Marie Kurzová je ředitelkou nákupního centra Géčko v Českých Budějovicích.

Marie Kurzová je ředitelkou nákupního centra Géčko v Českých Budějovicích. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Krize ustoupila a lidé více nakupují, říká manažerka obchodního centra

  • 3
Stále víc lidí dostává pod stromeček dárkové poukázky či peníze. Po Štědrém dnu pak berou nákupní centra útokem. Například parkoviště českobudějovického Géčka, kde je 60 obchodů, je v těchto dnech stále plné aut.

Trendy v chování zákazníků sleduje už od otevření nákupního centra v roce 2006 jeho manažerka Marie Kurzová. Podle ní je evidentní, že stále víc lidí nakupuje až po Vánocích, a také, že letos o Vánocích byli lidé ochotnější více utrácet než v předchozích letech.

Když se podívám na plné parkoviště tady u obchodního centra, mám pocit, že Vánoce teprve budou...
Nám se po loňském roce osvědčilo otevřít už 26. prosince. Bylo to na základě žádosti Electro Worldu, protože mládež dostává ve velkém dárkové poukázky na elektroniku či peníze. Spousta lidí si řekne, proč dárky kupovat draze, když pár dní po Vánocích budou levnější. Dávat peníze je jednodušší i pro prarodiče, kteří moc nevědí, co koupit, a obdarovaný si pak sám může vybrat. Výsledkem je, že 26. prosince si chtějí obdarovaní dárky vybrat. Pokud neotevřeme, půjdou jinam.

Jak je to v porovnání s předchozími roky, nakupují lidé víc po Vánocích než dříve?
My jsme například toho 26. měli výrazný nárůst návštěvnosti oproti loňsku. Bylo to přes deset tisíc zákazníků. Přes dvacetiprocentní nárůst jsme měli i o víkendu 27. a 28. prosince. Je vidět, že tendence nakupovat ve slevách po Vánocích u nás začíná být velmi aktuální.

Využíváte sama povánoční slevové akce obchodníků?
Ano, ale nepřeháním to. Znám lidi, kteří tráví dny po Vánocích v obchodních centrech a nakupují, co se dá. Spousta lidí na slevy opravdu slyší a mají to skoro jako sport.

Nakupovali lidi víc před Vánocemi? Zvyšuje se kupní síla?
Určitě se nakupuje víc. Je patrné, že zákazníci cítí, že krize ustoupila a že bude líp. Poslední tři roky byli ustrašenější. Zákazníci měli strach z toho, co bude, a bylo to patrné. Tyto Vánoce se nakupovalo už od začátku prosince. V roce 2013 jsme měli 23. prosince mnohem vyšší návštěvnost než nyní. Rekord 2014 byl 22. prosince, kdy do Géčka přišlo 24 tisíc zákazníků. Otevřeno jsme měli 12 hodin, takže v průměru to byly dva tisíce lidí za hodinu. Spokojenost obchodníků s obraty jsme cítili už před Vánocemi. Obecně jsou svátky dlouhodobě zhruba stejné. Ale povánoční prodeje rostou. To je trend posledních let. Mrtvé měsíce jsou až únor a začátek března.

Co se kupuje nejvíc?
Samozřejmě je to elektronika, to je vyloženě vánoční hit. Velmi rostly prodeje knih. Hodně se kupovaly také parfémy, kosmetika a sportovní vybavení. To ale letos nebylo tak zázračné kvůli sněhu. To by mělo jít nyní hodně nahoru.

Pozorujete třeba rozdíl v chování nakupujících před Vánocemi a po nich?
Rozhodně je to klidnější. Už jen proto, že je tu méně lidí. V těchto dnech je tu kolem 14 tisíc zákazníků. Nechvátají, protože nemusejí řešit kapra, stromeček, dárky a další věci. A navíc za stejné peníze nakoupí víc věcí.

Kdy obchodníci mění ceny? To je docela náročné u takového množství zboží, ne?
Někteří je mění ještě před Vánocemi. Už třeba 23. prosince. Tím zaujmou lidi, co nakupují na poslední chvíli. Pak jsou společnosti, které přeceňují 24. prosince poté, co zavřou. Dělají se nové výlohy a všechno další. Pro zaměstnance to je náročné. Na druhé straně jsou společnosti jako Nord Blanc, které si svou cenu drží a se slevami nespěchají.