Severní spojka se napojí u kruhového objezdu u Globusu.

Severní spojka se napojí u kruhového objezdu u Globusu. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Budějovičtí řidiči vyhlížejí Severní spojku, dočkají se až v roce 2021

  • 2
Přes dva kilometry dlouhá silnice, která spojí výpadovky na Prahu a Plzeň, má z přetížené Strakonické odklonit až 20 tisíc aut denně. Teď kvůli ní českobudějovická radnice mění územní plán. Součástí bude i 307 metrů dlouhý most přes Vltavu a koridor pod železnicí.

Potřebujete se ve směru od Prahy rychle dostat na výpadovku na Plzeň? Na Pražské odbočíte do Kněžských Dvorů, projedete koridorem, překonáte Vltavu a na okružní křižovatce u Globusu zahnete doprava ven z města.

To je trasa Severní spojky v Českých Budějovicích. Měřit má přibližně 2,3 kilometru, pojmout má 20 tisíc aut denně a stát asi jednu miliardu korun. Součástí bude 307 metrů dlouhý most přes Vltavu a podjezdy pod železnicí.

Zatím je jen snem stovek řidičů a také mnoha obyvatel Kněžských Dvorů. Budějovičtí však nyní pokročili s přípravou a plánují změnu územního plánu. "Lidé tak mohou tuto změnu připomínkovat," potvrdila náměstkyně primátora Ivana Popelová.

Strakonická si oddechne, jinak by ji čekal kolaps

Vše má ovšem jednu nepříjemnou vadu. Harmonogram totiž nyní počítá se zahájením až v roce 2019. "Podle plánu přípravy by pak dokončení a zprovoznění stavby bylo v roce 2021," upozornila Nina Ledvinová, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic, které má akci financovat.

Původní plány počítaly už s rokem 2017 tak, aby stavba plynule navázala na práce na dálnici D3 a modernizaci železničního koridoru. Jenže i obchvat kolem Budějovic, tedy součást dálnice, stále nabírá zpoždění, takže v tomto ohledu zřejmě kolize nenastane.

V každém případě asi největším přínosem spojky má být zásadní odlehčení dnes přetížené Strakonické ulice. Zatímco ještě v roce 2005 po ní jezdilo v průměru 37 tisíc aut denně, v roce 2010 to bylo o dalších pět až osm tisíc více a odhad pro rok 2030 bez nové přeložky je 52 tisíc vozidel, což by znamenalo jistý kolaps.

Naopak v případě stavby bude po Strakonické jezdit v budoucnu maximálně 32 tisíc vozidel denně a sloužit má především vnitroměstské dopravě. Zmenší se tak kolony a zrychlí cesta.

Projetí trasy Severní spojky z Pražské ke křižovatce u Globusu dlouhé 2,3 kilometru by trvalo přibližně čtyři minuty, podle povolené rychlosti možná i méně. Současnou trasu přes Strakonickou projel ve středu dopoledne fotoreportér MF DNES za osm minut, ale měl stále zelenou a nestál v kolonách, v opačném případě to pak může trvat až půl hodiny.

Severní spojku podporuje například Kecenická iniciativa, která se snaží řešit dopravní situaci v Kněžských Dvorech.

"Lidem tady praskají domy, dopravní zátěž je velká. Spojka by situaci výrazně vylepšila, protože z velké části odkloní kamiony jedoucí do tamních závodů," potvrdil Jaroslav Havlíček, předseda sdružení a obyvatel Kněžských Dvorů.

Upozornil, že iniciativa má jen drobnější výhrady ohledně protihlukových opatření, kdy mají být v některých místech stěny delší, aby se hluk neodrážel k zástavbě.

Severní spojka v Českých Budějovicích spojí Kněžské Dvory s okružní křižovatkou u Globusu.

Severní spojka v Českých Budějovicích spojí Kněžské Dvory s okružní křižovatkou u Globusu.