Hluboké koleje, kamínky z inertního posypu létající od kol, zasněžené cesty uklouzané od projíždějících aut. Tak znají silnice kolem Lipna místní obyvatelé i lyžaři mířící do zdejších areálů. Příští rok by se to mohlo změnit.
Obce z Lipenska chtějí, aby tahy kolem přehrady byly v zimě co nejlépe průjezdné, proto usilují o zrušení ochranného hygienického pásma u Loučovic. Hlavní silnice mezi Černou v Pošumaví a Loučovicemi přes Frymburk a Lipno nad Vltavou by pak mohla být neustále upravena. Zatím se v tomto úseku solí pouze díky výjimce, a proto je v zimě jedním z nejnebezpečnějších.
"Soli, které se dnes používají, už nejsou rizikem pro naše vodní zdroje. My navíc vodu z Lipenské přehrady používáme pouze jako průplachovou vodu. Proto požádáme o zrušení hygienického pásma, které nemá opodstatnění," potvrdil starosta Loučovic Jan Kubík s tím, že pak by bylo možné v zimě solit bez problémů až do Černé v Pošumaví.
Předpisy jsou staré 40 let
Mluvčí Čevaku Jitka Kramářová potvrdila, že by pásmo skutečně mohlo ztratit svůj význam a být zrušené. "Loučovice budou příští rok dělat pět hydrogeologických průzkumných vrtů u Vltavy. Potvrdí-li se vyhovující kvalita a dostačující kapacita, bude možné přejít na vodu z podzemních zdrojů," vysvětlila. O změně ochranného pásma by pak rozhodlo Povodí Vltavy.
O to, aby byly vozovky v zimě co nejlépe ošetřené, usiluje také frymburský starosta Oto Řezáč. "Naší snahou je zajistit maximální bezpečnost na silnicích, i proto bylo cílem polipenských obcí, aby se zde mohlo solit. Na náš život má obrovský dopad cestovní ruch a průjezdnost silnic ho ovlivňuje," zdůraznil Řezáč. Je pro něj nepochopitelné, že se dodnes musí v tomto ohledu řídit předpisy, které jsou skoro 40 let staré.
Sypou pouze na výjimku
Pro důležité silnice Lipenska, ale i dalších částí Šumavy už nyní platí výjimky, které při kalamitách umožňují chemický posyp místo inertního.
"Například, když je velké náledí, můžeme takto postupovat i v jinak chráněných oblastech. Co se týká tahu mezi Frymburkem a Loučovicemi, myslím, že v příštím roce už bychom v tomto úseku mohli solit v klasickém režimu zimní údržby," domnívá se Jiří Němeček, provozní náměstek českokrumlovského závodu krajské Správy a údržby silnic.
Právě ve zmíněném úseku se totiž podle něj udělení výjimky určitě vyplatilo a snížilo riziko nehod. Mluvčí českokrumlovské policie Lenka Kozoňová potvrdila, že je oblast Lipenska v zimě nejrizikovější. "Je to i kvůli tomu, že se komunikace ošetřují inertním posypem," uvedla mluvčí.
Začnou se solit dva nové úseky
Podobně složité je to se sjízdností silnic i na Prachaticku, kam se jezdí lyžovat hned na několik míst. Největším areálem je Zadov. "Zde už se dříve povedlo vyjednat možnost chemického ošetření vozovky až k lyžařskému areálu, což si hodně lidí chválí," konstatoval Martin Grožaj z prachatické Správy a údržby silnic.
Sdělil, že výjimka ohledně solení platí také pro úsek Soumarský most - Lenora či z Volar na Pěknou a Želnavu. Před chemickou údržbou se však vždy musí nejdříve vyčkat na povolení šumavského národního parku. "Nejrizikovější oblasti pro řidiče jsou úseky z Prachatic na Libínské Sedlo a dále do Volar či ze Zbytin na Ktiš a Smědeč," vytipoval další místa Grožaj.
Ředitel jihočeské Správy údržby silnic Jan Štícha pak ještě doplnil, že se pro nadcházející sezonu smí nově solit úseky silnic z Tábora do Jistebnice a z Hluboké do Poněšic.