Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na Rallye Český Krumlov musí organizátoři sehnat téměř pět set pořadatelů

  13:57aktualizováno  13:57
Jak sám říká, na Rallye Český Krumlov si vyzkoušel téměř všechno. Jako dítě u tratí sledoval jezdce, pak si sám zazávodil jako navigátor, jako novinář o rallye psal i fotografoval a od roku 2012 pomáhá organizátorům. Teď je Pavel Kacerovský hlavním pořadatelem a zároveň ředitelem New Energies Rallye.

Na letošní Rallye Krumlov, která se pojede už po 44., bude Pavel Kacerovský poprvé hlavním pořadatelem a také ředitelem doprovodné soutěže pro auta na alternativní pohony. | foto: Petr Lundák, MF DNES

„Jednou bych se zase chtěl vrátit do soutěžního auta a rallye jet. Ale vím, že na Krumlově už to asi nikdy nebude. To by se nedalo absolutně stihnout, což mě docela mrzí,“ říká osmadvacetiletý Kacerovský, který v těchto dnech spolu s kolegy dokončuje přípravy na 44. ročník Rallye Český Krumlov, jenž začne 27. května.

Jihočeskou soutěž pomáhá připravovat i Jindřich Kunc, také bývalý závodník. Využíváte vaše předchozí závodní zkušenosti při stavbě tratí a při celkové přípravě rallye?
Právě Jindra Kunc, který v minulých letech trať stavěl, vždycky vycházel z vlastních zkušeností a z toho, jak závod vnímá v autě. Něco jiného je, projet trať normálním autem rychlostí šedesát kilometrů a něco jiného pak jet závodním speciálem dvojnásobnou rychlostí. Určitě tedy využíváme svých zkušeností, protože sami si pamatujeme, co se nám na soutěžích nelíbilo.

Jak je těžké připravit a hlavně pak uspořádat největší motoristický podnik na jihu Čech?
Teď už jsme v období, kdy přípravy finišují. Soutěž jako taková začne vznikat prakticky hned po skončení předešlého ročníku. Musíme si sednout a říci si, jakou budeme mít koncepci, jestli máme možnost postavit nové rychlostní zkoušky, a také si řekneme, co jsme udělali minule hůř a co lépe. Intenzivněji se začíná připravovat rallye na přelomu října a listopadu, kdy podáváme na obce a města žádosti, abychom tudy mohli jet a část uzavřít. Pak musíme sehnat téměř pět set pořadatelů, aby se vůbec mohlo jet, a podobně.

Pavel Kacerovský (28 let)

Bývalý novinář se poprvé dostal do kontaktu s rallye, když mu bylo třičtvrtě roku. To ho vzali rodiče se podívat k trati v kočárku. Od roku 1998, tedy ve svých 11 letech, začal objíždět závody pravidelně. Na křeslo navigátora si prvně sedl ve svých 19 letech a intenzivně se podílí na organizaci Rallye Český Krumlov už od roku 2012. Má vystudovanou odbornou ekonomickou školu v Kaplici. Je ženatý a má jedno dítě. Kromě motorismu jsou jeho koníčky rodina, fotografování a hokej.

Zmínil jste obce. Jak se v dnešní době vyjednává se starosty o tom, jestli přes náves mohou projet desítky závodních aut?
Letos jsme se v tomto ohledu nesetkali se záporným stanoviskem či s většími problémy. Jsou i obce, kde jsou rádi, že tudy rallye jede, a berou to jako svou propagaci.

Máte nějaký příklad?
Napadají mě tradiční a už snad můžeme říci legendární Malonty, kde závodem opravdu žijí. Když se po republice řekne Malonty, tak si je hodně lidí od motosportu spojí právě s Krumlovem. Parta nadšenců si tam například vytvořila i vlastní webové stránky dané zkoušky, která tudy projíždí. Ale nechci zapomenout na další známé obce, jako třeba Svatý Jan nad Malší či Soběnov.

Hlásí se vám starostové sami, že chtějí, abyste u nich závodili?
To ani ne. Není tolik možností, kudy nově rallye vést, byť se o to pořád snažíme. V kraji je už řada míst, kde je rallye prostě neprůchodná. I tak budeme mít letos dvě nové erzety, které povedou poblíž Dolního Třebonína, Velešína a Rožmberka nad Vltavou. U Velešína se pojede okruhová zkouška a pak u Rožmberka lesní, kam ale diváci nebudou mít přístup.

Po tragických událostech v minulých letech se pohled na rallye hodně změnil. Řada starostů o závodění v obci nechtěla ani slyšet, zaznamenali jste to také?
Obce samotné samozřejmě reagují na požadavky svých obyvatel. Je logické, že všem jde hlavně o bezpečnost, a nás se v první řadě ptají na to, co uděláme, aby se nic nestalo. Starostové i zastupitelé hodně dbají na to, aby vše bylo perfektně zajištěné. Ne vždy se setkáme s pochopením, ale snažíme se se všemi domluvit. Spousta lidí však vnímá Rallye Český Krumlov jako tradici a nechce nám házet klacky pod nohy.

O to samé jde i pořadatelům.
Samozřejmě. Naším hlavním cílem je bezpečí diváků a jezdců. Na to u nás v Česku dbáme především. Na mnohých světových podnicích by se od nás mohli učit. Krumlov patří určitě mezi špičku v tomto ohledu. Proto pořád dokola apelujeme na diváky, že mají chodit jen pouze do vyznačených míst, kde se jim nic nestane.

Řada fanoušků rallye ale zase na druhou stranu říká, že bezpečnostních opatření je už moc, že sledují závody daleko od silnice a že ve světě právě tak tvrdá pravidla neplatí. Co na to říkáte?
Viděl jsem celou řadu světových podniků a už to tam dnes také není tak volné, jako tomu bylo třeba před deseti lety. I když je pravda, že třeba v Portugalsku stojíte pár metrů od projíždějících aut, to je u nás nemyslitelné. Všechno je to ale o lidech a jejich zdravém rozumu. A ano, spousta lidí, co porovnává závody venku a u nás, pro naše opatření pochopení nemá.

Nelíbí se jim to?
Bohužel po těch událostech, co se v minulých letech staly, je to nutné. Požadavky na bezpečnost se pak u nás výrazně zpřísnily a i my na Krumlově se musíme řídit pokyny a pravidly předepsanými Autoklubem České republiky. Bezpečnostní delegát k nám jezdí na obhlídku tratě několikrát před soutěží a diskutujeme spolu, jak daleko bude třeba páska od tratě a kde budou zakázané prostory.

Kolik stojí Rallye Krumlov?
Částka se pohybuje mezi třemi až čtyřmi miliony korun.

K soutěži už řadu let patří speciální zkouška na budějovickém výstavišti, která je spolu se servisem mezi diváky hodně oblíbená. Přesto, vyplatí se dojíždět se závodními vozy z rychlostních zkoušek až do Budějovic?
Určitě ano. Pro závody je areál výstaviště skoro až nadstandardní. Jinde mají servisní zázemí třeba na letištích, ale my tu máme i zkoušku s veškerým zázemím. Už nám ale v dnešní dobře přestává výstaviště kapacitně stačit, mohli by ho dostavět (směje se). Zažíváme znovu u rallye boom, zvyšuje se počet posádek a zvětšuje se týmové zázemí a podobně. Ale tento typ závodění je mezi lidmi žádaný, jezdíme přímo v krajském městě, lidi to sem mají blízko a můžou sem přijít s dětmi a vědí, že tu stojí naprosto bezpečně. A hlavně tady mohou během dvou dnů celkově vidět až 180 aut.

Kromě funkce hlavního pořadatele jste i ředitelem New Energies Rallye. Co si pod tím můžeme představit?
Před lety jsme přemýšleli, kam soutěž posunout. V roce 2012 jsme začali s New Energies, což je soutěž pro auta na alternativní pohony. Tedy na elektřinu, CNG či plyn. Ale není to klasická rallye, kde se stává vítězem ten, kdo je nejrychlejší. Soutěžící mají běžná auta a my posádkám na daný úsek stanovíme přesný čas, za který ho musí projet. Pak kontrolujeme, jak to zvládnou. Letos se premiérově pojede závod v rámci světového poháru a taková soutěž se nejede nikde v okolí. Na této úrovni je to hodně unikátní a představí se tu okolo pětačtyřiceti aut.

Autor:

Volby 2018

Volby do obecních zastupitelstev a do Senátu PČR se konají 5. a 6. října. V pátek se volí od 14 do 22 hodin a v sobotu od 8 do 14 hodin.

Komunální volby

Seznamy kandidátů do zastupitelstev jednotlivých obcí v Jihočeském kraji dle okresů:

Volby do Senátu

Jihočeský kraj volí své zástupce do Senátu v obvodu České Budějovice. Do Senátu v obvodu č.14 kandidují: Ladislav Faktor, Blanka Jakubcová Sýkorová, Lubomír Pána, Marie Paukejová, Miloslav Procházka, Richard Schötz, Jiří Šesták a Štěpán Tampír.



Nejčtenější

Cyklista srazil na chodníku devítileté dítě. Po pádu se zvedl a ujel

Ilustrační snímek

Policisté pátrají po cyklistovi, který v úterý odpoledne srazil na autobusové zastávce v Českých Budějovicích...

Inspekce stíhá dva budějovické policisty kvůli mučení Roma

Generální inspekce bezpečnostních sborů (ilustrační foto)

Generální inspekce bezpečnostních sborů stíhá dva českobudějovické policisty. Údajně mučili 32letého Roma a nutili ho,...



Cyklista Kaňkovský proletěl sklem do auta: Asi při mně stáli všichni svatí

Zničené kolo Aloise Kaňkovského po nárazu do jednoho z mechanických vozů závodu...

Cyklisté hradecké stáje Elkov Author se chystají na mistrovství světa, kde pojedou závod družstev. Týká se to i Aloise...

Kladno prohrálo na Slavii, Havířov uspěl v Jihlavě a vede první ligu

Momentka z duelu prvoligových hokejistů Českých Budějovic (žlutá) a Prostějova

Spekulovalo se, že by se Jaromír Jágr mohl poprvé v sezoně objevit v prvoligovém duelu. Jenže ani v 6. kole se...

KVÍZ: Rozkrájím se pro váš hlas, voliči! Poznáte kandidáty podle hesla?

Ilustrační snímek

Přes dvě stě kandidátek a kandidátů chce obsadit pouhých 27 křesel v českém Senátu. Dalo by se očekávat, že při...

Další z rubriky

V Českých Budějovicích se srazila lokomotiva s odstavenými osobními vozy

V Českých Budějovicích se srazila lokomotiva s vagóny. (21. 9. 2018)

V Českých Budějovicích se v pátek večer v 21:35 srazila posunovaná lokomotiva s odstavenými osobními vozy, v nich...

Jihočeští houbaři nosí domů plné košíky, ti neopatrní ale ničí podhoubí

S přicházejícím podzimem houbařům na jihu Čech začaly žně.

V jižních Čechách vypukla houbařská mánie. Sociální sítě plní v těchto dnech fotografie s košíky plnými hřibů, lišek...

Vymýšlel si úrazy a z pojišťoven vylákal téměř půl milionu. Hrozí mu pět let

Ilustrační snímek

Muž z Českobudějovicka více než čtyři a půl roku podváděl několik pojišťoven. Vymýšlel si úrazy, a poté dostával peníze...

Kdy začít děti učit zacházet s penězi? Začněte pomocí her v předškolním věku
Kdy začít děti učit zacházet s penězi? Začněte pomocí her v předškolním věku

Jedním z nejčastějších sociálních problému, se kterými se dnes potkávají Češi, je pád do dluhové pasti. A může za to hlavně nedostatečná finanční gramotnost, na kterou se ve školách trochu zapomíná. Trénujte ji se svými dětmi už od předškolního věku a ušetříte jim tak v budoucím životě spoustu potíží. Kdy a jak můžete děti finančně vzdělávat?

Najdete na iDNES.cz