Jednotka je vybavena magnetickou kolejnicovou brzdou

Jednotka je vybavena magnetickou kolejnicovou brzdou | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Čtvrtý panter se rozjel po jihočeských kolejích. Dráhy chtějí další

  • 4
Na tratích z Českých Budějovic do Strakonic či Českých Velenic si cestující užívají pohodlné moderní vozy. Na hlavních tazích na Prahu a Plzeň však stále jezdí většinou staré vagony. Na výrazné zlepšení si lidé musí počkat přibližně dva roky.

Jednou nohou ve třetím tisíciletí. Tak by se dal označit stav vlaků na jihočeských kolejích. Do vozového parku přibyla i čtvrtá moderní elektrická jednotka RegioPanter pro regionální tratě. V úterý ji oficiálně představili na českobudějovickém nádraží.

RegioPanter v číslech

délka vlaku: 52,9 metru

počet vozů: 2

počet míst 1. třídy: 9

počet míst 2. třídy: 138

max. rychlost: 160 km/h

cena jednotky: 113 mil. Kč

bezbariérovost: 65 % podlahy je v nízkopodlažním provedení

Nejlepší je situace na trasách z Českých Budějovic do Českých Velenic a Strakonic.

"V prvním případě RegioPantery zajišťují 97 procent všech spojů, v druhé 90 procent. Aby dál zbytečně nestály, tak ještě doplňkově jezdí v pracovních dnech z Českých Budějovic přes Veselí nad Lužnicí do Popelína a v neděli do Horního Dvořiště," vyjmenoval Jiří Kafka, ředitel Krajského centra osobní dopravy Českých drah.

První RegioPanter vyjel v Jihočeském kraji na koleje na podzim roku 2012. Nasazením poslední, čtvrté jednotky, skončila tato objednávka za zhruba 450 milionů korun. Největší předností moderních vozů jsou bezbariérovost, klimatizace, komfortní toalety, odhlučnění či internetové wi-fi připojení. Nechybí ani elektrické zásuvky.

"Pro rok 2015 připravujeme jejich nasazení i na trati České Budějovice - Tábor. Máme zájem na jejich provozu také do stanice Počátky-Žirovnice na Vysočině," zmínil krajský radní pro dopravu Antonín Krák.

Kafka dále upozornil, že by chtěl do jižních Čech dostat ještě další tři RegioPantery.

"Na elektrifikovaných regionálních tratích bychom se tím dostali na ideální stav," řekl Jiří Kafka s tím, že žádný konkrétní termín pro nákup další jednotky v současné době není.

Spoje na hlavních tazích čeká modernizace do dvou let

Mnoho cestujících však především zajímá, jak bude modernizace pokračovat na hlavních tazích do Prahy či do Plzně.

"Pořád je to taková stejná klasika, modernější většinou jezdí jeden vůz z celé soupravy. V kupé mi to až tak nevadí, i když třeba okna často ani nejde pořádně otevřít nebo naopak zavřít. Nejhorší jsou ale toalety," posteskl si cestující Roman Slezák na českobudějovickém nádraží.

"Připravujeme masivní investice, které se projeví i na trati z Prahy do Českých Budějovic. Je to otázka dvou let. Pak by se měly ve velkém objevit modernizované vozy," potvrdil Kafka.

Připomněl, že už dnes se v soupravách objevují vagony, kde jsou vylepšená kupé se zásuvkami, klimatizací či větším prostorem na sedadle. I když celkově jich je stále pouhý zlomek v porovnání s celkovým stavem vozů v jižních Čechách.

"V každém rychlíku je vždy alespoň jeden takový multifunkční vůz. Abych to ještě upřesnil, na vlacích do Plzně jsou na všech kromě dvou párů vlaků. Na vlacích do Prahy jsou hlavně na mezinárodních spojích jedoucích až do Lince," doplnil.