Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Rakousko žene kamiony z okresek, na české strany přechodů umísťuje zákazy

  • 10
Rakouským úřadům došla trpělivost s řidiči kamionů, kteří si krátí cestu po menších silnicích, a vyhýbající se tak placeným dálnicím. Nechaly proto na některé jihočeské hraniční přechody nainstalovat značky se zákazem vjezdu vozidel těžších než 3,5 tuny do Dolního Rakouska. Výjimku mají jen ti šoféři kamionů, jejichž cesta začala jižněji od českých dálnic D5 nebo D1.

Nákladní vozy jedoucí do Dolního Rakouska nesmí používat přechody v Nové Bystřici, Halámkách, Českých Velenicích a Slavonicích. 

Podle rakouského hejtmanství totiž obyvatele příhraničních oblastí značně postihly nehody a zatížení silnic nižších tříd. Proto spolková země Dolní Rakousy převádí nákladní tranzitní dopravu na dálnice.

Zákazové značky

Značky se zákazem vjezdu stojí pouze na české straně hraničních přechodů. Jsou vybaveny betonovými základy, aby na ně šoféři nemohli najíždět a likvidovat je. Pod značkou visí cedulka s německým nápisem upozorňující řidiče, které vozidlo může projet, a které se musí otočit.

Proti uzavírce hraničních přechodů ale protestují dopravci. "Už jsme se obrátili na Evropskou komisi, protože tento postup považujeme za porušení jedné z unijních zásad. Odporuje to pravidlům pro volný pohyb zboží i osob," řekl mluvčí sdružení Česmad Bohemia Martin Felix.

Podle rakouských úředníků si po menších silnicích krátí cestu hlavně kamiony ze zemí východní Evropy. To potvrzují i starostové příhraničních měst na české straně, přesto se jim takové opatření zdá až moc přísné. Navíc s nimi umístění zákazových značek nikdo nekonzultoval.

"Dozvěděl jsem se to až v momentě, kdy opatření vyšlo na svět. Pravdou ale je, že Českými Velenicemi projíždělo stále více kamionů z Bulharska, Rumunska i Polska a doprava narůstala," potvrdil starosta Českých Velenic Jaromír Slíva.

Dopravci rozhodnutí považují za ránu pod pás. "Řidiči tam nejezdí jen tak, oni tudy buď projet musí, protože to pak mají například kratší, nebo tam má sídlo jejich firma. To, že se tady zvýšil východní tranzit kamiony z východní Evropy, to nikdo přesně nespočítal, žádná studie neexistuje. Až to někdo spočítá, pak se můžeme o zákazu vjezdu bavit," tvrdí Felix.

Řidiči si buď zajedou více než sto kilometrů nebo to risknou

Starostům se nelíbí, že jsou zákazové značky jen na jedné straně hranice. "Rakušané chtějí odchytit auta jedoucí ze severu, která by měla jet po dálnicích a zpoplatněných úsecích. Značka se ale objevila jen na naší straně přechodu, takže k nám z Rakouska může kdokoliv a tam jen dopravci z Jihočeského kraje. Uvítal bych, kdyby byly značky i z rakouské strany," vysvětlil starosta Nové Bystřice Vladimír Bláha s tím, že zatím žádné rakouské policisty, kteří by kamiony kontrolovali, na hraničním přechodu neviděl.

Felix ze sdružení Česmad Bohemia si příliš dobře neumí představit, že budou všichni šoféři značku respektovat. "Řidič kamionu se buď otočí a pojede přes Brno nebo Linec, což je zajížďka až 150 kilometrů, nebo to riskne a projede, to je asi na osobní statečnosti každého řidiče," uvedl.

Jihočeští policisté o opatření vědí, ale v rámci mezinárodních dohod do něj nebudou zasahovat. Je to zcela v kompetenci rakouských úřadů i policistů. Značky zakazující vjezd do Rakouska budou na jihočeských hraničních přechodech zkušebně do konce roku. Pak se definitivně rozhodne, zda tam zůstanou natrvalo.