Náměstí v Českých Budějovicích.

Náměstí v Českých Budějovicích. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Řidiči si krátí cestu přes náměstí Budějovic. Radnice průjezd zkomplikuje

  • 25
Historické náměstí Přemysla Otakara II. je podle mnohých ostudou Českých Budějovic. Část řidičů si tudy totiž krátí cestu a centrální část krajského města tak připomíná okružní křižovatku. Brzy se to změní, přibudou nové značky, které mají řidiče odradit od projíždění centrem.

Vedení radnice hodlá průjezd historickým centrem natolik znepříjemnit, že se vyplatí jet přes ulici Na Sadech a Senovážné náměstí. Plány na změny představil náměstek primátora pro dopravu František Konečný (ANO).

„Oblíbená je třeba cesta ze Sadů přes náměstí na Mánesovu ulici. Už jsem zadal přípravu a očekáváme několik variant řešení. Úpravy by měly spočívat v umístění značek tak, aby to znesnadnilo průjezd,“ nastínil Konečný.

Věří, že do poloviny letošního roku může být hotovo. „Možností jsou například zákazy průjezdů, zjednosměrnění ulic a podobně. Pro řidiče by pak mělo být pohodlnější jet klasickou cestou. Samozřejmě změny musí být takové, aby bylo nadále možné zásobování,“ zdůraznil Konečný.

Biskupská jednosměrkou?

Je pravděpodobné, že se jednosměrkou stane například Biskupská ulice, úpravy by se mohly týkat i ulice Karla IV.

Po letech úvah, které se točily hlavně kolem parkování na náměstí, to nyní vypadá na první konkrétní kroky, které by omezily dopravu v centru. Návrh vítá například Martin Pražák, majitel dvou restaurací v centru města.

„Jsem příznivcem toho, aby náměstí nebylo největším kruháčem. Dobře to vidím v Krajinské. Ráno od osmi do deseti funguje jako průjezd, přitom by tam mělo být jen zásobování. Jenže to nikdo nekontroluje,“ všímá si Pražák. Podle něj mají lidé v centru chuť chodit pěšky, ale nemají pro to ideální podmínky.

Někteří zástupci města by při vytlačování aut z náměstí zašli mnohem dál. „Představuji si, jak by náměstí bylo krásné, kdyby bylo celý rok bez aut. Je mým malým snem, aby tam místo nich byly třeba židličky a stoly kaváren,“ řekl první náměstek primátora Ivo Moravec (OPB).

Historické centrum by se nicméně mohlo dočkat dalších úprav.

„Vážná debata byla například o tom, že bude Kanovnická pěší zónou. Je to hlavní proud při cestě z náměstí na Lannovu třídu. Projekt MHD pak uvažoval o zavedení mikrobusů jedoucích přes centrum,“ upozornil Milan Brabec (OPB), člen dopravní komise rady města.

Náměstek Konečný naznačil, že pokud bude plán na pěší zónu v Kanovnické připraven, stane se součástí chystaných úprav.

Martin Pražák ještě doplnil, že by se v návaznosti na plánované změny měli na radnici zabývat i parkováním. „Není možné, aby lidé auta nechali zadarmo jen kus od náměstí - v ulicích za parkem Na Sadech směrem k Palackého náměstí.

Mělo by fungovat pro rezidenty, případně ve spojení s parkovacími automaty. Centrum je obrovsky zatížené a chybí motivace, aby lidé využili jiné dopravní prostředky,“ konstatoval.

Už v minulém volebním období vedení města takový projekt připravilo, zatím se však na něj nedostalo. Začít se má s odstavnými parkovišti. Nové může být ještě letos na konci Jírovcovy ulice.