Restaurace Lanovka v Lipně nad Vltavou byla v soutěži Usměj se na turisty

Restaurace Lanovka v Lipně nad Vltavou byla v soutěži Usměj se na turisty vyhlášena jako nejpřívětivější turistická provozovna v Jihočeském kraji. Na snímku drží speciální certifikát její šéf David Čermák. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Šéf nejvlídnější jihočeské restaurace vařil i na ambasádě v Kazachstánu

  • 1
Restaurace Lanovka v Lipně nad Vltavou zvítězila v soutěži o nejpřívětivější turistickou provozovnu v jižních Čechách. Podnik sází na čerstvé sezónní potraviny a milý přístup. Jeho šéf přitom začínal jako pomocník kuchaře a jako osmnáctiletý vařil na ambasádě tisíce kilometrů od domova českou svíčkovou.

V samoobslužné Lanovce sázejí na individuální přístup k hostům a také na čerstvé suroviny. "Tlačím na kuchaře, aby nevařili z polotovarů. Když chtějí hosté smažený sýr, ať jim ho sami nakrájejí z cihly a obalí místo toho, aby jim nabízeli nějaký mrazený papundekl. V sezoně nabízíme liškové ragú nebo švestkové koláče," říká ředitel restaurace Lanovka David Čermák.

Restaurace Lanovka v Lipně nad Vltavou.

Jako maturant hotelové školy v kuchařském oboru si klidně stoupne v nabité sezoně ke sporáku. Točí pivo, pomůže kde je nejvíc potřeba. Svým lidem beze studu říká, že začínal stejně jako oni od píky jako pomocník kuchaře a nejvíc zkušeností si přivezl ze zahraničních restaurací.

Už v osmnácti letech odjel do Kazachstánu, kde rok a půl vařil pro českou ambasádu. „V restauraci přes sedm tisíc kilometrů od domova jsme vařili svíčkovou, dělali domácí pražskou šunku, dobrý guláš a točili české pivo,“ vrací se ve vzpomínkách do svého prvního lukrativního angažmá v cizině.

Druhé místo obsadil budějovický City restaurant

Po návratu z Kazachstánu nastoupil do budějovického hotelu Solná brána proslulého jednou z nejprestižnějších restaurací v krajském městě. V Budějovicích vařil například také v dobách majitelů Hartlových v Gomelu, v Třeboni v rybí restauraci Šupina & Šupinka. Nejvíc zkušeností si ale přivezl z desetileté praxe v restauracích v italském jižním Tyrolsku.

„Tam mě naučili, že restaurace není o kuchaři, číšníkovi nebo šéfovi, ale o celém týmu. V letní i zimní sezoně obsluhujeme denně kolem 400 hostů, mimo sezonu tak 50 lidí, “ říká Čermák.  Jako šéf společnosti Dansen řídí celkem 70 zaměstnanců. S rodinou žije v Budějovicích, lipenský personál ale kontroluje denně.

Smyslem projektu Usmějme se na turisty je upozornit na důležitost vlídného a milého chování k návštěvníkům jižních Čech. Soutěž, za níž stojí Jihočeský kraj a krajská centrála cestovního ruchu  ale po středečním ocenění vítězné restaurace nekončí, anketa bude mít další kola. Najdete ji na webu usmejmesenaturisty.cz.

Lidé hlasovali celkem pro 40 provozoven v jižních Čechách. Druhé místo obsadil budějovický City restaurant a třetí českobudějovické informační centrum.