Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejdříve zvládal všechno sám, pak prodal 80 tisíc pneumatik za týden

  11:14aktualizováno  11:14
Radek Grill před 11 lety založil internetový obchod nejlevnejsipneu.cz. Ten je dnes největší na tuzemském trhu a ročně zákazníkům v Česku, Slovensku, Maďarsku, Německu a Bulharsku dodá 800 tisíc pneumatik.

Radek Gril začal podnikat už v 18 letech, už 11 let obchoduje s pneumatikami. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Nápad vytvořit e-shop s pneumatikami byl vlastně jeho kamaráda. Radek Grill se ho ale před 11 lety chopil a myšlenku rozvinul. Dnes je jeho nejlevnejsipneu.cz největším internetovým obchodem s pneumatikami v Česku. Denně vyřizuje i přes tisíc objednávek.

Grill podniká od svých 18 let, kdy tvořil internetové stránky. "Nemám rád autority, věděl jsem, že nemůžu být zaměstnanec. Tak jsem se vrhnul na podnikání hned, co to šlo," vzpomíná manažer.

Dnes je na internetu hodně přes 100 obchodů s pneumatikami. Jak to vypadalo v roce 2003, kdy jste s prodejem gum začínal?
Musím se přiznat, že nápad nebyl z mé hlavy. Známý, který měl pneuservis, mě oslovil, jestli bych nechtěl dělat on-line obchod s pneumatikami. Nakonec jsem se toho chytil a byl jsem jedním z prvních. Dnes je v Česku a na Slovensku největší podíl prodávaných pneumatik na internetu na celém světě.

Radek Grill

(35 let)

Narodil se 6. listopadu 1978 v Prachaticích. Dětství strávil v Netolicích. Vystudoval střední rybářskou školu ve Vodňanech. Poté nastoupil do Brna na vysokou školu zemědělskou, kde došel do čtvrtého ročníku, zároveň studoval i práva. Jenže v té době se mu rozjelo podnikání, takže studium nedokončil. Nejprve se věnoval tvorbě internetových stránek, v roce 2003 založil obchod nejlevnejsipneu.cz. Kromě podnikání jsou Grillovým koníčkem i automobilové závody. Je podruhé ženatý a má tři děti.

Čím to je, že Češi takhle nakupují?
Chtějí ušetřit. Dříve byl velký rozdíl mezi cenou v pneuservisu a cenou, která se dala sehnat v zahraničí. Někdy až sta procent. Ten, kdo kupuje na internetu, chce zboží v podstatě hned a chce velký výběr. My máme vždycky skladem alespoň sto tisíc pneumatik ve čtyřech pěti tisících položkách, které zákazník dostane druhý den po objednání. Myslím, že jsme v oblasti internetu dost pokrokoví. U nás se prodá přes internet kolem 33 procent pneumatik, v Německu je to zhruba 13 až 15 procent. Němci si gumy nechávají většinou posílat rovnou do pneuservisu. U nás je to jen mizivá část.

Dříve vás v řadě pneuservisů neměli moc rádi. Nechtěli dokonce vaše gumy nazouvat. Je situace nyní jiná?
Naštěstí byla velká konkurence, takže bylo dost servisů, kde naše gumy normálně přijímali. Je ale pravda, že nám to způsobovalo problémy a lidi nám volali, že jim v servisu řekli, že naše pneumatika je špatná. Realita byla taková, že jsme jim brali část obchodu, protože oni měli marži na pneumatice sto procent, my máme deset. Dneska už je to mnohem lepší, na stránkách máme seznam stovek prověřených servisů, které pravidelně kontrolujeme.

Váš název v sobě nese marketing - nemusíte nikomu sdělovat, že jste nejlevnější, když se tak jmenujete...
To dávám v důležitosti až na nějaké 25. místo. My se snažíme zaujmout hlavně přístupem. Naším cílem je, aby zákazník měl své zboží co nejdřív. A snažil jsem se o to i první rok a půl, kdy jsem ve firmě dělal všechno sám – od zákaznického servisu, přes balení pneumatik.
V sedm večer jsem pak skončil, sednul do dodávky a jel 600 kilometrů pro zboží. Tam jsem přespal v autě a dopoledne jsem byl už zase zpátky. Zákazník totiž akceptuje zajímavou cenu, pouze pokud mu to dodáme včas. Kdo si u nás objedná gumu do šesti odpoledne, druhý den ji má doma. Navíc dáváme v ceně doživotní záruku na skryté vady a také pojištění pneumatiky.

Před nedávnem jste dosáhli mety jednoho milionu klientů. Věřil jste na začátku, že budete takto úspěšní?
Přesnější by asi bylo milion objednávek. V počátcích jsem si přál, aby bylo sto objednávek denně. Dnes je to v sezoně víc než tisíc. Určitě jsme dál, než jsme čekali. My jsme rostli extrémně rychle od roku 2003 do 2006. V prvním roce jsme prodali 500 pneumatik, o pár let později to už bylo 300 tisíc. A co tisíc pneumatik, to milion obrat. V roce 2009 jsme byli na čísle 800 tisíc gum. Bylo hrozně těžké odhadnout, kdy se růst zastaví. Klade to nároky na skladovací prostory, kapitál.

V roce 2010 přišel propad?
Hlavně jsme neodhadli situaci na trhu. Ono je to těžké, protože potřebujete plánovat na několik měsíců dopředu. Výrobcům musíte říct, kolik zboží od nich budete chtít. V sezoně je to už pozdě. My jsme tenkrát doufali, že se bude prodávat minimálně stejně.
Toho roku ale vešla v platnost povinnost mít zimní pneumatiky. Rázem se přesně obrátil trend, kdy 70 procent prodaných pneumatik bylo letních a 30 zimních. Dnes je to tak, že minimálně 65 procent gum je zimních. Ve výsledku nám zůstávalo skladem velké množství letního obutí. Bylo těžké to ustát.

Jak moc ovlivňuje počasí vaše obchody?
Většina řidičů u nás na podzim na zimní přezouvá, i když je teplo. Prodej pneumatik je hlavně sezonní záležitost. Sedmdesát procent všech prodejů udělá jeden měsíc na jaře a jeden na podzim. Zvládnout to logisticky je opravdu těžké. Expedujeme přes 10 tisíc pneumatik denně. Rekord máme 80 tisíc pneumatik za pracovní týden.

Jste největší na trhu. To je ale na druhou stranu pozice, na které se můžete jen udržet, nebo jít dolů.
To si uvědomujeme. My jsme se loni dostali na úroveň nejsilnějšího roku 2009, takže u nás vládne optimismus. Letošní březen byl vůbec nejlepší v naší historii. Musíme se snažit, rozšiřujeme sortiment značek, jsme výhradními dovozci tří výrobců. To nám umožňuje generovat vyšší marže.

Rozdíly v cenách na e-shopech jsou v řádech desetikorun. Je to pro zákazníky tak zásadní?
Poslední dva roky už tolik ne. My máme další dva shopy jiného jména, které jsou na internetových srovnávačích cen, a když to naše nákupní cena umožňuje, dáváme to tam i s nulovým ziskem. Je tam robot, který cenu dává na tu nejnižší úroveň. Cílem je pročistit trh budgetových obchodů.
Je to sice drastické, ale jinak to nejde. Pokud někdo chce gumu bez pojištění a bez doživotní záruky, může ji mít o padesátikorunu levněji. Ale takových lidí je čím dál méně. Přibývá těch, kteří oceňují naše služby. Třeba si někdo splete rozměr, my mu pošleme bez řečí správný.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Zbraně, které zadrželi kriminalisté českobudějovické expozitury Národní...
Dvojice mužů z Prachaticka předělávala zbraně, aby mohly pálit v dávkách

Kriminalisté z českobudějovické expozitury Národní centrály proti organizovanému zločinu zasahovali na Prachaticku. Šest lidí obvinili z trestného činu...  celý článek

Obsazenost parkoviště u výstaviště v Písku sledují čidla zapuštěná v zemi,...
Písek chystá jako první město v Česku aplikaci, která usnadní parkování

Motoristy v Písku navede k volnému parkovacímu místu unikátní aplikace v mobilu. Zaznamená polohu vozidla a na mapce ukáže ulice s možnostmi, kde ho odstavit....  celý článek

V obecním bytě v tomto domě v Besednici žila naposledy rodina Branislava...
Unesené děti žily naposledy s rodiči v Besednici, sousedům vadil křik

Děti skoro nevycházely ven. Podle místních se občas z domu ozýval křik. MF DNES zjistila, že Branislav Sloboda a Anita Lackóová, kteří v pátek unesli své syny...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.