Opravovanou silnici ničí auta ze stavby přetížená až na dvojnásobek

  • 0
Oprava silnice ještě ani neskončila a už ji ničí přetížená nákladní auta. Tak to vypadá na právě rekonstruovaném úseku mezi Němčicemi a Hracholusky na hlavním tahu z Českých Budějovic na Prachatice.

Na stavbu tam vozidla navážejí asfaltovou směs a bez větších potíží si podle informací MF DNES nechávají naložit více, než je povoleno. Místo 10 tun je to někdy i dvojnásobek.

To je pro v létě rozpálenou, a tedy měkčí vozovku obrovský nápor a snadněji pak dochází k poničení povrchu.

Důkazem je nedávný případ, kdy takového řidiče kontrolovali celníci. "Byli jsme upozorněni, že při opravách silnice u Němčic přetěžují vozidla, která převážejí asfalt. Na základě toho jsme při kontrolním vážení zjistili přetížení jednoho vozidla o čtyři tuny," potvrdil mluvčí jihočeských celníků Vladimír Pešek.

Řidiči se o vážení informují mobily a vysílačkami

Chycených aut by s velkou pravděpodobností bylo mnohem více, ale v podobných případech si řidiči okamžitě pomocí vysílaček a mobilních telefonů o kontrole řeknou.

"Od doby, kdy jsme zastavili zmíněného řidiče, už žádné nákladní auto místem neprojelo," navázal Pešek. To jen nepřímo dokazuje, že vozidla skutečně jezdí přetížená.

Opravu zmíněného sedmikilometrového úseku za bezmála 56 milionů korun má na starosti společnost Strabag. Ta na možné přetěžování reagovala s tím, že odvoz vyfrézovaného povrchu a přívoz obalové směsi mají na starosti smluvně sjednaní autodopravci.

"Dodržování předpisů je v jejich plné zodpovědnosti," upozornila mluvčí Strabagu Edita Novotná a zdůraznila, že bylo na stavbě zjištěno jen jedno přetížení. Samotní řidiči však přiznávají, že na podobných stavbách je běžnou praxí auta přetěžovat.

"Když pořádně nenaložím, nevydělám. Když odmítnu, převálcuje mě konkurence, která na ty podmínky přistoupí," řekl jeden z řidičů, který nechtěl zveřejnit své jméno.

Další řidič z povolání Vladislav Havel na vysvětlenou uvedl, že malým autodopravcům ani nic jiného nezbývá. "Práce zase není tolik a ti kluci si potřebují vydělat na živobytí, přitom ještě třeba splácejí auto. Dokud se bude platit od tuny, tak se situace nemůže změnit a bude se přetěžovat," řekl Havel.

Někteří si to však možná přece jen rozmyslí, protože za přetěžování chystá stát mnohem tvrdší postihy, až sedminásobně vyšší. Vloni za to vydal krajský úřad dopravcům pokuty ve výši 1,2 milionu korun.

Při kontrolních váženích porušilo zákon zhruba každé třetí vozidlo. A letos je to ještě horší – s přetíženým nákladem se snažilo při kontrole projet dokonce každé druhé auto.