Křižíkovo náměstí v Táboře je po poslední úpravě lépe průjezdné.

Křižíkovo náměstí v Táboře je po poslední úpravě lépe průjezdné. | foto: Martin Beneš, MF DNES

První oprava náměstí zhoršila dopravu v Táboře. Druhý pokus lidé chválí

  • 3
V Táboře dokončují druhou opravu Křižíkova náměstí. Podoba, jakou dostala nejdůležitější křižovatka ve městě před dvěma lety, se totiž ukázala jako problematická. Tvořila špunt, který ucpával dopravu v centru.

Oprava nedávno zrekonstruovaného náměstí Františka Křižíka v Táboře je u konce. Náměstí se předělávalo před necelými dvěma lety za 34 milionů korun. Následně se ukázalo, že řešení, které mělo odradit řidiče aut od průjezdu centrem, bylo příliš radikální. Hlavně od Budějovické a od Jordánu se tvořily dlouhé kolony. Řidiči si na řešení tak důrazně stěžovali, že se město rozhodlo důležitou křižovatku opět rozkopat.

„Hlavní byl ostrůvek a vjezd od Bechyně přes Parkány do obou směrů. To dopravě výrazně pomůže,“ věří táborský starosta Jiří Fišer z uskupení Tábor 2020. Ten přitom byl zastáncem omezení dopravy na Křižíkově náměstí.

Kdo tu jezdí jen občas, možná si rozdílu ani nevšimne. Nejmarkantnější je chybějící ostrůvek, druhou změnou je přidaný odbočovací pruh od Parkánů ve směru na hráz. Třetí pak zúžení zbytečně širokého chodníku u gymnázia. Tím vznikl prostor pro odbočující auta ke kinu Svět, která dosud výrazně brzdila provoz.

„Teď je to krásně průjezdné“

Křižovatka je teď nebývale plynule průjezdná. Což je stav, na který Táborští nebyli za poslední dobu vůbec zvyklí. Zvláště v minulém týdnu, kdy byl provoz na křižovatce dost výrazně omezen a od ulice Na Parkánech pak úplně.

„Zatím nemůžeme říct, jak velký efekt úpravy měly. To se ukáže až za několik dnů. Řidiči se v posledních dnech naučili Křižíkovo náměstí objíždět, takže provoz tu ještě není úplně standardní,“ upozornil tajemník městského úřadu Lubomír Šrámek.

Řidiči jsou zatím s podobou křižovatky spokojení. Jejich nálada ovšem může velmi rychle povadnout, pokud se kolony na náměstí vrátí. „Teď je to průjezdné krásně. Upřímně řečeno, měli to nechat, jak to tady bylo původně. To, co tu vytvořili před dvěma lety, lidem zbytečně otravovalo život,“ řekl táborský obyvatel Jiří Šebesta. „Je to nejdůležitější křižovatka ve městě, je nesmysl, aby tu měli přednost chodci před auty,“ dodal další z oslovených.

Starosta Jiří Fišer omezení aut hájí. Podle něj bylo třeba s dopravou v centru něco dělat. „Ano, je tam restrikce na straně automobilové dopravy. Ale to jsme přece vždycky chtěli. Od 90. let se říká, že by se měla utlumit doprava v centru. Tak jsme to udělali,“ zdůraznil Fišer.

Původně se dokonce uvažovalo, že by místo křižovatky byl kruhový objezd. Jenže kvůli prostoru by měl velmi malý poloměr. A například pro autobusy by průjezd byl dost problematický. Současné řešení je kompromisem mezi prapůvodním řešením a tím, které tu bylo poslední dva roky.

Poslední úpravy vyšly na 1,8 milionu korun. Město navíc muselo vracet část státní dotace, kterou čerpalo na původní rekonstrukci. V zadání totiž byla podmínka, že se projekt nesmí po dobu pěti let měnit. „Vracíme 200 tisíc korun. Dotace byla asi osm milionů na řešení vnitroměstského parteru, který jsme nyní ubrali ve prospěch silnice. Dotace se krátila jen v přepočtu na upravenou plochu,“ dodal Fišer.