Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řešíme složitější problémy, říká primátor Budějovic o lákání turistů

  9:01aktualizováno  9:01
Ve velkém rozhovoru pro MF DNES odpovídá primátor Jiří Svoboda (ANO) na otázky, jak zatraktivnit České Budějovice pro turisty. Reaguje i na průzkum Jihočeské univerzity, podle kterého zde návštěvníci stráví jen krátkou dobu.

Primátor Jiří Svoboda se nastěhoval do kanceláře, kterou před ním vyklidil jeho předchůdce Juraj Thoma. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Ptali jsme se odborníků z oblasti cestovního ruchu, ptám se i vás. Jsou České Budějovice atraktivní pro turisty?
Bezpochyby ano. Historické centrum patří k nejhodnotnějším mezi městy v České republice. Ukazuje to poměrně značná návštěvnost a zaplnění ubytovacích kapacit.

Přesto průzkum Jihočeské univerzity, který zkoumal profil návštěvníka Budějovic, ukazuje celou řadu nedostatků. Turista tady navíc v meziročním srovnání tráví mnohem méně času.
Výzkum je pro nás důležitý a chceme s ním dál pracovat. Měl by nám posloužit i při přípravě strategického plánu, který teď městu chybí. Ale je to běh na dlouhou trať. Bude někdy na podzim příštího roku. Teď hledáme zhotovitele.

Na některé změny a odstranění chyb ale nepotřebujete strategický plán, jsou celkem zřejmé.
To jistě. V tuhle chvíli proto například řešíme výstavbu veřejných toalet v Biskupské ulici. Je pravda, že Budějovice jsou hlavně tranzitním městem v oblasti cestovního ruchu. Výprava z Asie se tu zastaví někde u čerpací stanice a pak pokračuje do Krumlova, na Hlubokou či do Holašovic. Někteří si prohlédnou náměstí a spěchají dál.

A co chcete udělat pro to, aby se zde zdrželi déle?
Město má lákadel poměrně dost, je to o komunikaci s cestovními kancelářemi, které je mnohdy vůbec nenabízejí. Stávající model prezentace města není optimální. Mám na mysli třeba veletrhy. My přitom máme zájem o tuzemské, příhraniční i zahraniční turisty. Na těch veletrzích se sice prezentujeme, ale nemyslím si, že to přiláká turisty k návštěvě. Musíme zlepšit webovou komunikaci a sociální sítě, které jsou jako reklama daleko efektivnější. Nyní tam máme nedostatky.

Právě, vždyť některé informace v cizím jazyce na webu města nejsou aktualizované přes deset let. Uděláte nové, nebo alespoň zlepšíte ty současné?
Začali jsme tím, že se vymění technologie, a pak bude následovat obsah, který musí být atraktivní a přehledný a jazykové mutace musí být aktuální.

A kdy to bude?
Velice rád bych řekl, že letos. Ale magistrát a celkově samosprávy mají problém s odměňováním zaměstnanců, což je dané tabulkami. Kvalitního marketingového pracovníka za 17 tisíc nástupního platu brutto zkrátka nenajdete a víc mu dát nemůžeme.

KOMENTÁŘ: Přiznání neschopnosti radnice

Ach jo! Proč?! Zvolám hned několikrát při čtení rozhovoru s primátorem Jiřím Svobodou na téma cestovní ruch. Před týdnem jsme oslovili několik odborníků, kteří mají k turismu co říct, a byla radost číst si jejich názory, které měly hlavu a patu. Z odpovědí primátora jsem se však dozvěděl hlavně toto:
– Strategický plán nám chybí.
– Jazykové mutace ke kulturnímu programu nemáme.
– Největší akcí je vybudování jedněch veřejných toalet v centru.
– Navigační systém řešíme rok a půl.
– Musí se toho někdo chopit.
– Až vznikne položka v rozpočtu.
– A hlavně: řešíme daleko důležitější problémy!
Ve výčtu výmluv na odpady, vodu, dopravu a další „daleko složitější problémy“ už chybí snad jen migrantská krize.
Primátor odhalil v naprosté nahotě neschopnost radnice a zejména jeho vedení pohnout s jakoukoliv věcí v oblasti cestovního ruchu. A to má k tomu vlastního náměstka. Dá se jen souhlasit, že městu v tomto bodě chybí kreativita, akceschopnost a vůbec chuť. Představovat výstavbu WC v Biskupské ulici jako největší novinku letošního roku by se dalo považovat i za výsměch. Už se těším, až nám s velkou pompou dva tři měsíce před volbami budou politici ukazovat nový navigační systém (po takřka čtyřleté práci).
Pan primátor má pravdu, že strategický plán města, jeho tvorba a naplňování je běh na dlouhou trať, a nelze mu vyčítat, že za rok a půl, co je ve funkci, žádný takový plán nevznikl. Chyba je jednoznačně i na jeho předchůdcích. Jenže s tím, jak ležérně až rezignovaně k věcem přistupuje, by možná bylo lepší, kdyby se na tu běžeckou trať ani nevydával.

Jiří Kratochvíl, vedoucí jihočeské redakce MF DNES

Na tuto pozici nastupuje už třetí člověk za dva roky. Dva předešlí skončili po velmi krátké době. Co je vlastně náplní tohoto zaměstnance? Jak on může pomoci v oblasti cestovního ruchu?
Měl by pracovat na tom, aby město mělo dobrý zvuk a dobré jméno, aby o něm šly ven informace všemi dostupnými prostředky. Dost si nyní slibujeme od vzniku nového destinačního regionu a managementu Českobudějovicko - Hlubocko. Jeho zástupci mohou s propagací určitě dost pomoci, pokud neopadne ten počáteční elán.

Řekl jste, že město má dost lákadel. Jaké jste měl na mysli?
Mám tu před sebou například program Léta ve městě. V podstatě každý den je nějaká možnost, kam vyrazit. To, že ji mám na stole já, je málo. Měl by ji mít doma každý obyvatel města, ale i turista, který přijede. Problém je, že se o různých zajímavých akcích lidé často ani nedozvědí. Je to o lepší spolupráci s hotely.

A je třeba program Léta ve městě v angličtině a němčině?
Obávám se, že ne. Některé brožury máme ve více jazycích, ale tuto nikoli.

To se pak turisté těžko lákají. Co tedy kromě toalet chystáte?
S městskou společností Lesy a rybníky jednáme o zajištění možnosti rekreačního a sportovního rybolovu. Budeme jednat s výstavištěm o případném pronájmu rybářské bašty a přilehlého rybníka. Jak jsem řekl, nabídka není špatná. Musíme ale umět spolupracovat. Třeba z Hluboké přilákat turisty i do Budějovic a naopak. Není to náročné ani nákladné.

Proč už se tyto věci nedějí? Když někdo více než rok ví, že jsou na stránkách města údaje staré přes 10 let, proč je neobnoví?
To nás vrací na začátek. Za určitou částku získáte určitou kvalitu, je to personální problém. Dlouhodobě se netajím tím, že odbor kultury a cestovního ruchu nepracuje dobře. Tato oblast má samozřejmě i svého náměstka. (Jaromír Talíř, pozn. red.). Vedeme o tom diskuse. Je to složitá záležitost.

Přece když vidím zastaralé informace a dostanu od náměstka úkol je změnit, tak to udělám.
Jednoznačně máte pravdu, ale řešíme daleko složitější problémy, než je toto. Teď mám na mysli třeba otáčivé hlediště v Českém Krumlově.

Není to trochu příznačné? Točna je v majetku města České Budějovice, ale z této obrovské atrakce turisticky těží Český Krumlov.
Těží z toho hlavně Jihočeské divadlo, ale je pravda, že představení jsou večer, někteří lidé tam pak přespí, jiní se tam stravují. Je z toho slušný přínos.

Takže by se vám líbilo otáčivé hlediště v Budějovicích?
Místo v Krumlově má svůj genius loci, bez toho by to asi těžko fungovalo stejně jako nyní. Ale ano, dovedu si ho představit na jiném místě.

V týdnu jste byl na zahájení letošní sezony na točně. Když divák přijede do Krumlova, téměř okamžitě ví, kudy se má vydat, navíc ho přehledné tabule nasměrují na parkoviště. Kvalitní navigační systém Budějovice také postrádají.
Řešíme to už asi rok a půl, co jsme na radnici. Je vypsaný titul a chceme na navigační systém čerpat dotaci. Měl by navádět řidiče na parkoviště, ukazovat počty volných míst, vzdálenosti a podobně. Prioritní pak pro nás bude parkoviště v Jírovcově ulici, které bude v podstatě na sjezdu z dálnice D3. Odtud je naplánovaný provoz MHD do centra. Řekli jsme si, že navigační systém chceme do konce volebního období.

Takže budou muset řidiči ještě čekat. Nešlo už dávno instalovat za městské peníze nějaké jasné značení, jak se k hlavním parkovištím dostat? Tolik by to přece nestálo.
Souhlasím, turista se potřebuje orientovat. Něco máme, ale je to málo.

Je reálné, aby se, řekněme do roka, něco změnilo a zlepšilo?
Je to o tom, aby se toho někdo chopil. Příslušný odbor by měl něco dělat. Je to stejné jako s kulturou, některé věci se tu jen překlápí z roka na rok. Když bylo něco dobré před deseti lety, dnes už to tak nebude. Nejde jen přepsat rok a udělat to stejně jako přes kopírák. Špatně reagujeme, chybí nám kreativita. Turisté jezdí za zážitky.

Vloni jste s novinkou přišli. V září byly dvoudenní slavnosti Železné a zlaté České Budějovice. Z radnice znělo, že ohlasy byly moc dobré a je zaděláno na tradici. Budou městské slavnosti?
Opět jsme v problémech, že hospodaříme s veřejnými prostředky. Takovou akci je třeba připravit a řádně vysoutěžit, což je otázka jednoho roku. V opačném případě se dostaneme do situace, že někomu bude vadit, proč to dělá ‚Petr‘, když to může dělat ‚Pavel‘. Jsou tady různé vazby. Budějovice jsou malé město, a proto musíme vybírat objektivně ze soutěže.

Tedy slavnosti nebudou?
Letos ne. Té akce se chopíme, až budeme znát rozpočet. Pro letošní rok se pro tuto akci peníze nenašly.

Pak ovšem nemůžete dělat inovace, o kterých jste mluvil, že jsou potřebné.
Až vznikne položka v rozpočtu, tak je protlačíme. Je třeba si uvědomit, že pak bude třeba jinde nutné škrtat, například v podpoře sportu, nebo jinde v kultuře. Požadavky rostou, ale rozpočet nikoli. Město musí v první řadě zajistit životně důležité věci, odpady, vodu, dopravu. Pak tu máte zhruba 90 milionů na Jihočeské divadlo a naše možnosti už jsou omezené.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jan Tuček stojí před budovou, kde nyní sídlí psychiatrické oddělení budějovické...
Klíčem k duševní kondici je dobré zázemí, říká primář psychiatrie Tuček

Proč nejsou všichni duševně nemocní spokojení s léčbou? To vysvětlil v rozhovoru pro MF DNES primář psychiatrického oddělení českobudějovické nemocnice Jan...  celý článek

Zbraně, které zadrželi kriminalisté českobudějovické expozitury Národní...
Dvojice mužů z Prachaticka předělávala zbraně, aby mohly pálit v dávkách

Kriminalisté z českobudějovické expozitury Národní centrály proti organizovanému zločinu zasahovali na Prachaticku. Šest lidí obvinili z trestného činu...  celý článek

Věra Vávrová stála u založení firmy Vavi.
Vimperská firma šije košile skoro 30 let, uspěla v Živnostníkovi roku

V okolí Vimperka bývalo několik závodů, které se věnovaly textilní výrobě. To už je dnes minulostí. Rodinná firma Vavi ale vydržela a od roku 1990 šije košile...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.