Silnici R4 z Písku do Prahy chybí 32 kilometrů. Stát může za 7 let

  10:12aktualizováno  10:12
S dostavbou rychlostní silnice R4 na hlavním tahu z Písku do Prahy mají státu pomoci soukromé firmy a jejich peníze. Ministerstvo dopravy se vrací k projektu PPP. Na trase nyní roste obchvat Dubence.

Ilustrační foto. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Jaká silnice vyhraje závod z Prahy do Jihočeského kraje? Dálnice D3 stojí jen část, rychlostní silnice R4 také není zdaleka celá. Už roky se tak především jihočeští řidiči dohadují, která bude stát jako první.

Chybějící úseky na rychlostní silnici R4

Skalka - silnice II/118: 4,8 km, staví se od jara 2015, dokončení 2017

silnice II/118 - Milín: 5,6 km

Milín - Lety: 11,6 km

Lety - Čimelice: 2,6 km

Čimelice - Mirotice: 8,5 km

Mirotice, rozšíření: 3,5 km

Nyní to vypadá, že by mohla mít navrch R4 vedoucí z Prahy k Písku. A to i přesto, že D3 budou od příštího týdne stavět hned na třech úsecích najednou. Stavba rychlostní silnice ovšem u Dubence ve Středočeském kraji také pokračuje a stát chce už v roce 2017 zahájit práce na dalších chybějících částech.

Pomoci k tomu mají peníze ze soukromé sféry prostřednictvím projektu PPP, který právě tento způsob financování využívá. Ministerstvo dopravy už proto vypsalo otevřenou soutěž na poskytování poradenství pro výstavbu silnice R4 mezi Příbramí a Pískem formou PPP (Public Private Partnership), volně přeloženo jako partnerství veřejného a soukromého sektoru.

V poslední fázi to zjednodušeně znamená, že stát vysoutěží firmu, která silnici postaví z vlastních zdrojů. Stát pak na ní vybírá mýtné, jako je tomu všude jinde, ale vybrané peníze na základě smlouvy dostává zhruba 20 až 25 let firma.

Práce by mohly začít v roce 2017

Podle tohoto modelu by bylo možné postavit celou chybějící část R4 o délce takřka 32 kilometrů, která je rozdělená do pěti úseků. „Schválí-li celý postup vláda, výstavba zbylé části R4 by mohla začít v roce 2017,“ upozornil Tomáš Neřold, mluvčí ministerstva dopravy. Vláda by se záměrem měla zabývat v nejbližších týdnech.

PPP chtěl stát původně využít také u dálnice D3, nakonec z něj však sešlo. Důvodem byly obavy z velké náročnosti projektu, který u nás v takové míře doposud nebyl vyzkoušený.

„Chtěl bych PPP rehabilitovat jako jeden z vhodných způsobů, jak stavět. Výhodou je rychlost, ale i to, že budoucí provozovatel silnice odvede práci kvalitně a nemusíme ho tolik kontrolovat,“ zmínil ministr dopravy Dan Ťok.

Ministerstvo se k silnici R4 přiklonilo i proto, že nespadá do sítě komunikací, na které je možné ve velkém čerpat evropské dotace. „Potřebujeme také získat zkušenosti s tímto typem projektů, abychom byli připraveni na období po roce 2023. To už bude financování staveb z evropských peněz mnohem omezenější,“ uvedl Ťok. U R4 se opírá o studii proveditelnosti, která prokázala, že bude výhodnější ji stavět pomocí PPP než klasickým způsobem.

Stavba je připravena, na rozdíl od středočeské D3

Firmy, které by chtěly poskytovat poradenství při přípravě projektu, se mohou hlásit do 6. listopadu. Předpokládaná cena této zakázky je 75 milionů korun. Samotná stavba 32 kilometrů rychlostní silnice bude stát miliardy. I z hlediska připravenosti je možné zahájit stavbu na několika úsecích najednou. Hotovo by tak mohlo být už v roce 2022.

„Je dobře, že jsme se dostali k této alternativě financování. Osobně to podporuji. Ve světě to funguje normálně, tak proč by nemělo také u nás. Ředitelství silnic a dálnic dál připravuje tuto stavbu a nic nás nebrzdí,“ ujistil generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.

Na rozdíl třeba od středočeské části dálnice D3 je chybějící část rychlostní silnice R4 mnohem dál. V celém dosud nedokončeném úseku jsou vydána pravomocná územní rozhodnutí a stavba je připravena k zahájení prací.

Projekt PPP ve světě funguje. Rozhodující jsou pozemky a stavební povolení

Krok správným směrem. Tak vidí příklon k PPP projektu u rychlostní silnice R4 Pavel Eybert, senátor a předseda sdružení pro výstavbu této silnice a dálnice D3.

„Jen díky tomu, že se PPP chvíli dělalo i pro D3, tak jsme měli zachráněnou přípravu pro úsek Tábor - Veselí nad Lužnicí,“ říká Eybert.

Záměr ministerstva dopravy může tedy silnici R4 pomoci?
I kdyby to nakonec nedopadlo, jako že myslím, že tentokrát dopadne, je dobré držet se té linie, kdy příprava pokračuje. Měl jsem k dispozici dokument o 100 stranách, jak by to mohlo fungovat. Rozhodující bude stanovisko vlády.

Co bude dál důležité?
Stát musí vykoupit pozemky a pak je naprosto nezbytné získat stavební povolení, s ostatním už si lze poradit. Samotná výstavba není pro firmy problém, model financování formou PPP je vyzkoušený. Zhotovitel přebírá rizika a některé věci umí řešit s nižšími náklady.

Kde třeba projekt PPP funguje?
Viděl jsem ho v praxi třeba v hlavním městě Chile, kde s ním postavili obchvat za dva roky a funguje náramně. Je to však běžné po celém světě.

Pokud se podaří, jak bude taková silnice fungovat z hlediska řidičů?
Pro řidiče se nic nemění. Mýto by vybíral stát a peníze předával investorovi dle smlouvy.

Autor:

Nejčtenější

Učitelka z Prachatic vydržela 49 dní ve tmě. Nyní si chce změnit život

Marcela Haspeklová uspořádala ve vimperské kavárně Ve Skále komponovaný večer s...

Zatímco většina lidí si vyzkouší pobyt ve tmě maximálně na týden, prachatická učitelka Marcela Haspeklová vydržela v...

Tři zájemci o dostavbu dálnice D4 mají smůlu, ministerstvo je vyloučilo

Vizualizace dálnice D4 u Příbrami

Do druhého kola výběrového řízení na dostavbu 32 kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem vybralo ministerstvo...

Jihočeský Ikaros létal v 18. století s křídly na trhy do Vodňan

Vít Fučík na ilustraci A. Hermana v knize Z dějin naší vzduchoplavby od Václava...

Průkopník české aviatiky Vít Fučík údajně létal v 18. století v unikátním postroji. Pomáhaly mu měchy naplněné...

Mladý Prospal dostal u táty první šanci v českobudějovickém áčku

Václav Prospal mladší v dresu Českých Budějovic

Václav Prospal na střídačce hokejového Motoru České Budějovice a Václav Prospal i přímo na ledě. Jenže o 25 let mladší....

První liga: Kladno podlehlo Budějovicím, Jihlava vyhrála v Třebíči

Kladenský brankář Lukáš Cikánek zasahuje v utkání s Českými Budějovicemi.

Vedoucí tým první hokejové ligy v tuhé bitvě potvrdil svou pozici - České Budějovice v 23. kole vyhrály na ledě Kladna...

Další z rubriky

Stát dá pětistovku za zobák kormorána, podle rybářů ale ptáků neubude

Kormorán velký přezimuje na pražské Vltavě ve velkých hejnech a rybářům působí...

Přemnožení kormoráni působí rybářům milionové škody. Stát je chce zmírnit tím, že začíná myslivcům od listopadu...

Pronájmem stánků na adventních trzích města vydělají jen desítky tisíc

Na českobudějovickém náměstí Přemysla Otakara II. začaly adventní trhy.

Jihočeská města začínají lákat na adventní program, který často spojují s oblíbenými trhy. Někde trvají jen den, jinde...

Primátorem Budějovic je opět Svoboda. Prioritou zůstává doprava, řekl

Primátorem Českých Budějovic byl zvolen Jiří Svoboda (ANO).

Primátorem Českých Budějovic bude i nadále Jiří Svoboda z hnutí ANO. Rozhodli o tom zastupitelé. Dostal 32 hlasů ze 45,...

Aby dětem nepopraskaly rty: Vyberte správný balzám
Aby dětem nepopraskaly rty: Vyberte správný balzám

Každého z nás někdy před odchodem na hřiště odchytla máma, aby nám namazala pusu ještě před tím, než nás ošlehá vítr. My jsme jen zakouleli očima a chtěli mít tuhle proceduru co nejrychleji za sebou. Ale jak se říká, maminka má vždycky pravdu.

Najdete na iDNES.cz