Stavba dálnice D3 v úseku Borek - Úsilné.

Stavba dálnice D3 v úseku Borek - Úsilné. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Šest důležitých silnic za šest let. To je velký plán Českých Budějovic

  • 2
Dálniční obchvat, severní spojka i jižní tangenta. To jsou stavby, na které mnozí obyvatelé Českých Budějovic čekají a věří, že se pak konečně zlepší dopravní situace. Některé plánované akce však provázejí i protesty.

Když se mu narodil syn, řekl si, že než mu začnou růst vousy, určitě povede kolem Budějovic obchvat. Dnes je synovi 18 let a nosí plnovous. O dálnici vedoucí kolem krajského města si však může nechat jen zdát. Taková je vzpomínka Ladislava Marka z Budějovic.

Podobných příběhů a přání jsou mezi obyvateli tisíce. Část z nich minulý čtvrtek dorazila na radnici, aby se dozvěděla aktuální informace o chystaných dopravních stavbách.

Plán je smělý. Do šesti let by se lidé měli dočkat minimálně šesti důležitých silnic. Dálničního obchvatu, severní spojky, jižní tangenty, propojky ze sídliště Vltava na Máj a dvou sjezdů z dálnice D3.

„Nejzásadnější je obchvat. Na něj je většina dalších silnic navázaná a bez něj by z velké části postrádaly smysl,“ zmínil František Konečný (ANO), náměstek primátora pro dopravu, který čtvrteční besedu vedl.

V půlce roku 2017 zprovozní úsek D3 mezi Borkem a Úsilným

Dokončení minimálně jedné části obchvatu je jisté. V polovině příštího roku zprovozní úsek dálnice D3 mezi Borkem a Úsilným. I proto nyní město připravuje rozšíření silnice mezi velkou kruhovou křižovatkou na výpadovce na Lišov a Pražskou třídou. V každém směru by měl přibýt jeden jízdní pruh.

Další dopravní stavby jsou však nejisté. Dvě části dálničního obchvatu se potýkají s tím, že jejich posudky dopadu na životní prostředí EIA nejsou v souladu se současnými směrnicemi a Evropská unie na ně za těchto podmínek nepřispěje ani euro. Bez evropských peněz je zahájení prací takřka nereálné. Hrozí zdržení až o dva roky.

Konečný však mluvil optimističtěji. „V březnu jsme jednali s ministrem dopravy i životního prostředí a podle jejich slov bude možné vše stihnout do roka,“ sdělil na besedě.

Jenže třeba předseda Sdružení pro výstavbu D3 a R4 senátor Pavel Eybert (ODS) je střízlivější a problém je podle jeho slov velkou komplikací. O dalším vývoji se má rozhodnout v dubnu.

„Dobrou zprávou je, že na část do Hodějovic je už 90 procent pozemků vykoupených, horší je to s přípravou dalšího úseku směrem k Roudnému a do Třebonína, tam nejsme spokojeni,“ zdůraznil Konečný.

Severní spojka za dva roky

Na úsek dálnice D3 z Borku do Úsilného by měly navázat další akce.

„Pražská třída v Nemanicích tím výrazně ztratí na důležitosti a mohly by tam vzniknout vyhrazené BUS pruhy i prostor pro cyklisty,“ upozornil budějovický cyklokoordinátor Lukáš Bajt.

Zásadnější je ovšem takzvaná severní spojka, jež má odlehčit Pražské a Strakonické ulici. „Soukromý investor by ji mohl začít stavět na konci roku 2017, stát asi začne spíše v roce 2018. Tato silnice povede od ‚kruháče‘ u Globusu přes Vltavu do Kněžských Dvorů, kde vyústí v Nemanické ulici na křižovatce s Pražskou,“ uvedl Konečný.

Další akcí je propojka ulic Strakonické a Milady Horákové, tedy sídlišť Vltava a Máj. O ní se mluví už třicet let. Na projekt je vydaných pět z šesti stavebních povolení. To hlavní, na samotnou silnici, však chybí a na magistrátu připravují nové řízení.

Podle současné dokumentace je pravděpodobné, že například noční provoz bude v místě prakticky nemožný kvůli hlukové zátěži. Výstavbu silnice brzdí odpor části obyvatel Máje.

Stavba jižní tangenty je na dobré cestě

Na dobré cestě je stavba jižní tangenty, která spojí výpadovku na Český Krumlov s budoucí dálnicí D3. Důležitá bude především pro obyvatele Roudného. Má navazovat rovnou na dálniční sjezd, bez tangenty by řidiči mířili přes Roudné na Plavskou ulici a dál do Budějovic přes Lidickou. Ve chvíli, kdy tudy povede D3, má být hotová i tato vozovka. Investorem bude Jihočeský kraj, který by chtěl začít práce do dvou let.

Dálnice má pak mít sjezd ještě u Pohůrky směrem k zanádražní komunikaci u Hodějovic. I tam město vykupuje pozemky a připravuje se na akci. Její součástí by měla být stavba podjezdu pod nádražím z Dobrovodské ulice do křižovatky Nádražní, Mánesovy a Průmyslové.

„Ve chvíli, kdy bude fungovat sjezd z Pohůrky, tak se zanádražní výrazně zatíží. Podjezd by hodně pomohl, jinak bude opět více zatížen viadukt v Rudolfovské ulici,“ sdělil Konečný.

Na tuto akci ovšem město ztratilo územní rozhodnutí a projektanti se musí znovu pustit do práce. Náklady jsou odhadované na 500 až 700 milionů korun. Silnice však naráží na odpor části lidí z Dobrovodské ulice.