivaděče bude také složité zajistit finančně, nehradí je stát, přitom náklady budou stovky milionů na každou akci.

„Hlinský není v kompetenci Ředitelství silnic a dálnic. Bude to zřejmě investice Jihočeského kraje nebo Budějovic,“ řekl František Petroušek, vedoucí týmu D3 a R3 Jihočeského kraje ŘSD.