Šéf autosalonu Porsche České Budějovice Josef Kiselica.

Šéf autosalonu Porsche České Budějovice Josef Kiselica. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Šéf budějovického Porsche: Dřív vydělával prodej, dnes nás živí servis

  • 8
Jen málo lidí se v rámci své práce projede legendárním vozem Porsche 911 ve Finsku po zamrzlém jezeře. Ředitel společnosti Porsche České Budějovice Josef Kiselica mezi ty šťastné patří. Zákazníci zde sice vozy značky Porsche nedostanou, firma však nabízí desítky modelů Škoda, Volkswagen a Audi.

Budějovický salon je jednou z osmi poboček firmy Porsche Inter Auto CZ, která v Česku prodává vozy Audi, Škoda, Volkswagen, Porsche a Bentley.

Bezmála dvoumetrový manažer Kiselica se v oblasti prodeje vozů pohybuje 20 let. Vzpomíná, jak v malém salonu kdysi prodával favority. "Když se podívám, co se Škodovce za ty roky podařilo, je to skutečně obdivuhodné," říká.

Na prodejích aut je závislých mnoho českých firem. Jak trh z vašeho pohledu nyní vypadá?
Když se na to koukám z dlouhodobější perspektivy, tak je český trh naštěstí relativně stabilní. Ano, není tu růst, kdy by ročně přibývalo pět deset procent nových vozů, na druhou stranu tu nejsou dramatické poklesy, jako byly v Itálii nebo Španělsku. Naše společnost patří do Porsche Holding Salzburg, my se však pochopitelně soustředíme hlavně na trh jižních Čech. Meziroční rozdíly prodejů máme třeba jedno procento a to se nedá mluvit o krizi. V roce 2013 se nám opět podařilo přesáhnout dvoutisícovou hranici prodaných nových a ojetých vozů.

Josef Kiselica

Narodil se 5. června 1970 v Českých Budějovicích. Vystudoval Střední průmyslovou školu strojní a elektrotechnickou, poté absolvoval Fakultu strojní na ČVUT v Praze. Po státnicích v roce 1993 se začal věnovat prodeji aut. V lednu 1997 nastoupil do nově vzniklého Porsche České Budějovice, které tehdy sídlilo v ulici Karoliny Světlé. Firma se roku 2000 přestěhovala na Okružní třídu, Kiselica se o čtyři roky později stal ředitelem. Porsche ČB zaměstnává více než sto lidí, denně se zde servisuje 80 aut. Kiselicovým velkým koníčkem je basketbal, ještě před pár lety hrál první ligu. Dnes sportuje rekreačně. Rád relaxuje nad knihou. Je ženatý, má tři syny.

Je na českém trhu ještě vůbec potenciál dlouhodobějšího růstu prodeje? Přeci se nemůže donekonečna prodávat víc aut.
Růst v řádu jednotek procent možný určitě je. Přece jen průměrné stáří vozů u nás je docela vysoké, zhruba 14 let.

Jsou pro vás významnější prodeje firmám, nebo privátním osobám?
V počtu prodaných aut převažuje firemní klientela. Ať už podnikající živnostníci, nebo velké firmy. Ten poměr je 65 ku 35. Naši prodejci samozřejmě bojují o každého zákazníka, ale pochopitelně se snadněji prodá 20 aut ve flotile než 20 vozů soukromníkům po jednom kusu.

Platí stále to, že pro salony je zajímavější auta servisovat než prodávat?
Všeobecně je trend jasný – rentabilita se posouvá ve prospěch servisu. Dříve tvořily zisk hlavně prodeje, dnes by měla dealera uživit servisní činnost. A není to z důvodu krize, že by najednou byl tlak na cenu aut. Je to dlouhodobé a dle mého se to nezvrátí.

Na českém trhu je suverénně nejprodávanější škodovka. Na druhou stranu je mezi dealery velmi ostrá konkurence. Je pro vás česká značka z hlediska prodaných kusů nejdůležitější?
Jednoznačně ano. Zájem o tuzemskou značku je opravdu velký. Je to i tradicí, rozsáhlou servisní sítí a také díky vysoké zůstatkové hodnotě, kterou vůz později při případném prodeji má. Druhou nejprodávanější značkou u nás je Volkswagen a nejméně kusů pochopitelně prodáváme prémiové značky Audi.

Jaké modely jsou u jednotlivých značek nejúspěšnější?
U škodovky je to jednoznačně Octavia. U Volkswagenu je to u nás vyrovnané mezi Golfem a Tiguanem. Třída SUV je stále atraktivní, navíc byla loni spousta akčních nabídek a zvýhodnění. Audi prodáváme nejvíc varianty modelu A6.

To je auto, jehož cena začíná na milionu korun...
Všeobecně průměrná cena vozů Audi, které prodáme, je přes milion korun. Jsou tam i auta, která jsou levnější nebo také mnohem dražší. Teď máme vůz pro zákazníka v ceně 3,7 milionu korun. To je i na Audi vysoká cena. Jedná se o model RS6 Avant s přeplňovaným benzinovým motorem o výkonu 560 koní.

Auta jste dřív i sám prodával. Chodíte ještě teď jako ředitel do showroomu a jednáte se zákazníky?
To je můj denní chleba, není možné, aby člověk zůstal odtržen od reality. Hlavně komunikuji s vedoucími prodejů jednotlivých značek, snažím se věnovat i servisu, sleduji průběh oprav v dílně. Na salonu občas s nostalgií vzpomínám na doby, kdy jsem vozy prodával. Samozřejmě, že se občas řeší i méně příjemné věci, prodáme dva tisíce aut a auta jsou jenom stroje. Když se ale něco stane, musíme se k tomu umět postavit. To, jak se k zákazníkovi zachováme, určuje, jestli se k nám vrátí.

Jaké bylo nejlepší auto, které jste kdy řídil?
To je těžké říct, seděl jsem opravdu v hodně zajímavých vozech. Pořadí úplně nemám. Pamatuji si moment, kdy jsem poprvé sednul do Porsche 911, které jsem do té doby znal jen z obrázků, a nastartoval tehdy ještě vzduchem chlazený motor. Milníkem byla i jízda v hybridu Audi A6, v elektrickém módu po městě to bylo zcela neslyšné. Další velkou věcí pro mě bylo svezení se supersportem Audi R8. Já si ale užívám i třeba jízdu na dovolenou s rodinou v Multivanu. Ovšem jedním z největších zážitků byl test Porsche 911 ve Finsku za polárním kruhem na zamrzlém jezeru. Obyčejné zimní pneumatiky bez hřebíků, vypnutá stabilizace. Nádhera.