V Kněžských Dvorech se plánuje nová silnice, které bude muset ustoupit i...

V Kněžských Dvorech se plánuje nová silnice, které bude muset ustoupit i několik budov. Má vést i zahradou domu Petry Lexové (na snímku s ročním Míšou). | foto: Marek Podhora, MAFRA

Nová silnice potěší tisíce řidičů, ale pár rodin připraví o domov

  • 12
Rychlá zkratka na severu Českých Budějovic odkloní z přetížených silnic města až dvacet tisíc aut denně. Po veřejném projednání je 2,5 kilometru dlouhá komunikace o velký kus blíže ke stavbě, která možná začne v roce 2018. Několik rodin ale kvůli tomu přijde o dům.

Petra Lexová stojí v obývacím pokoji a smutně hledí oknem do své zahrady. Zatím tam může trávit příjemné chvíle se svojí rodinou a přáteli. Pak ale zvedne ruku a ukáže. „Tady, jen asi pět metrů od konce terasy nám budou pod okny jezdit kamiony a tisíce aut,“ říká.

V těsné blízkosti jejího domu v českobudějovické čtvrti Kněžské Dvory má vést v zářezu silnice známá jako Severní spojka. Jedna z nejdůležitějších plánovaných tras pro České Budějovice a jejich řidiče tak ukazuje i svou odvrácenou tvář.

Kvůli její stavbě budou muset navíc ustoupit tři obytné domy, za pár let je čeká demolice. Jedním z nich je i část statku z roku 1903, kde žil už pradědeček Petry Lexové. „Dvakrát nám ho sebrali, pak vrátili v restituci, teď nevím, jak to s ním skončí. Bojím se, že když ho část zdemolují, spadne i zbytek,“ posteskne si.

Zklamaná je z přístupu úředníků a nedostatku informací. „Mluvilo se o několika variantách i o severní tangentě vedené až pod Borkem a my roky nevěděli, na čem jsme. Teď už je asi pozdě jít proti stavbě. Chápu, že silnice hodně lidem pomůže, na nás tady se ale zapomnělo,“ povzdechne si mladá žena. Útržky informací podle svých slov dostávala vždy tak jednou do roka, když ji úředníci stavěli před hotovou věc.

Kromě ní se stavba podobným způsobem dotkne i dalších rodin. Demolice čeká dva domy u kolejí u křižovatky Nemanické a A. Trägera v Kněžských Dvorech.

Silnice by mohla vést tunelem až na Okružní

Od Severní spojky si jinak Českobudějovičtí hodně slibují. Z přetížených silnic města odvede až dvacet tisíc aut denně, bude tak velkým dopravním přínosem.

Povede od okružní křižovatky u Globusu přes řeku Vltavu směrem k areálu firmy Bosch a vyústí na konci Nemanické ulice u křižovatky s Pražskou a Okružní. Právě Pražské, ale především Strakonické a části plzeňské výpadovky má skoro 2,5 kilometrů dlouhá spojka pomoci nejvíce.

Severní spojka se napojí u kruhového objezdu u Globusu.

Minulý týden bylo na krajském úřadě veřejné projednání ohledně dopadů stavby na životní prostředí (EIA). Už v únoru by mohlo být vydáno kladné stanovisko a pak bude možné vyhlásit soutěž na zhotovitele dokumentace pro územní rozhodnutí. Ve hře jsou stále dvě varianty stavby.

„Jedna, o které se mluví víc, by znamenala, že silnice vyústí v Nemanické. V druhé by spojka vedla tunelem až do Okružní, tato možnost je sice šetrnější k okolní zástavbě, na druhé straně výrazně nákladnější,“ upozornil na veřejném projednání Ondřej Čapek, zpracovatel dokumentace k EIA.

Stavba za téměř dvě miliardy korun

Vozovka bude mít dva pruhy, její součástí bude i 308 metrů dlouhý most přes Vltavu. Kněžskými Dvory povede v zářezu, který bude hluboký většinou kolem sedmi metrů. Součástí bude i podjezd pod ulicí A. Trägera dlouhý bezmála 50 metrů, jenž povede i pod kolejištěm.

Investorem komunikace bude stát, České Budějovice by měly financovat chodníky, cyklostezku a veřejné osvětlení. „Město vede prostřednictvím majetkového odboru jednání s vlastníky nemovitostí v trase komunikace ohledně možných výkupů pozemků,“ upozornila už na podzim Ivana Popelová, dnes bývalá náměstkyně primátora.

Optimistický odhad zahájení stavby je za tři roky. „Pokud letos skončí projednání EIA, budeme pokračovat v přípravě. Stavební náklady dle záměru projektu jsou 1,9 miliardy korun. V případě, že bude vše pokračovat bez problémů, mohlo by se v roce 2018 začít stavět,“ upřesnila Nina Ledvinová, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic.

Zprovoznění by následovalo po dalších dvou letech. Podle výpočtů by po Severní spojce mělo následně jezdit od 13 do 17 tisíc osobních vozů a dalších zhruba pět tisíc nákladních aut denně.