Ilustrační foto: Obec Dasný

Ilustrační foto: Obec Dasný | foto: Marek Podhora, MAFRA

Na tahu z Budějovic na Písek přibudou pruhy i zpomalení v obcích

  • 1
Silnici z Českých Budějovic do Písku čekají novinky. MF DNES zjistila, že v rizikových úsecích se objeví pruhy navíc, křižovatky budou bezpečnější a auta zpomalí na vjezdech do obcí díky takzvaným vítacím ostrůvkům.

Smajlík na příjezdu do Dasného a Češnovic na Českobudějovicku už se nebude mračit, ale jen usmívat. Tak hlásí řidičům radar, že jedou rychlostí 50 a méně kilometrů za hodinu.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) připravuje na hlavním tahu z Českých Budějovic do Písku úpravy, které mají zvýšit bezpečnost provozu v těchto dvou obcích.

„Na příjezdech do vesnic postavíme takzvané vítací ostrůvky. Zjednodušeně: vychýlíme vozovku, takže řidiči zkrátka budou muset zpomalit. Je to důležité opatření. Průzkum ukázal, že do Dasného dnes 88 procent řidičů vjíždí rychlostí větší než 60 kilometrů v hodině,“ zdůraznila Vladimíra Hrušková, ředitelka českobudějovické správy ŘSD.

Ředitelství na projektu pracuje a přibližně za rok by se mohlo pustit do samotné stavby. Kromě Dasného a Češnovic chystá stejné opatření ještě ve Tchořovicích nedaleko Blatné na Strakonicku na stejné silnici první třídy I/20.

V obcích u Českých Budějovic však čekají především na stavbu obchvatu, který byl začal u výpadovky na Hlubokou a vyústil až za Češnovicemi. Obchvat ŘSD zařadilo do balíku změn, které tah na Písek čekají. Průzkumem vytipovalo několik úseků, které jsou nebezpečné. Na nich se chystají zásadní rekonstrukce.

„Celkem jde o pět míst. Jízdní pruh navíc hodláme přidat v úseku z Písku do Protivína a z Protivína do Vodňan. Dále je tam vybudování mimoúrovňové křižovatky u Protivína, řešit budeme i křižovatku na Nové Hospodě, kde se odbočuje na Podeřiště i Dívčice a jízdní pruh by měl přibýt i v úseku Sedlec – Pištín. Pak bude následovat zmíněný obchvat,“ vyjmenovala Hrušková.

V současné době ředitelství pracuje na procesu EIA, který řeší dopady stavby na životní prostředí, a dělají se biologické průzkumy. I proto zatím není stanoven přesný termín přestavby či rozšíření. Posudek EIA může zabrat přibližně rok. V minulosti však padaly termíny, že stavba obchvatu obcí Dasný a Češnovice nezačne dříve než v roce 2020.

„Budeme se snažit posouvat co nejrychleji dopředu. Silnice má velký dopravní význam, který nebude klesat, protože navazuje na dálnici D4 do Prahy,“ konstatovala ředitelka.

Například úsek u Protivína je podle dopravní policie jedním z nejvíce nebezpečných míst v Jihočeském kraji. „Za nejnebezpečnější křižovatku je označováno křížení silnice I/20 se silnicemi třetí třídy v katastru Protivína, kde chybí přídavné jízdní pruhy. Silnice I/20 je v prostoru křižovatky v oblouku. Řidiči tu špatně odhadují vzdálenost,“ potvrdila před časem jihočeská policejní mluvčí Lenka Pokorná.

Mimoúrovňová křižovatka by tam měla vyřešit i problém chodců, kteří se v místě pohybují, protože je nedaleko například restaurace. Plán na jízdní pruhy navíc vítají i řidiči. „Třeba na Benešovsku na trase z Tábora do Prahy to hodně pomohlo. Samozřejmě tam už dávno měla být dálnice, ale i tohle cestu hodně urychluje a hlavně je předjíždění bezpečnější. Z Písku na Vodňany řidiči jezdí rychle a často při předjíždění dost riskují, tam by přídavný pruh rozhodně pomohl,“ domnívá se Jaroslav Trnka, který na trase Budějovice – Praha pravidelně jezdí přes Písek i Tábor.

Na trase přes Písek už brzy otevřou další část dálnice D4 u Dubence. Na přelomu září a října tam za 417 milionů otevřou pět kilometrů v úseku Skalka – křižovatka u Hájů. D4 se má v budoucnu rozrůst o dalších 32 kilometrů mezi Příbramí a Pískem.